Aká je pravdepodobnosť, že chytíš koronavírus vo vlaku? Vedci zo SAV otestovali vzorky, prezradili, čo našli

  • Vedci zo SAV testovali vlaky, pokladnice a odpočinkové miestnosti ZSSK na prítomnosť koronavírusu
  • V apríli odborníci z Biomedicínskeho centra (BMC) SAV odobrali 187 vzoriek
  • Prítomnosť vírusu sa nepotvrdila ani v jednej zo 187 vzoriek
  • ZSSK svoje vlaky a miestnosti často dezinfikuje rôznymi spôsobmi
ZSSK Slovensko vlaky Budapešť Praha
TASR/Ladislav Vallach
  • Vedci zo SAV testovali vlaky, pokladnice a odpočinkové miestnosti ZSSK na prítomnosť koronavírusu
  • V apríli odborníci z Biomedicínskeho centra (BMC) SAV odobrali 187 vzoriek
  • Prítomnosť vírusu sa nepotvrdila ani v jednej zo 187 vzoriek
  • ZSSK svoje vlaky a miestnosti často dezinfikuje rôznymi spôsobmi

Vedci zo Slovenskej akadémie vied (SAV) testovali vlaky, pokladnice a odpočinkové miestnosti Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) na prítomnosť koronavírusu SARS-CoV-2. 

Prítomnosť koronavírusu sa nepotvrdila 

V apríli odborníci z Biomedicínskeho centra (BMC) SAV spolu so zaškoleným personálom ZSSK odobrali 187 vzoriek. Testovaní boli pokladníci a sprevádzajúci personál, rušňovodiči a ich pracovný priestor. Tiež sa odobrali vzorky aj z miest v osobných, diaľkových a regionálnych vlakoch.

Vzorky následne analyzovali výskumníci v Biotechnologických laboratóriách BMC SAV. Prítomnosť vírusu spôsobujúceho ochorenie COVID-19 detegovali metódou RT-PCR. Prítomnosť SARS-CoV-2 RNA sa nepotvrdila ani v jednej zo 187 vzoriek.

Predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň priblížil, že všetky vlaky dezinfikujú ozónom a dvakrát týždenne polymérovou dezinfekciou s účinnosťou takmer týždeň. Dodal, že štandardne sa vozne, aj dotykové plochy čistia prostriedkami na báze etanolu a chlóru.

Klimatizácia sa kontroluje denne a podľa typu klimatizácie sa robí aj výmena filtrov. Aspoň raz za deň sa robí tiež čistenie osobných vozňov. Od vypuknutia pandémie sa po každom prevádzkovom čistení vykonáva dezinfekcia dotykových plôch – kľučky, držadlá, stolíky.

Podľa neho o zodpovednosti ich zamestnancov a cestujúcich a o čistení a dezinfekcii priestorov vypovedá, že PCR metóda vírus SARS-CoV-2 nepotvrdila. „Zároveň žiadame aj to, aby boli cestujúci a naši zamestnanci zodpovední,“ uviedol.

Vírus na povrchu nezostal 

„To, že sme v nazbieraných vzorkách neidentifikovali vírus, neznamená, že vo vlaku nikdy necestovali infikovaní. My sme však potvrdili, že na nami testovaných miestach, ako sú sedačky, koše, často využívané tlačidlá, madlá a kľúčky, vírus nezostal,“ podotkol vedúci Biotechnologických laboratórií BMC SAV Vladimír Zelník.

Objasnil, že po oslovení ZSSK začali intenzívne spolupracovať na detailoch štúdie, určili reprezentatívne priestory či počet vzoriek. Vedec dodal, aby cestujúci naďalej dodržiavali epidemiologické opatrenia a dbali na aj na hygienu rúk.

Vo vlakoch ZSSK platia všetky opatrenia, ktoré boli zavedené už na začiatku pandémie, t. j. povinnosť mať prekryté dýchacie cesty – cestujúcim vo vlakoch, ktoré prechádzajú z lepších (zelená, žltá, oranžová) cez horšie okresy (ružová farba a horšie). Železnice, ale odporúčajú respirátor počas cesty. Respirátor si možno zložiť na nevyhnutne potrebný čas počas jedenia a pitia.

zdroj: ZSSK

ZSSK tiež odporúčajú, aby si cestujúci zobrali zo sebou dezinfekciu, a tú aj používali. Povinnosť prekrytia dýchacích ciest platí aj pri kúpe cestovných dokladov v pokladniciach, pričom sa odporúča využívať bezkontaktnú platbu kartou. Vlakvedúci vo vlakoch nekontrolujú testy ani potvrdenia o očkovaní či prekonaní ochorenia COVID-19. Pre vnútroštátne cesty dnes takéto dokumenty ani nie sú potrebné.

Železnice počas pandémie zaznamenali výrazný pokles cestujúcich. „Počet cestujúcich nám v uplynulých 14 mesiacoch dramaticky klesol, no posledný mesiac sa postupne vraciame do normálu. Spúšťame medzinárodné spoje, vrátane dovolenkového autovlaku do Splitu či obľúbených IC vlakov,“ dodal Koreň.

Zdroje: SITA, ZSSK

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá