Ako sa zmenilo správanie Slovákov počas pandémie v potravinách? Boli sme rýchlejší, dôchodcov bolo v obchode málo

  • Prijatím nových pravidiel sme si museli zvyknúť na obmedzenia v obchodoch s potravinami
  • Ako sa zmenilo správanie ľudí?
BeFunky-collage
TASR
  • Prijatím nových pravidiel sme si museli zvyknúť na obmedzenia v obchodoch s potravinami
  • Ako sa zmenilo správanie ľudí?

S koronavírusom prišli aj rôzne obmedzenia nakupovania alebo pohybu. Najviac sme mohli krízu pocítiť pri nakupovaní a správaní sa ľudí v slovenských obchodoch.

Prevádzky najskôr zaviedli prísne hygienická pravidlá založené na nosení ochranných rúšok alebo 2-metrového odstupu, neskôr prišli obmedzenia počtu ľudí v danom obchode.

Tvorili sa dlhé rady a nervozita stúpala. Chvíľami tu bola obava, že nebude dostatok múky alebo droždia. Aké bolo však správanie ľudí v obchode a nakupovali dôchodcovia naozaj vo vyhradenom čase? Odpovede na tieto otázky môžeme nájsť v novej analýze analytického centra Pygmalios

Druhé Vianoce pre reťazce

Správa Pygmaliosu začína tým, že potravinári zažili druhé Vianoce, kedy sa na začiatku krízy ľudia „pobláznili“ a začali nakupovať, veľmi podobne, ako v čase Vianoc.

Dokazuje to aj priložený graf, ktorý meral počet nakupujúcich cez Vianoce, počas pandémie a následne aj počas Veľkej noci. Menil sa priemerný čas nakupovania pred a po kríze?

kampan zadarmo od startitup

„Keď sa zásoby minú a zákazník sa opäť rozhodne ísť nakúpiť, môžeme​ badať zmeny v trase a tempe nákupu​, a to pred a po nariadení (hovoríme o pohybe jednej osoby na ploche 25 m2). Priemerný čas​ nakupovania sa pred a po nariadení výrazne nezmenil, pretože zákazníci dlhšiu trasu absolvujú rýchlejšie​,“ píše sa v správe Pygmaliosu

V nej sa ďalej dočítame, že dĺžka trasy ​nakupujúceho na prevádzke sa začiatkom pandémie ​predĺžila o 15 %​ a ​rýchlosť nakupovania​ sa zvýšila o ​20 %​.

Inými slovami, zákazníci sa nachodili viac a v rýchlejšom tempe. Akonáhle však prišlo do platnosti obmedzenie počtu zákazníkov v predajniach, dĺžka trasy a tempo nakupovania sa opäť vrátili na svoje pôvodné hodnoty spred začiatku pandémie.

zdroj: Počet nakupujúcich počas Vianoce, začiatkom koronakrízy a počas Veľkej noci

Ako sa správali dôchodcovia?

Pre dôchodcov prišlo značné obmedzenie nakupovania od 9 do 12 hodiny a v tomto čase obchody púšťali do obchodov výhradne ľudí na dôchodku. 

Vieme, že v čase medzi 9-12 hodinou boli obchody ​vyhradené pre dôchodcov.​ „Lepšie sme sa pozreli na spôsob nakupovania tejto vekovej kategórie a overili sme si niektoré naše hypotézy. Na grafe vidíme, že v rámci ​dĺžky trasy dominujú rána​, čo pred nariadením nebolo vždy pravidlom,“ píše sa v správe. 

Dôchodcovia však nakupovali pomalšie. Je to zároveň dôkaz, že dôchodcovia nariadenie a svoj vymedzený čas ​dodržiavajú​. Rýchlosť alebo tempo nákupu sa v týchto hodinách výrazne spomalili. Dôchodcovia zvyknú prejsť väčšinu prevádzky​ pomalším tempom​ a neponáhľajú sa.

Zaľudnenosť prevádzok bola omnoho nižšia, o čom môže svedčiť aj to, že značná časť dôchodcov nevyužívala tieto prednostné hodiny. Z analýzy sa dozvedáme, že zaľudnenosť prevádzok je totiž počas tohto času veľmi nízka. ​

Zmeny pre obchodníkov a nové časy po korone

Zaľudnenosť v priemere ​klesla o 23 %​ oproti stavu bez nariadení. Tretia hodina z vymedzeného času (medzi 11-12 hodinou) bola z hľadiska návštevnosti ​najslabšou hodinou ​z celého dňa.

„Odporučili sme preto ​presunúť vymedzený čas​ pre dôchodcov na skoršie obdobie, medzi 7-9 či 8-10 hodinu, alebo aspoň jeho skrátenie na 9-11 hodinu. ​K rovnakým záverom sa nakoniec dopracoval ​aj krízový štáb vlády SR,“ píše Pygmalios.

Ten vo svojej analýze tvrdí, že predajcovia by mali prispôsobiť svoje podmienky aj počas obdobia po pandémii, pretože existuje predpoklad, že zákazníci budú nakupovať veľmi podobne ako počas pandémie. Svedčia o tom tzv. heat mapy, ktoré naznačujú, kde a ako sa zákazník v obchode vyskytuje a správa.  

„Je pravdepodobné, že aj keď pandémia a s ňou spojené obmedzenia skončia, ​správanie zákazníkov na predajni zostane podobné,​ ako počas nej. Nákupné zóny tak budú musieť prejsť zmenami, na ktoré by retaileri mali byť pripravení,“ uzatvára analýza. 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá