Ak nie si fanúšikom pondelkov, pravdepodobne kráčaš s davom

  • Koniec víkendu a začiatok nového týždňa vytvárajú podvedomý blok a negatívne nastavenie
  • Čakať na piatok a žiť len pre víkend nie je zdravé
  • Je jednoduché nemať rád veci, ktoré iní nemajú radi tiež. Maj vlastný názor
 srcset
Unsplash
  • Koniec víkendu a začiatok nového týždňa vytvárajú podvedomý blok a negatívne nastavenie
  • Čakať na piatok a žiť len pre víkend nie je zdravé
  • Je jednoduché nemať rád veci, ktoré iní nemajú radi tiež. Maj vlastný názor

Všetci tak nejako spoločne nemáme radi pondelky. Ťažko povedať, či to tak bolo stále. Skôr ide o posledných pár rokov.

V pondelok ráno pri nadrozmernej šálke kávy nostalgicky spomínaš na víkend a želáš si, nech už je opäť piatok. Alebo aspoň ten štvrtok, veď to je malý piatok. Toto sú typické pondelkové želania väčšiny ľudí. A ešte ranné kruhy pod očami, ktoré v stredu automaticky začínajú miznúť. Je to teda o nastavení. Absolútne placebo. Výsledok je, že pravdepodobne vieš na sebe pracovať.

Naučili nás to sociálne médiá

Keď si v pondelok ráno prebehneš Instagram alebo Facebook, zistíš, že mentálne nastavenie ľudí a reklám je „antipondelkové“.

Podporné slogany, súcitné reči a typických 5 vecí, ako sa musíš nastaviť, aby si to do piatku nejakým spôsobom prežil.  A to, s akou nechuťou a bolesťou v pondelkové ráno opúšťaš posteľ, je niečo neskutočné. Povieš si, že je to v poriadku a všetci to tak majú. Dôležité skôr je, čo chceš ty. Ako by si chcel stráviť pondelok? Nepozeraj na to, ako začína týždeň kamarát. Ty si tu za seba.

V pondelok začínaš odznova

Ono to niekedy ani nie je o tom pondelku. Ide skôr o nedeľu večer. Vtedy máš podvedomý pocit, že končí niečo skvelé. Niektorí ľudia berú pondelok ako neutrálny deň. Pracovný, ako každý iný deň v týždni.

Obviňuješ prácu

Väčšinou sa hovorí, že negatívna pondelkové predpojatosť ide ruka v ruke s tým, že nemáš až tak úplne rád to, čo robíš. Nerád sa vraciaš z víkendového prostredia, kde ti bolo dobre, niekam, kde je tvoja sloboda mantinelovaná príkazmi šéfa. Ak práca stresuje, nechceme sa do nej vrátiť. Štatistiky hovoria,že až 35 percent všetkých sick-days vychádza na pondelok.

Mozog má iné nastavenie

Cez víkend sa ti mení spánková štruktúra. Podľa portálu Tech.co je vedecky dokázané, že počas týždňa máš nedostatok spánku a tento deficit sa snažíš dohnať práve počas víkendu. Vedci ďalej tvrdia, že pár hodín spánku navyše ťa len viac rozladí, si unavenejší a prirodzene sa stávaš „spánkovým otrokom“. A hlavne, tie víkendové omamné endorfíny sa v pondelok menia na hormóny stresu, ktoré ti ponúkajú absolútnu protislužbu. V pondelok si na seba ešte k tomu oveľa prísnejší.

Máš výčitky z toho, čo si vypil, zjedol a urobil resp. neurobil počas víkendu a okamžite si nastavuješ kritériá, ktoré bezpodmienečne musíš počas nasledujúceho týždňa splniť, dodržať a ideálne predčiť. Treba si však dávať pozor. V pondelok je oveľa väčšie riziko infarktov a mozgových mŕtvic než v iné dni v týždni, uvádza portál The Athlantic.

Rekapitulácia a priority

Podľa psychologičky pomáha, keď si v piatich bodoch zhodnotíš, čo sa ti podarilo za uplynulý týždeň zvládnuť. Potom si prioritne nastav dve, ktoré chceš urobiť v novom týždni inak.

Nezabúdaj, že telo a myseľ sú prepojené. Jedlo, ktoré ješ, spánok, ktorý telu dopraješ, ale aj to, aké pohybové aktivity vykonávaš. To všetko spolu súvisí, výtvára súzvuk a zásobáreň energie. Aká veľká je, závisí na kvalite jednotlivých zložiek. Pôsobí to možno celé ako alchýmia, ale ide o tvoje nastavenie. Hovorí sa, že pondelok je len obyčajný deň. A v podstate aj je. Úplne neutrálny. Nemal by si ho brať ako výkričník alebo zlomový bod, pred ktorým musíš špeciálne meditovať alebo sa naň extra pripravovať.


Zdroje: psychologies.co.uk, tech.co, telegraph.co.uk, theatlantic.com

Najnovšie video