Ako by sa dalo akcelerovať čokoľvek, čo robíme?

Peter Dendis / 3. decembra 2014 / Lifehacking

Skúsme sa dať viacerí dokopy a budeme vedieť spolu robiť veci lepšie. “Viac hláv, viac rozumu.” Žiadna veľká veda. Prvý krát v živote som si niečo podobné všimol keď som mal 15 a začal som cvičiť s činkami. Čítal som časopisy a sám som na sebe skúšal, čo funguje. Moc som nenapredoval.

 

Všetko sa zlepšilo v čase, keď sme sa začali stretávať viacerí. Založili sme si spoločnú posilňovňu, kde chodili aj skúsenejší chalani a ty nám vysvetlovali ako máme cvičiť. Keď sa niekto dočítal niečo nové, povedal nám o tom. Keď niekto nakupoval proteíny, nakúpil pre všetkých za lepšie ceny. Keď sme spojili naše činky, mohli sme si lepšie zacvičiť. Všetci spoločne sme akcelerovali lepšie ako jedinec sám. V tomto prípade platí 1+1=11.

Podobný princíp platí aj v biznise a odborne ho nazývajú klaster. Ak sa na určitom území skoncentruje špecifická činnosť, akceleruje celé odvetvie. Krásny príklad sú automobilky na Slovensku. Ak vieme pracovať v dvoch fabrikách, zabezpečiť subdodávky… tretia má oveľa lepšie šance na prácu.

Rovnako funguje tento model vo všetkom. Ja ho najviac pociťujem v mojej práci, teda v online biznise. The spot je taký malý klaster. Väčšina ľudí, ktorí tam pracujú sú z online biznisu. Na Spot sa napája ďalšia skupina ľudí, ktorá má veľa skúseností. Slovensko je samo o sebe veľmi malé, každý tu pozná každého. Preto to u nás funguje ešte lepšie ako inde.

Ak chceme riešiť produktové video, porozprávam sa o tom s ďalšími 3 ľuďmi, ktorí s tým už majú skúsenosti. Ušetria mi kopu času a peňazí. Nedávno sme nasadzovali platobnú bránu, nie je to jednoduchá zálažitosť a môže sa pri nej urobiť kopa chýb. Stačilo sa porozprávať s pár ľuďmi a ušetrilo nám to dlhé týždne.

To sú len príklady rád a tipov. Zaujímavejšie je vzájomné spájanie sa medzi jednotlivými ľuďmi.
Niekoľko týždňov sme riešili integráciu jednej našej služby do CMS systému. Na raňajkach v Spote sa objavil chalan, ktorý sa živí už 4 roky výrobou pluginov do konkrétneho CMS. Hneď sme sa dohodli. Je náš nový obchodný partner.

Takýchto príkladov by som vedel povedať ešte veľa. Som veľmi šťastný, že na Slovensku sa tieto schopnosti koncentrujú, že je tu Mozgohouse , The Spot, Connect, Eastkubátor … Že máme ambasádorov v zahraničí. Že sú tu ľudia, ktorí majú za sebou veľa skúseností a sú ochotní sa rozprávať.

Všetkým nám to môže priniesť 1+1=11. Pekne o tom hovoril Rasťo Kulich z Googlu na TEDx. Google spoločne s BCG (psy, hviezdy, dojné kravy, otázniky -keby vám to bolo známe;)) tiež urobil analýzu slovenskej ekonomiky, v ktorej zisťovali koľko z HDP tvorí online. Výstupom ich práce je Šanca pre Slovensko.

Ako sa Slovensko chopí svojej šance? Ako sa my chopíme svojej šance?

Zdroj: dendis.eu

Pridať komentár (0)