Ako to dokázali? Zo skromného handmade shopu sa stal biznis hodný niekoľkých miliárd dolárov

  • Ak slovenský úspešný handmade portál Sashe.sk hľadá v niekom veľký idol, mal by to byť e-shop Etsy.com
  • Traja zakladatelia chceli spočiatku len predávať svoje vlastné obrázky, no dnes je ich ročný obrat takmer 3 miliardy dolárov
  • Svojich zákazníkov prostredníctvom úspešného e-shopu hľadajú aj slovenskí výrobcovia
EtsyStudio_header_1200x900-1200x900
The Etsy Blog
  • Ak slovenský úspešný handmade portál Sashe.sk hľadá v niekom veľký idol, mal by to byť e-shop Etsy.com
  • Traja zakladatelia chceli spočiatku len predávať svoje vlastné obrázky, no dnes je ich ročný obrat takmer 3 miliardy dolárov
  • Svojich zákazníkov prostredníctvom úspešného e-shopu hľadajú aj slovenskí výrobcovia

Príbeh Etsy sa začal písať v júni 2005, kedy si traja kamaráti na čele s Robom Kalinom v byte uprostred newyorského Brooklynu povedali, že je potrebné konečne vytvoriť platformu, kde budú môcť šikovní ľudia predávať svoje handmade produkty, vintage kúsky a materiál. Malý tím si teda sadol k dizajnu prvej svojej stránky, zložitému kódovaniu, serverom a technike. V roku 2008, kedy už bolo jasné, že Etsy má budúcnosť, prišiel Chad Dickerson, nový technický riaditeľ, z ktorého sa o tri roky neskôr stal CEO. Práve pod jeho vedením sa z malej spoločnosti založenej v byte kdesi uprostred veľkomesta stal projekt, ktorý dnes kraľuje handmade svetu.


Meno samotnej platformy zostáva záhadou a nikto okrem troch zakladateľov ho údajne nevie vysvetliť. Etsy však rozhodne vie, že chce robiť svoj biznis ľudsky. To znamená, že všetky kancelárie nie len odpad recyklujú, ale presne vedia jeho váhu, čo sa dá kompostujú a dali si záväzok byť spoločnosťou s nulovým odpadom už do roku 2020. Etsy poskytuje prípravné kurzy pre umelcov, ktorí hľadajú nové príležitosti, 5 dní v roku dovoľuje svojim zamestnancom stráviť dobrovoľnou prácou vo ľubovoľných komunitách a tak ďalej.

Mnohí sa pýtajú, či sa na handmade dá vôbec zarobiť a Etsy má na to jednoznačnú odpoveď. Stopercentne áno. Už prieskum z roku 2014 ukázal, že až 76% opýtaných predávajúcich prostredníctvom tejto platformy nepovažuje online predaj svojich výrobkov len za hobby, ale za plnohodnotný biznis a až 1/3 opýtaných si vďaka Etsy dokáže zarobiť toľko, že iné zamestnanie vôbec nerieši.

A teraz pár čísel. Hoci Etsy začínala s tromi zamestnancami, dnes ich je už takmer 800. Na predaj má 45 miliónov produktov, 1,9 milióna aktívnych predávajúcich, takmer 32 miliónov kupujúcich a za rok 2016 otočila tržby v podobe 2,84 miliárd dolárov. Okrem eventov a dnes už mnohých marketingových stratégií, spoločnosť stále za svoj primárny príjem považuje poplatok 0,20 dolárov za každý nový zaregistrovaný produkt a províziu 3,5 % z každej predanej „vecičky“. Pre porovnanie, naše slovenské Sashe si síce poplatok za uvedenie nového produktu do obehu nepýta, ale ich provízia tvorí 12 % z každého predaného produktu (10 % + DPH).

Dnes sa nachádzajú pracovne Etsy v Berlíne, Dubline, Londýne, Hudsone, Paríži, San Franciscu aj Toronte a spoločnosť pôsobí v takmer každej krajine na svete. Svoje výtvory tu ponúka aj množstvo Slovákov, ktorí v platforme vidia nové príležitosti. Nájdeš tu napríklad AtelierDeCouture Jaroslavy Wurll Kocanovej, známu Magaelu alebo kožené krásky od PUREBAG a mnoho ďalších.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK