Americká armáda vyvíja novú ponorku Sea Specter. Inšpiráciu našla v mafii

  • Americká armáda testuje autonómne plavidlo Sea Specter
  • Slúži na tiché zásobovanie vojakov v Indo-Pacifiku
Sea Specter
  • Americká armáda testuje autonómne plavidlo Sea Specter
  • Slúži na tiché zásobovanie vojakov v Indo-Pacifiku
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Americké námorníctvo a námorná pechota potrebujú autonómne zásobovacie ponorky, ktoré by dokázali operovať v rozľahlom priestore Indo-Pacifiku. Spoločnosť Leidos pri návrhu jedného z takýchto plavidiel – Sea Specter – čerpala inšpiráciu z ponoriek využívaných narkokartelmi na pašovanie d*og.

Americká námorná pechota oslovila firmu Leidos ešte v roku 2022. Požiadavka znela jasne – chceme bezpilotné plavidlo, ktoré by prepravilo obrovské zásoby tak, aby nebolo pozorovateľné, píše portál Defence One. Už o deväť mesiacov neskôr mala druhá expedičná armáda námornej pechoty k dispozícii loď Sea Specter a začala sa testovacia fáza v rámci programu autonómnych nízkoprofilových plavidiel zboru.

Inšpirácia v „narkoponorkách“

Väčšina trupu skoro dvadsaťmetrového plavidla, schopného prepraviť až päť ton nákladu, je pod vodou. Nad ňou vyčnieva len niekoľko centimetrov paluby a dva a pol metra vysoký sťažeň, ktorý možno uvidieť zo vzdialenosti 8 až 11 km.

Sea Specter pripomína ponorky juhoamerických pašerákov d*og, ktoré tiež plávajú poloponorené.

„Myslím si, že je v poriadku povedať, že koncept inšpirovali práve tie narkoponorky, ale tým sa podobnosti končia,“ povedal pre Defense One Jeff Bowles, hlavný technický riaditeľ spoločnosti Gibbs & Cox, ktorá je súčasťou skupiny Leidos. „Narkoponorky sú špinavé. Sú nebezpečné. Nie sú navrhnuté inžiniermi. V zásade je ale ich úloha rovnaká – prepraviť veľké množstvo nákladu s minimálnou šancou, že by si to všimol niekto ďalší.“

Testovanie materiálov

Spoločnosť Leidos skúma nové materiály pre ponorku Sea Specter, ktorá je v súčasnosti vyrobená z dreva. „To nie je riešenie, ktoré považujeme za správne z dlhodobého hľadiska, a snažíme sa prejsť na prípravu veľkoobjemovej výroby z iného materiálu,“ povedal Bowles.

Niečo ako sklolaminát by bolo ľahké a odolné voči korózii. Kov ako hliník alebo oceľ sú sú podľa Bowlesa tiež možnosťou – hoci zvyšujú celkovú hmotnosť lodí, čo znamená, že ich preprava si vyžaduje viac úsilia.

Americké záujmy v Indo-Pacifiku

Pentagón tak reaguje na presun od protipovstaleckých operácií na Blízkom východe k možnému konfliktu v Indopacifiku s nepriateľom, u ktorého je reálne nebezpečenstvo, že bude schopný zostreľovať lietadlá alebo potápať zásobovacie lode.

„Možno nebudeme môcť použiť veľký, nápadný alebo pomaly sa pohybujúci cieľ na doručenie zásob vojakom, pretože by to mohlo prezradiť ich pozíciu,“ povedal Bowles. 

Mariňáci, ktorí sa pripravujú na bojové operácie v Tichomorí, testujú autonómne zásobovacie plavidlá, ktoré by mohli zásobovať viaceré základne naraz. Pôvodne išlo o diaľkovo ovládané lode, no námorná pechota si vyžiadala plnú autonómiu. Plavidlá sa tak dnes pohybujú samostatne podľa vopred zadaných trasových bodov a dokážu sa vyhýbať prekážkam. Ak by hrozila kolízia, loď sa zastaví a buď požiada o pomoc, alebo vykoná úhybný manéver.

Momentálne má americká námorná pechota tri takéto plavidlá, z toho jedno je prototyp druhej generácie testovaný v Japonsku. Každé z nich unesie 5 ton nákladu, prejde vyše 6 800 km. Okrem toho sa vedia sa orientovať v priestore do vzdialenosti 8 až 11 kilometrov vďaka senzoru umiestnenému nad palubou. Dajú sa naložiť muníciou, palivom, vodou či potravinami.

Spoločnosť očakáva väčší záujem armády, ak Kongres schváli zákon, ktorý zahŕňa viac ako 1 miliardu dolárov na malé bezpilotné vozidlá. 

Čítaj viac z kategórie: Zo sveta

Zdroj: Defence One

Najnovšie videá

Trendové videá