Ak nemáš nula celých nula nula, auto nenaštartuješ. EÚ naplno začína boj s opitými vodičmi

  • To, že sadáš za volant s alkoholom v krvi, zistí čoskoro aj tvoje auto
  • Európska únia sa snaží znížiť počet dopravných nehôd spôsobenými alkoholom
fukanie do dychvoeho pristroja na meranie alkoholu v krvi
Reprofoto/YouTube Unsplash/Michael Discenza
  • To, že sadáš za volant s alkoholom v krvi, zistí čoskoro aj tvoje auto
  • Európska únia sa snaží znížiť počet dopravných nehôd spôsobenými alkoholom

To, že alkohol za volant nepatrí, nie je žiadna novinka. Aj napriek tomu sa na Slovensku každoročne nájde mnoho vodičov, ktorí toto nariadenie nerešpektujú. V tom lepšom prípade sa tento počin zaobíde bez ujmy na zdraví, no v zlom prípade môže niekoho stáť život.

V dôsledku toho sa Európska únia rozhodla konať. Ako informovala Televízia Markíza už v januári, šoféri budú musieť pred každou jazdou absolvovať dychovú skúšku. V dôsledku toho sa zmenia nové homologizované vozidlá.

Tie od júla 2022 musia mať predprípravu na alkoholový imobilizér, ktorý podľa očakávaní zachráni ročne tisícky životov. Samotné zariadenia ešte povinné nebudú, počíta sa však s tým, že budúcnosť spočíva práve v tomto. 

Nový systém bude úplne jednoduchý. Zariadenie sa bude nachádzať v priestore vodiča auta a pred naštartovaním ho vyzve, aby si urobil skúšku, ktorá sa bude dať urobiť buď dychom, alebo dotykom.

Zaujímavosťou je, že systém je pripravený aj na klamárov, ktorí plánujú na skúšku poslať niekoho iného. Vďaka rozpoznaniu tváre to nebude možné.

Dbať by si mal aj na zvyškový alkohol. Hoci štatistiky nehodovosti za rok 2021 ešte chýbajú, podľa Policajného zboru Slovenskej republiky sa v roku 2020 na Slovensku odohralo 11 875 dopravných nehôd, pri ktorých prišlo o život 4 301 osôb.

zdroj: Unsplash/Jaromir Kavan

1 551 z týchto dopravných nehôd bolo zapríčinených práve alkoholom u vinníka nehody. Najčastejšie sa alkohol za volantom objavoval v Žilinskom kraji, najmenej u vodičov v Trnavskom kraji.

V roku 2020 sadalo za volant aj mnoho vodičov, ktorí „nafúkali“ viac ako 1 promile. Až 544 ich bolo v máji. Najmenej ich bolo v marci, kedy polícia odhalila 275 z nich.

Podľa údajov BECEP sa Slovensko v roku 2019 držalo na priemere EÚ, ktorým je 51 úmrtí na 1 mil. obyvateľov. Hoci je toto číslo dosť vysoké, je potrebné dodať, že je najnižšie spomedzi krajín V4. 

Ak nafúkaš, nenaštartuješ

Po novom portál Euro weekly news informuje o tom, že s prijatím normy od 4. júna budú všetky nové modely áut musieť byť vybavené deviatimi pokročilými asistenčnými systémami vodiča známymi ako ADAS. Ich cieľom je zlepšiť bezpečnosť samotného vozidla. 

V súčasnosti nie je legislatíva povinná pre všetky vozidlá, no každá členská krajina má nárok rozhodnúť sa, či sa bude legislatíva uplatňovať vo všeobecnosti, alebo len pre určitých vodičov a typy vozidiel.

Zámok testera bude po jeho zavedení šoféra vyzývať k vykonaniu dychovej skúšky. Test bude v zámku nainštalovaný už vopred. Ak sa ukáže, že šofér má v dychu alkohol, auto nenaštartuje. Naštartovať ho bude môcť až vo chvíli, keď test vyhodnotí 0. 

Test zároveň poskytne šoférovi spätnú väzbu, vďaka ktorej bude oboznámený s hladinou alkoholu vo svojej krvi. 

Výrobcovia budú tiež musieť nainštalovať podporné systémy, aby sa zabezpečilo, že uzáver dychového analyzátora nemožno obísť. To by mohlo zahŕňať všetko od detekcie tváre až po odtlačky prstov, z ktorých každý by mohol byť uložený v pamäti systému.

Athens News poukazuje na to, že v uliciach Európy zomrie každý rok viac ako 20 000 ľudí, pričom 25 % úmrtí je spôsobených dopravnými nehodami pod vplyvom alkoholu. 

Zdroje: TV Markíza, Ministerstvo vnútra, BECEP, Euro weekly news, Athens News

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá