Analytici predstavili prelomový systém pre platy učiteľov. Chcú ich udržať v mestách, kde sú náklady vyššie

  • Je na mieste, aby sa aj na Slovensku uskutočnila diskusia o tom, ako pomôcť učiteľom, tvrdia analytici
  • Rozhodujúce by mohli byť regionálne príspevky
Učitelia štrajkujú a protestujú v Bratislave, vysvedčenie pre žiakov
Ilustračné foto: TASR/Roman Hanc, Jakub Kotian
  • Je na mieste, aby sa aj na Slovensku uskutočnila diskusia o tom, ako pomôcť učiteľom, tvrdia analytici
  • Rozhodujúce by mohli byť regionálne príspevky

Učitelia na Slovensku zarábajú mizerne. Regionálne príspevky by v žiadnom prípade nemali byť náhradou za plošné zvyšovanie platov.

Je na mieste, aby sa aj na Slovensku uskutočnila diskusia o tom, ako pomôcť učiteľom, ktorí pracujú v lokalitách, kde sú vyššie životné náklady a kde je vyššia konkurencia zo strany iných zamestnaní. Tvrdia to analytici z Centra vzdelávacích analýz (CVA).

Regionálne príspevky 

Podľa analytikov je však dôležité, aby táto diskusia bola založená na dátach a dobrých argumentoch. „A aby bol prípadný nový systém dostatočne zrozumiteľný a spravodlivý,“ uviedli z CVA na svojom webe.

O myšlienke nastavovania odmeňovania učiteľov podľa regiónov sa hovorí už dlhšie. Podstatou je, že by vyučujúci všade nezarábali rovnako, ale v niektorých častiach Slovenska by mohli mať vyšší plat než v iných, informuje TASR.

Výška platu by mala zohľadňovať najmä životné náklady v jednotlivých regiónoch. „Dôležitým dôvodom, prečo sa táto téma vôbec otvára, je nedostatok učiteľov. Dostupné údaje pritom naznačujú, že tento problém nie je vo všetkých regiónoch rovnako veľký. Z údajov Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny o voľných pracovných miestach v školách vyplýva, že najviac voľných miest vykazujú školy v Bratislavskom a Trnavskom kraji,“ poznamenali analytici.

Zároveň sa ukazuje, že v niektorých častiach Slovenska odchádza zo škôl viac pedagogických a odborných zamestnancov než v iných. Najväčšia fluktuácia je v Bratislave, kde v roku 2020 zo škôl odišlo 21,6 percenta zamestnancov.

Podľa CVA sa dá predpokladať, že tieto problémy do značnej miery súvisia s platmi. „Môže to súvisieť s tým, že v jednotlivých regiónoch nedokážu učiteľské platy rovnako konkurovať mzdám v iných zamestnaniach. Údaje z roka 2021 hovoria o tom, že pedagógovia v Bratislavskom kraji zarábali len 65,7 percenta toho, čo v kraji zarobili ľudia s rovnakou úrovňou vzdelania. Nasleduje Trnavský kraj, kde to bolo 83,9 percenta,“ doplnili analytici.

Najlepšie na tom bol Prešovský kraj, kde učitelia zarábali približne rovnako ako ostatní pracujúci s vysokoškolským vzdelaním v tomto kraji (101,3 percenta).

žiaci v škole
zdroj: TASR/František Iván, Miroslav Košírer

Rozdiely v životných nákladoch sú veľké

Dôležitý faktor je aj to, že v rozličných lokalitách majú ľudia rozdielne životné náklady. „Napríklad analytici Národnej banky Slovenska ukázali, že mesačné životné náklady jednotlivca, ktorý žije v podnájme, boli podľa ich výpočtu v Bratislave o 123 eur vyššie než v Banskej Bystrici. Rozdiel bol spôsobený najmä vyššou cenou nájmu,“ uviedli z CVA.

Plošné zvyšovanie platov by podľa analytikov tieto problémy vyriešiť nedokázalo. Preto sa ako jedno z riešení ponúkajú práve regionálne príplatky. „Učiteľská profesia by nebola prvá, v ktorej by sa zaviedol podobný systém,“ uviedli. Regionálne rozdiely v učiteľských platoch poznajú aj niektoré krajiny.

Jednou z možností je počítať výšku príplatku na základe životných nákladov. „Príplatok by mohol zohľadňovať rôzne typy výdavkov – okrem bývania napríklad ceny potravín, služieb, náklady na energie a podobne. Vychádzať však treba z konkrétnych a dôveryhodných údajov,“ poznamenali z CVA. Dá sa uvažovať aj o príspevku na bývanie po vzore Policajného zboru.

Zdroj: TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá