Ana­lý­zy ako nevy­hnut­nosť star­tu­pov

Grigor Ayrumyan - Wezeo / 3. októbra 2014 / Tools a produktivita

Ako som už spo­mí­nal v minu­lom blo­gu, po vytvo­re­ní zozna­mu úloh sme sa zame­ra­li na tie, kto­ré sú povin­né pre súťaž. Hneď na začiat­ku sme zis­ti­li, že bez potreb­ný­ch infor­má­cií nedo­ká­že­me pokra­čo­vať ďalej. Pre­to sme sa pus­ti­li do ana­lýz, kto­ré vre­lo odpo­rú­čam kaž­dé­mu, kto ide robiť aký­koľ­vek pro­jekt.

Okrem toho, že sa na to budú pýtať investori, tak boli informácie, ktoré sme zistili, aj obrovskou pomôckou pri dotváraní samotného projektu. Je lepšie tomu na začiatku venovať viac času, aj keď sa ti to nemusí zdať ako produktívna činnosť, pretože bez kvalitných informácií sa aj kvalitný produkt tvorí ťažko. Preto si musíš určiť, na aké otázky potrebuješ odpovede.

 

1. Aká je moja Unique Selling Proposition?

USP je výhoda, ktorá ťa odlišuje od konkurencie a dáva kupujúcemu dôvod, aby si zakúpil tvoj produkt. Je to aj dôležitý marketingový prvok, pomocou ktorého sa budeš verejne odlišovať od konkurencie a môže byť ústredným motívom tvojho marketingu, ale aj prezentácie pred investorom. V našom prípade máme viacero USP:

  • Špecializácia na frontend
  • Okamžitá úprava kódu zadaním WWW adresy
  • Vlastné podporné technológie ako gomobile a JS responsive

 

2. Aká je moja cieľová skupina?

V našom prípade sú to programátori zameraní na frontend, ktorý je aj jedným z našich USP (špecializácia na frontend). Takáto zhoda ale nemusí nastať vždy. V každom prípade si však treba určiť, pre koho je produkt určený, aby bolo možné splniť potreby danej skupiny. Robiť ,,šelmostroj”, ktorý je mega veľký a má mega veľa funkcií bez feedbacku zákazníka je výstrelom do tmy.

Aby sme to však podložili aj nejakými číslami, spoľahli sme sa na výskumné spoločnosti ako Gartner alebo IDC, ktoré robia pravidelné celosvetové výskumy. Aby si chápal správne, tieto čísla sú len na to, aby si určil potenciál cieľovky, a či je priestor na jej rast.

 

3. Na aký trh sa mám zamerať?

Z výskumov nám vyšlo, že najviac vývojárov na svete je v USA. Nepozerali sme však len na čísla, ale aj na súvislosti. Išlo nám aj o ekosystém danej krajiny. Veľkým plusom bola možnosť konzultovať so skúsenými ľuďmi, čo odporúčam každému. Minimálne 1-2 externé pohľady môžu dosť pomôcť. My sme si nechali poradiť a rozhodli sme sa, že na začiatok sa zameriame na Veľkú Britániu a následne na USA. Veľkosti našej cieľovky pre jednotlivé krajiny sú takéto:

- USA 2 mil. programátorov
- VB 1,5 mil. programátorov

Napriek tomu, že v USA je väčšia cieľovka a priaznivejšie prostredie pre takýto produkt, mnohé faktory hrajú aj v prospech VB, a to blízkosť trhu a časový rozdiel, ktorý je v porovnaní s USA zanedbateľný. Takže nám odpadne starosť so supportom, ktorý by sme museli zabezpečovať aj vo večerných hodinách, a keďže je VB v EÚ, tak aj iné administratívne povinnosti a celkový systém je nám zároveň bližší.

Toto je jedna zo zásadných strategických zmien, ktoré sme urobili, odkedy sme začali. Nejaké zmeny ešte určite prídu, no my sme na takéto situácie pripravení reagovať. A to je podľa mňa kľúčové, pretože keď človek robí niečo inovatívne, mnohokrát nevie predpovedať, čo všetko sa môže stať, no môže ovplyvniť svoje reakcie na zmeny, a podľa toho bude vyzerať aj výsledok.

Potenciál segmentu - SaaS / cloud

Tiež sme si zadefinovali segment, v ktorom pôsobíme, aby sme opäť zistili potenciál aktuálneho stavu a budúceho rastu.

Možno si povieš, že tieto čísla o ničom nehovoria, alebo že sú príliš všeobecné. Aby si však chápal, o čo nám išlo, skús sa nachvíľu vžiť do roly investora. Čo by si očakával od tímu, do ktorého by si investoval svoje peniaze?

Ja ako investor by som očakával určitý spôsob práce a rozmýšľania, ktorý bude prezentovať daný tím. Chcel by som vidieť schopnosť tímu disciplinovane makať, rozmýšľať a dotiahnuť veci do úspešného konca. Takže samotná prezentácia a analýzy sú odrazom toho, ako pristupuješ k projektu a k podkladom na získanie prvotnej dôvery v teba a tvoj tím zo strany investora. Toľko moje úvahy. Uvidíme, čo ukáže realita.

Ak ťa zaujíma osud Claude, prihlás sa do newsletteru na myclaude.com. Držte nám palce, pokračujeme v boji!

 

Zdroj: wezeo.com

Pridať komentár (0)