Ako sa Simon Sinek prepracoval medzi najsledovanejšie TED prezentácie

Connect: Miro Beňo / 11. júna 2014 / Lifehacking

Ak sa bojíte prezentovať pred publikom, nie ste sami. Pre ľudí je to jedna z najhrozivejších vecí, aká existuje. Ale v dnešnom svete sa to stáva priam nevyhnutnosťou. Možnosť, že nikdy v živote prezentovať nebudete, zmizla.

 Myslíte si, že naučiť sa prezentovať nepotrebujete? Zvážte toto:

Možno máte podnikateľský nápad a potrebujete investora. Idete na pohovor alebo musíte niečo povedať na firemnej oslave alebo hovoriť na konferencii… Nezáleží na tom, čo to je. Všade potrebujete prezentovať.

Takže, keď už ste navnadený dozvedieť sa niečo skvelé o prezentovaní, teraz máte skvelú príležitosť, pretože objavíte jeden z najúčinnejších spôsobov, ako sa to naučiť.

Je ním analýza špičkových prejavov a učenie sa priamo z nich. Ale nebojte sa. Dnes nič analyzovať nemusíte. Urobil som to za vás.

Bude to jedna z najobľúbenejších TED prezentácii, ktorá má dosiaľ viac ako 17000000 pozretí. To je obrovské číslo a svedčí o popularite Simona Sineka, ktorý hovoril o leadershipe. Preto si ho zoberieme na paškál, aby ste sa mohli učiť priamo od neho. O malú chvíľu sa dozviete niečo z jeho prezentačnej mágie.

Ale pozor! Nebude to nudná analýza, ktorá iba povrchne opisuje, čo Simon Sinek robí. Pôjde sa hlbšie, do psychologických útrob nášho mozgu.

Ak chcete, môžete si celú prezentáciu pozrieť práve na tomto videu.

Čo urobil, že si získal toľkých ľudí? Hneď sa dozviete.

Umenie správneho začiatku

Jedna z najčastejších rád, ako začať prezentáciu, je položiť otázku. Tou nič nepokazíte. Problém je, že otázkou môže začať každý. Aby sa Simon odlíšil, posunul otázku na úplne inú úroveň. Nepovedal: „Čo robia úspešní lídri inak? O tom bude dnešná prezentácia.“

To by bolo nudné, ničím nezaujímavé a ľudia by po chvíľke zaspali. Namiesto toho začal takto:

„Ako si vysvetlíte, keď sa veci nevyvíjajú tak, ako predpokladáme? Alebo lepšie, ako si vysvetlíte, keď sú ostatní schopní dosiahnuť veci, ktoré odporujú všetkým predpokladom? Napríklad, prečo je Apple taký inovatívny? Rok čo rok čo rok sú inovatívnejší ako všetka ich konkurencia, a pritom sú len počítačovou spoločnosťou. Sú ako každý iný. Majú rovnaký prístup k rovnakým talentom, agentúram, konzultantom, médiám. Tak ako je možné, že je na nich niečo iné?“

Spýtal sa otázku, ktorá zbystrila pozornosť publika. Chytľavú otázku, ktorá rozvírila ich zvedavosť. Simon Sinek na ňu stavil. A bezpochyby mu to vyšlo.

Kto by nechcel vedieť, ako dosiahnuť veci, ktoré odporujú predpokladom? Ak patríte k ľuďom, ktorí veria, že treba porušovať pravidlá, aby ste boli v biznise lepší, tak s veľkou pravdepodobnosťou si vašu pozornosť získal.

Tá otázka oslovuje práve tento názor, ktorý máte v hlave už zafixovaný. Prečo to funguje?

Skrýva sa za tým psychológia. Psychologické výskumy totiž zistili, že ľudia majú tendenciu chcieť vedieť viac o veciach, ktoré ich už zaujímajú. Okrem toho, Simon je oveľa chytrejší. Urobil ešte niečo.

Po otázke nadviazal na spoločnosť Apple a bratov Wrightovcov. Apple aj bratia Wrightovci majú jednu vec spoločnú. Pôsobia dôveryhodne. Preto to, čo bude v prezentácii nasledovať má väčšiu šancu osloviť ľudí a aj ich presvedčiť. Poučenie pre vás? Stačí iba povedať všeobecne známy príklad a ten vám prepožičia dôveryhodnosť.

 

Povedzte hlavnú myšlienku čo najskôr a opakujte ju. V Simonovej prezentácii sa odohráva niečo, čo sa mi veľmi páči. Simon má hlavnú myšlienku. Hlavnou myšlienkou je: Ľudia nekupujú čo predávate, kupujú pre dôvod, ktorý predávate.

A nielenže má hlavnú myšlienku, ale aj ju opakuje dookola. Vďaka opakovaniu sa vám vryje do pamäte. Práve preto marketéri investujú ohromné množstvo peňazí do reklamy, ktorou na nás dennodenne útočia – aby ste si ju pamätali. Našťastie, na prednášky TEDu chodia ľudia z vlastnej vôle, takže to nevnímajú ako rušivú reklamu.

Zatiaľ, čo som sledoval Simonovu prezentáciu, všimol som si, že až päťkrát povedal svoju hlavnú myšlienku. To nie je náhoda. Možno si poviete, že na tom nie je nič úžasné. Veď zopakovať päťkrát hlavnú myšlienku vie každý. To ma neodlíši. Načo by som to robil? Dôvod je jednoduchý.

Dôvod, pre ktorý to na ľudí účinkuje je, že najpresvedčivejšie prezentácie majú jednu hlavnú myšlienku a tú pravidelne podporujú argumentmi. Hneď po nich zopakujú hlavnú myšlienku.

To vytvára spojenie medzi vašimi argumentmi a hlavnou myšlienkou. Takže vždy keď hlavnú myšlienku zopakujete, má väčšiu a väčšiu silu. Dômyselné, však? Simon to veľmi dobre vie, a preto to používa.

Povedal hlavnú myšlienku na začiatku a vtedy mala menšiu presvedčivosť. No opakoval ju týmto spôsobom dookola počas 18 minútovej prezentácie a na konci sa z malej iskry stala obrovská vatra.

 Formula, ktorú pri tom použil je veľmi jednoduchá:

 

  • Vyberte si tému a vytvorte hlavnú myšlienku
  • Pozbierajte presvedčivé dôkazy
  • Po každom dôkaze povedzte hlavnú myšlienku

 

Ľahké na pochopenie

Pamätáte si nejakú prednášku zo školy? Možno nie, lebo ste na ne nechodili. Ale ak ste sa na nejakej z času na čas objavili, predpokladám, že to vyzeralo asi nejak takto:

Prišli ste tam a sadli ste si. Chvíľu ste počúvali a snažili ste sa sústrediť. No nech ste robili čo robili, nejako to nešlo. Buď to bolo tak teoretické, že ste nerozumeli, alebo ste vôbec nevedeli, ako to môžete použiť. Tak ste sa začali so spolužiakmi rozprávať. Nečudujem sa.

Simon urobil presný opak školskej prednášky. Bolo to úplne jednoduché na pochopenie a navyše bolo na konci jasné, ako to použiť. Bodaj by nie, keď vám hneď v úvode dal príklad, ako komunikuje Apple.

A nielen to.

Cez analógiu s mozgom vysvetlil svoj objav – zlatý kruh. „Čo“ je neokortex, naša logická myseľ. Prostredníctvom nej chápeme slová. Ale len komunikáciou cez „čo“ sa správanie ľudí, ktorých chceme inšpirovať, pravdepodobne nezmení.

 „Ako“ a „prečo“ je limbický systém. Ten pracuje cez emócie, ktoré poháňajú naše správanie. Ak chcete ľudí inšpirovať, komunikujte s touto časťou mozgu. Komunikujte cez „prečo“.

Je to tak jednoduché, že pochopí každý.

Za týmto sa skrýva nasledovný psychologický princíp. Ľudia majú tendenciu dávať pozor vtedy, keď rozumejú. Jediná výnimka, o ktorej viem, je situácia, kedy sami túžia niečo zložité pochopiť a sú ochotní venovať tomu čas. Ak o vašom publiku viete, že takúto vnútornú motiváciu nemá, je lepšie staviť na osvedčenú jednoduchosť.

Teraz máte v rukách niekoľko nových otestovaných techník ako lepšie prezentovať. Ktorú z nich použijete pri najbližšej prezentácii ako prvú?

Zdroj: connect-network.com

Pridať komentár (0)