Arriva zlyháva, ľudí do práce vozia náhodní dobrodinci. Sú možnosti, ako situáciu vyriešiť, no ani jedna nepoteší

  • Bratislavský kraj za problémy s prímestskou dopravou nemôže, hovorí župan Juraj Droba
  • Ak by Arrive vypovedali zmluvu, doprava by mohla vypadnúť aj na dva mesiace
Arriva
TASR/Pavol Zachar
  • Bratislavský kraj za problémy s prímestskou dopravou nemôže, hovorí župan Juraj Droba
  • Ak by Arrive vypovedali zmluvu, doprava by mohla vypadnúť aj na dva mesiace

„Súčasnú situáciu nespôsobil bratislavský samosprávny kraj. Sme v pozícii hasiča, ktorý hasí oheň, ktorý nezaložil,“ otváral dnešnú tlačovú besedu bratislavský župan Juraj Droba. Témou bola práve doprava, ktorá komplikuje život celému kraju. 

Zmluvu podpísať nemuseli

Vysvetľuje, že kvôli pravidlám Európskej únie musela Bratislava vyhlásiť súťaž na zmenu dopravcu. Podotýka, že tak neurobili z vlastnej vôle ani pre nespokojnosť s predchádzajúcim dopravcom. 

Arriva spĺňala všetky technické podmienky a Droba konštatuje, že zmluvu podpísali dobrovoľne, pričom ju mohli aj odmietnuť, ak vedeli, že situáciu neustoja. Dopredu ich mali ubezpečovať, že všetko zvládnu, čo sa nakoniec nepodarilo.

Situáciu nezvládajú, sankcie rastú

„Ak raz do cestovného poriadku napíšete, že spoj pôjde, tak urobte všetko preto, aby išiel,“ odkazuje Arrive Droba. Nový dopravca situáciu nezvláda, hovorí župan.

Aktuálne existujú tri reálne možnosti. Arriva by sa mohla dohodnúť s veľkým subdodávateľom na pomoci, čím by sa situácia vyriešila najrýchlejšie. Do 3.12. by sme sa mali dozvedieť, či sa dohoda podarila, hovorí župan.

Logo

Ak sa dohoda o pomoci nepodarí, Arriva bude pokračovať v snahe zabezpečiť nových ľudí. Droba informuje, že vodičov nie je v Bratislave dosť, no autobusov áno. Stačí teda zmluva s novým šoférom a do hodiny môže šofér jazdiť, hovorí župan. Aj preto sa Arriva rozhodla prijímať vodičov zo zahraničia.

Do dňa, kým nebude doprava fungovať na 90 %, sa budú každým dňom zvyšovať sankcie. Aktuálne sú na úrovní státisíc eur. Sankcie však budú riešiť, až keď sa doprava opäť skutočne rozbehne, aktuálne je najdôležitejšie jazdenie.

arriva autobusy bratislava
zdroj: TASR/Jaroslav Novák

V hre je aj možnosť, kedy by doprava vypadla na dva mesiace

Župan povedal, že nechcú, aby boli sankcie devastačné. „Potom by sme boli opäť v bode nula,“ hovorí Droba. Zas by sa musela vypísať súťaž, čo by celý proces opäť predĺžilo.

To je zároveň tretím možným scenárom, nová súťaž v prípade vypovedania zmluvy s Arrivou. Ak by došlo k tomuto scenáru, prímestská doprava by úplne vypadla na šesť týždňov až dva mesiace.

Droba hovorí, že Slovak Lines ukončil zmluvu so všetkými ich šoférmi. Mnohí sa už Arrive neprihlásili, aktuálne tak nemajú dosť vodičov a sú nútení zlepšovať podmienky. V tlačovej správe Arriva hovorí, že vďaka náborovému príspevku už zazmluvnili 55 nových vodičov.

Od 30.11. dostane každý vodič, ktorý podpíše zmluvu a začne jazdiť pre Arrivu ešte do polovice decembra, náborový príspevok vo výške 3 500 eur. Vodiči spoločnosti Arriva majú v Bratislavskom kraji garantované aj každoročné navýšenie platov o 5 % a istotu stabilného zamestnania na 10 rokov. Ak sa šoférovi podarí získať kolegu, ďalšieho vodiča, získa 600 eur.

„Vzhľadom na aktuálny nedostatok vodičov sme dohodli aj príchod vodičov zo zahraničia a zazmluvnili sme vodičov z Ukrajiny,“ povedal László Ivan, generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku.

Náhodní vodiči sa v posledných dňoch na osobných autách pristavovali na zastávkach a brali z nich ľudí domov či smerom do Bratislavy. Droba hovorí, že sa zo súdržnosti teší, ukazuje to, že sa vieme v ťažkých chvíľach zomknúť.

Zdroje: Tlačová beseda - Juraj Droba, Tlačová správa - Arriva

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie