Andrej Kiska ml.: Nejde ani tak o podmienky, ale vyspelosť podnikateľov, ktorí biznisy zakladajú

Jakub Jablonický / 4. septembra 2017 / Rozhovory

zdroj: archív Andreja Kisku ml.

Andrej Kiska mladší sa už niekoľko rokov snaží podporovať slovenské podnikateľské prostredie. Ako vidí aktuálne podmienky na Slovensku?

Credo Ventures pôsobí v strednej Európe už vyše 7 rokov. Zmenil sa za ten čas prístup firiem ku externému kapitálu? Sú vám startupy otvorenejšie ako keď ste začínali?

Podľa mňa si viac podnikateľov dnes uvedomuje, že vďaka externému kapitálu môžu rásť rýchlejšie a dostať svoj biznis omnoho ďalej. Zároveň chápu, že sú na trhu kredibilní investori, ktorých cieľom nie je im biznis ukradnúť alebo do jeho riadenia zbytočne vstupovať, ale pomôcť mu vyrásť. Snažíme sa byť prítomní len vtedy, keď to zakladateľ firmy uvíta alebo považuje za užitočné. Tento prístup sa na vypláca, kedže dnes už je našim najlepším zdrojom získavania nových investícií referencia od zakladateľa, do ktorého sme už predtým investovali.

Ako sa začínajúca firma dostane ku investícii z fondu ako je Credo? Oslovujete viac firmy vy alebo chodia ony za vami?

Ako som vyššie spomenul, najlepšia cesta je byť nám predstavený jedným zo zakladateľov, ktorým sme už investíciu poskytli. Alternatívne si odchytiť jedného z členov nášho teamu na nejakej startupovej akcii a v krátkosti prezentovať svoj nápad. Snažíme sa byť aktívni na mnohých konferenciách po strednej Európe. Horšia alternatíva je napísať len tak “studený” e-mail niekomu z teamu a úplne najhoršia je napísať na [email protected].

Existuje nejaká základná črta, ktorú musí mať každý startup, do ktorého investuješ?

Musí mať ambíciu a reálny potenciál vytvoriť biznis s tržbami v 10-kach miliónov EUR do 5 rokov. Inými slovami, musí byť schopný sa presadiť globálne a vo veľkom.

Slovenský trh je ešte čo sa týka naozajstných startupov, teda spoločností nastavených na rýchly rast, stále nevyspelý. Je posun v tomto hľadisku iba otázkou času alebo treba nejakým spôsobom upraviť náš inštitucionálny rámec?

Podľa mňa je to skôr otázka času. Za posledné dva-tri roky dostalo na Slovensku investíciu viac podnikateľov ako za predchádzajúcich 10 rokov dokopy. Teraz je dôležité, aby niektoré z nich uspeli podobne ako Represent, a tým ukázali cestu čoraz viacej ľudom, že aj zo Slovenska sa dá založiť úspešný globálny biznis.

Myslím si, že žiaden inštitucionálny rámec nepomôže naštartovať našu startup komunitu lepšie ako pár veľkých úspechov.

Foto: archív Andreja Kisku ml.

Ktorá krajina z tých, v ktorých pôsobíte, má najlepšie podmienky na založenie startupu a ako sa líši od Slovenska?

Nejde ani tak o podmienky, ale vyspelosť podnikateľov, ktorí tie biznisy zakladajú. Čím viac úspešných startupov v krajine máte, tým viac máte ľudí, ktorí majú reálne skúsenosti s tým, ako budovať globálne úspešnú firmu. V tom sme napr. s Českom, Poľskom alebo Rumunskom pozadu.

Na Startitup sa snažíme motivovať ľudí ku pozitívnej činnosti tým, že ukazujeme príbehy ľudí, ktorým sa podarilo dosiahnuť úspech. No neoddeliteľnou súčasťou biznisu, a života vôbec, je neúspech. Aký bol tvoj najväčší a ako si sa s ním vyrovnal?

Najväčšie neúspechy nás venture kapitalistov sú podľa mňa neúspechy firiem, do ktorých investujeme. Niektoré z najväčších investičných chýb som urobil vďaka tomu, že som sa príliš nadchol pre nápad a nedával dostatočný pozor na team: kvalitu jednotlivých zakladaťelov, ich schopnosť spolupracovať s kolegami a najímať nových ľudí. Nápad totiž môžeš poupraviť alebo zmeniť omnoho jednoduchšie ako ľudí.

Často hovoríš o šťastí a potenciáli, ktorý vidíš v jeho prepojení s technológiami. Ako si šťastie a duševnú pohodu udržiavaš vo svojom živote? Máš nejaké rutiny či rituály?

Áno, ľudské šťastie je pre mňa v biznise veľkou témou. Osobne ale nemám nejaké rituály, skôr sa snažím žiť tak, aby som žiadne nepotreboval. Rituály typu happy journal sú podľa mňa nástroje pre ľudí, ktorí nežijú moc šťastným životom a hľadajú na to nejaký “liek”. Podobne ako keď máš teplotu, tak si dáš paralen. Snažím sa teda robiť, čo ma baví, byť len v okolí ľudí, ktorých mám rád, veľa sa hýbať a športovať. Pokiaľ človek udržuje telo a dušu v zdraví a harmónii, nepotrebuje žiadne extra rituály.

Plánuješ v budúcnosti aj ty sám založiť startup, ktorý by prepájal wellbeing a technológie?

Som nadšeným študentom prepojenia šťastia a technológií. Technológie síce prinášajú veľa dobrého, ale majú aj svoje tienisté stránky. A dnes je napr. vedecky dokázané, že čas trávený za monitorom (počítačovým, mobilným, televíznym) nás robí menej šťastným ako akákoľvek interakcia bez neho a pritom za tým monitorom trávime väčšinu svojho času. Každopádne ja sa plne venujem Credo Ventures a z pozície investora skôr dúfam, že budem môcť zainvestovať projekt, ktorý tento problém rieši.

V akých projektoch okrem Credo Ventures sa ešte angažuješ a prečo?

Sú to neziskové projekty, ktoré podobne ako Happy Labs (tá neziskovka ktorá skúma prepojenie šťastia a technológií) mitiguje niektoré negatívne dopady technológií na našu spoločnosť. K tým patrí napr. AkSen, ktorý sa snaží pomôcť seniorom integrovať do dnešnej spoločnosti, ktorí sú v nej čoraz častejšie marginalizovaní ako nepotrební alebo nebodaj na obtiaž.

A zároveň sme s Lenkou Kučerovou rozbehli projekt Starlift, ktorý ma za ambíciu pomôcť mladým ľuďom dostať sa na stáže do startupov v Silicon Valley. Tu sa majú naučiť od tých najlepších, ako budovať startup a potom prísť domov, využiť výhody, ktoré im náš región poskytuje a založiť svoj startup u nás.

V relatívne mladom veku si sa stal rešpektovaným menom v odvetví, kde ide hlavne o relevantné schopnosti a skúsenosti. Ako sa ti to podarilo a čo by si poradil ľuďom s podobnými ambíciami?

Podľa mňa cieľom v profesnom živote by nemalo byť nejakou autoritou v nejakom odvetví a byť videný v rozhovoroch. Moja rada je tráviť veľa času poznávaním toho, čo ťa baví a potom nájsť spôsob, ako za tu aktivitu dostať zaplatené. Žijeme v unikátnej dobe, kde máme slobodu robiť čokoľvek a kdekoľvek a napriek tomu je veľa mladých, ktorí nerobia nič a nikde. Ešte aj hranie online hier a Youtube je dnes obrovský biznis. Tak sa hlavne do toho treba vrhnúť a netrápiť sa autoritami a popularitou.

Pridať komentár (0)