Anna a Branislav otvorili výberovú kaviareň: „Pre malé podniky je transakčná daň čistý úder pod pás“

  • Kaviareň Poď na…CAVEI vznikla vo Vranove nad Topľou ako nápad mladého manželského páru
  • Bez skúseností chceli vytvoriť vlastné miesto pre ľudí z mesta
Poď na…CAVEI
  • Kaviareň Poď na…CAVEI vznikla vo Vranove nad Topľou ako nápad mladého manželského páru
  • Bez skúseností chceli vytvoriť vlastné miesto pre ľudí z mesta
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

V malom meste Vranov nad Topľou, na Námestí slobody 969, vznikla kaviareň, ktorá si postupne našla svoje miesto medzi miestnymi. Kaviareň Poď na…CAVEI nie je len ďalšou zastávkou na kávu. Ide o výsledok spoločnej práce mladého manželského páru. 

Anna a Branislav Zaputiloví sa do podnikania pustili len pár mesiacov po svadbe. S gastronómiou už mali nejaké tie skúsenosti, no vlastný podnik otvárali po prvý raz. Mali však jasnú predstavu, vytvoriť niečo vlastné, zmysluplné a miestne. 

Začiatky podnikania a otvorenie kaviarne

Začiatky podnikania a samotné otvorenie neboli jednoduché. Tak ako to často býva, aj oni si museli prejsť náročným obdobím plným neistoty a tvrdej práce. Všetko si robili svojpomocne, od prerábky priestoru až po výber každého detailu v interiéri. Pomáhala im rodina, no väčšinu vecí zvládli vlastnými silami. Obyčajný priestor tak krok po kroku premenili na útulné miesto, kde dnes ponúkajú výberovú kávu a poctivé občerstvenie. Do kaviarne vložili nielen svoj čas a energiu, ale aj všetky úspory, s vedomím, že výsledok nemusí byť istý.

„Posledný mesiac pred otvorením bol ako maratón. Dolaďovali sme každý detail, zháňali sme dodávateľov. Hľadali sme niečo výnimočné, lokálne, poctivé a zároveň nie úplne tradičné, aby sme do Vranova priniesli novú chuť a čerstvý vietor.“

Po otvorení to nebolo o nič menej intenzívne. „Boli sme doslova všetko v jednom: baristi, čašníci, zásobovači, upratovači, marketéri aj manažéri. Ráno sme otvárali prevádzku, cez deň obsluhovali, večer čistili a v noci riešili objednávky, sociálne siete a plánovanie. Bolo to brutálne náročné, ale stálo to za každú minútu. Prvé mesiace boli ako životná škola, ktorú by sme za nič nevymenili,“ povedali manželia pre Startitup.

Anna a Branislav sa rozhodli podnikať vo Vranove nad Topľou, pretože je to miesto, ktoré dobre poznajú a kde majú svoje korene. Verili, že aj menšie mesto si zaslúži kvalitnú kávu, príjemný priestor a koncept, za ktorým netreba cestovať do väčších miest. Vnímali, že vo Vranove je priestor pre niečo nové. Reakcie miestnej komunity im dali za pravdu.

„Chceli sme ukázať, že za kvalitnou kávou, moderným konceptom či príjemným priestorom netreba cestovať do veľkých miest. Našou ambíciou bolo vytvoriť priestor, ktorý bude príjemný pre každého, bez ohľadu na vek, náladu či preferencie.“

Mysleli na mamy s deťmi, preto majú bezfajčiarsku kaviareň s detským kútikom. Mladým chceli ponúknuť miesto, kde si môžu posedieť celé hodiny pri spoločenských hrách a drinku a nezabudli ani na staršiu generáciu. „Práve ich si získali naše domáce zákusky a možno aj nostalgia, ktorú v sebe nesie samotné miesto. Kedysi tu totiž stála obľúbená cukráreň, ktorú si mnohí pamätajú z detstva, a my sme jej ducha symbolicky oživili,“ hovoria. 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Poď na…CAVEI (@pod_na_cavei)

Tlak okolia verzus odhodlanie

Anna a Branislav tvrdia že najťažšie nebolo zvládnuť prevádzku, ale samých seba, a to psychický tlak, neistotu a nastavenie mysle. Ešte pred otvorením sa museli pripraviť na to, že ich rozhodnutie nebude každý chápať. Narazili na pochybnosti a aj predsudky, ktoré prichádzali dokonca od ľudí z blízkeho okolia. Mnohí ich krok vnímali ako zbytočné riziko, najmä preto, že Branislav mal rozbehnutú kariéru v stavebníctve a Anna ešte študovala.

„Mali sme silnú víziu, vieru v náš koncept a v to, ako chceme k vedeniu podniku pristupovať. Verili sme, že iný pohľad a ľudský prístup môžu byť základom úspechu, aj keď začíname úplne od nuly. Výzvou bolo aj skĺbiť pracovný a osobný život.“

Ako manželia sa ocitli v úplne novej situáci. Zrazu boli nielen partneri v živote, ale aj v podnikaní. „Bolo dôležité naučiť sa počúvať jeden druhého, rešpektovať odlišné pohľady a dopĺňať sa, nie sa zrážať. Aj keď to nebolo jednoduché, pomohla nám viera v seba, vzájomná podpora a neochvejný pocit, že to, čo robíme, má zmysel.“

Pestrá ponuka nápojov podľa sezóny a aktuálnych trendov

Jednou z oblastí, ktorá ich v podnikaní skutočne baví, je tvorba ponuky. Robia si ju sami a pristupujú k nej s veľkým nadšením aj kreativitou. Ich koncept je postavený na sezónnosti – každé tri mesiace kompletne obmieňajú menu podľa ročného obdobia. Aj keď sa občas stane, že zákazníkom chýba obľúbený nápoj z predchádzajúcej sezóny, nové chuťové kombinácie si zvyčajne rýchlo nájdu svojich fanúšikov. 

„Pri tvorbe ponuky sledujeme nielen to, čo by sme sami radi ochutnali, ale aktívne sa inšpirujeme aj trendmi zo sveta. Sledujeme zahraničné kaviarne, Pinterest, TikTok – doslova celé hodiny dokážeme analyzovať, čo práve frčí, čo má potenciál zaujať a čo sa dobre hodí aj do vizuálu na sociálne siete. Teraz napríklad tvoríme úplne nové brunch menu a práve sociálne siete sú pre nás hlavnou inšpiráciou – nielen čo sa týka chuti a nápaditosti, ale aj ,vizuálneho wow‘, ktoré v dnešnej dobe zákazníkov výrazne oslovuje,“ hovoria manželia Zaputiloví. 

Spolupráca s lokálnymi dodávateľmi tvorí jeden zo základných pilierov ich podnikania. Od začiatku vedeli, že chcú ponúkať produkty, ktoré im chutia aj im, a zároveň tým chceli podporiť ľudí, ktorí tvoria s rovnakou poctivosťou a vášňou. Namiesto známych značiek z veľkých miest si vybrali menších výrobcov, s ktorými si rozumejú aj po ľudskej stránke. 

V sladkej ponuke vsadili na domáce dezerty bez umelých prísad, ktoré pripomínajú klasické recepty v modernejšom prevedení. Rovnako dôsledne pristupujú aj k výberu sirupov a dochucovadiel, ktoré používajú v limonádach a sezónnych nápojoch.

Káva je v ich ponuke prirodzene tým najdôležitejším. K výberovej káve sa dostali úplnou náhodou. Zaujal ich samotný produkt, ale aj prístup dodávateľa. Spočiatku šlo o spoluprácu pri výbere zŕn, no časom sa rozšírila aj o školenia, technické nastavenia a odborné poradenstvo. Výberovú kávu si môžu zákazníci zakúpiť priamo v kaviarni a vziať si ju domov. Často si pri tom nechajú poradiť, aby si vybrali chuť, ktorá im najviac sedí.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Poď na…CAVEI (@pod_na_cavei)

Podnikanie v malom meste 

Podnikať v malom meste, ako je Vranov nad Topľou, má svoje špecifiká. Všetko je tu osobnejšie a vzťahy s ľuďmi priamejšie.

„Keď sa vám niečo podarí, viete o tom hneď – lebo sa o vás začne hovoriť. A keď sa nepodarí, tak sa o vás začne hovoriť ešte rýchlejšie. Ale práve v tom je čaro menšieho mesta. Všetko je osobnejšie. Nie ste len ďalšia kaviareň na rohu, ale miesto, kam sa ľudia vracajú po práci, kde si dajú ,svoje‘. Samozrejme, niekedy si povieme, že vo väčšom meste by sme možno rýchlejšie oslovili viac ľudí, možno by bolo jednoduchšie nasadiť aj ,bláznivejšie‘ gastronápady. Ale úprimne, vo Vranove cítime, že to má zmysel.“

„Možno tu nie je na každom rohu brunch spot ani 12 verzií avokádového toastu, ale práve preto to robíme – aby tu raz boli. A aby ľudia nemuseli vybehnúť do Košíc len preto, že majú chuť na dobré flat white. Robíme to po svojom, robíme to pre Vranov a máme pocit, že Vranov to cíti. A to je to, čo nás drží nad vodou – aj keď niekedy už len tak-tak, s nohami vo vzduchu,“ dodali 

Ekonomická neistota a transakčná daň

Ekonomické zmeny a nové návrhy, ako napríklad transakčná daň, vnímajú najmä malé podniky ako výraznú komplikáciu. V čase, keď ešte len naberajú na stabilite fungovania, čelia ďalším prekážkam.

„Úprimne? Pre malé podniky ako ten náš je takáto transakčná daň čistý úder pod pás. Najmä v čase, keď ešte ani poriadne nemáte vyrovnaný dych z rozbehu, už musíte prešľapávať ďalšie prekážky.“

Ako hovoria Anna a Branislav, v podnikaní totiž neexistuje možnosť „zastaviť sa“. V prípade, že stúpnu náklady alebo pribudnú nové povinnosti, treba reagovať okamžite. Namiesto priestoru na rast sa tak mnohí ocitajú v móde prežitia, kde sa viac počíta a škrtá než tvorí a rozvíja.

Útulná kaviareň Poď na…CAVEI vo Vranove nad Topľou

„Rozbiehajúce sa podniky potrebujú priestor na rast. A ten sa nedá vytvoriť, keď namiesto tvorby a rozvoja neustále počítate, čo všetko si ešte môžete dovoliť a kde zase treba škrtať. V našom prípade je každé euro, ktoré investujeme, výsledok tvrdej práce, žiadni investori, žiadne bezpečné zálohy. Len vlastné ruky, nápady a poriadna dávka risku. A v takomto nastavení každá podobná zmena bolí dvojnásobne.“

Téma cien patrí v kaviarenskom prostredí medzi neustále aktuálne. V kaviarni Poď na…CAVEI k nej pristupujú s dôrazom na férovosť a rešpekt k miestnym podmienkam. Už pri otváraní si dali záležať na tom, aby ceny odrážali realitu vo Vranove nad Topľou a boli primerané nielen trhu, ale aj možnostiam miestnych zákazníkov.

„Pravda je, že v snahe byť fér sme možno až príliš dlho prehliadali, že my sami si často nič navyše neúčtujeme za veci, ktoré inde vedia ,prepáliť‘ úplne bez mihnutia oka.“

Uvedomujú si, že podnik musí byť udržateľný. „Nestačí len ľudí pohostiť, ale aj zabezpečiť, aby sme tu mohli byť aj o rok, aj o päť. Takže sa učíme nájsť ten správny balans. Stále chceme byť tými, čo to robia srdcom, ale zároveň musíme držať krok s realitou, pretože espresso za 1 € by dnes už nepokrylo ani cenu pohára, nieto ešte kvalitnú kávu a prácu za barom.“

Sen nestačí, treba aj makať

Začať podnikať je krok do neznáma, ktorý si vyžaduje odvahu aj vnútorné presvedčenie. Podľa Anny a Branislava nejde o nič, na čo sa dá dopredu úplne pripraviť. Podnikanie vnímajú ako skok do vody bez istoty, že tam vôbec nejaká je. No práve v tom spočíva sila. Veriť vlastnej vízii a nevzdať sa ani vtedy, keď je to náročné.

„Fandíme každému, kto má ten iskrivý pohľad v očiach a pocit, že ,áno, toto je to, čo chcem robiť‘. Poradiť niečo univerzálne je ťažké. Nám osobne zafungovala tvrdohlavosť, neochvejné presvedčenie, že to dáme – a obrovská dávka naivity, ktorú dnes s úsmevom voláme vízia.“

„Hlavné je nestagnovať. Nenechať sen v zásuvke a čakať, že sa zhmotní sám od seba. Treba si ho odmakať vlastnými rukami, aj keď niekedy zlomíte nejaký pohár, kávovar alebo nervy. Ale verte – keď príde prvý spokojný zákazník, ktorý sa vráti len preto, lebo u vás mu bolo dobre… tak vtedy viete, že ste na správnej ceste. Takže, ak máš sen, trochu drzosti a chuť makať aj cez víkendy: choď do toho. S čistou hlavou, špinavými rukami a veľkým srdcom,“ dodali na záver. 

Čítaj viac z kategórie: Zaujímavosti

Najnovšie videá

Trendové videá