Auto v Bratislave je zbytočnosť. Cestovať môžeš aj bez neho, navyše tým šetríš peňaženku

  • Na cestovanie po Bratislave je už auto zbytočné
  • Čoraz rozšírenejšie sú alternatívne dopravné prostriedky
  • Bez auta ušetríš svoju peňaženku i životné prostredie
 srcset
Facebook/TASR, Sharengo,Dano Veselský
  • Na cestovanie po Bratislave je už auto zbytočné
  • Čoraz rozšírenejšie sú alternatívne dopravné prostriedky
  • Bez auta ušetríš svoju peňaženku i životné prostredie

Cestovanie autom v Bratislave je niekedy utrpením, časté dopravné obmedzenia, zápchy a nedostatok parkovacích miest je nočnou morou nejedného šoféra. S rozšírením alternatívnych dopravných prostriedkov na území mesta už auto nepotrebuješ. Ušetríš tak peniaze aj životné prostredie. V našom hlavnom meste sú stále rozšírenejšie možnosti alternatívnej metódy prepravy.

Vlastný bicykel a kolobežka

Najekologickejším a najekonomickejším riešením je zaobstaranie vlastného dopravného prostriedku na dvoch kolesách. Klasický nový bicykel kúpiš aj za dve stovky, elektronické bicykle sú o niečo drahšie, no investícia do nich sa určite oplatí. Elektrobicykle majú oproti tým klasickým niekoľko výhod, dajú sa na nich zdolať väčšie a náročnejšie trasy. Bez námahy sa tak môžeš dostať do školy aj do práce.

Ak nemáš bicykel kde skladovať určite sa ti oplatí investovať do elektrokolobežky, ktorú môžeš bez problémov zložiť a odložiť, vziať do MHD alebo do práce. Niektoré elektrokolobežky vedia dosiahnuť rýchlosť až 55 kilometrov za hodinu, čo je porovnateľné s autom. Povolená rýchlosť pre kolobežku je ale len 25 kilometrov za hodinu.

Pre elektrokolobežky platia v súčasnosti obmedzenia, na chodníkoch sa s ňou môžeš prepravovať len rýchlosťou peších a na cyklotrasách je maximálna rýchlosť spomínaných 25 kilometrov za hodinu.  Ak sa ti nechce celú cestu na kolobežke stáť existujú modely, ktoré viac pripomínajú motorky ako kolobežky a môžeš na nich pohodlne sedieť. Takéto kolobežky sú ale náročnejšie na uskladnenie.

zdroj: TASR/Erika Ďurčová

Zdieľaný bicykel alebo elektrokolobežka 

Ak sa ti nechce investovať do bicykla alebo kolobežky tak je pre teba ideálnym riešením sharing. V Bratislave si môžeš vybrať medzi dvoma spoločnosťami, ktoré prevádzkujú túto službu a to Slovnaft BAjk a Antik Verejný bicykel. Rozšírenejší je Slovnaft BAjk, ktorý má po hlavnom meste viac bicyklov a stanovíšť.

Kúpiť si môžeš predplatné jednorazové na deň, mesačné alebo ročné. Najvýhodnejšie je ročné predplatné. Slovnaft pýta 29,40 eur za ročné predplatné pričom sa každý deň môžeš na bicykli voziť 30 minút. Pokiaľ ti pol hodina nestačí dostupné je aj ročné premium za 38,40 eur v dĺžke jednej hodiny každý deň. Antik Verejný bicykel je lacnejší, každý deň môžeš jazdiť hodinu za 30 eur ročne do ukončenia sezóny pre nevhodné počasie.

Službu Slovnaftu môžu využívať len osoby, ktoré dovŕšili vek 16 rokov, pri Antiku je vekový limit vyšší a to 18 rokov.

Tento rok sa sharing rozšíril aj o elektrické kolobežky, ktoré požičiava spoločnosť Bolt. Kolobežky smie používať iba osoba, ktorá dosiahla vek 18 rokov. Maximálna rýchlosť kolobežky je 25 kilometrov za hodinu. Oproti bicyklom sú elektrokolobežky o čosi drahšie. Odomknutie stojí 50 centov, každá minúta jazdy 15 centov. Celodenné používanie kolobežky ťa bude stáť najviac 25 eur. Pozor si dávaj aby si nezaparkoval v oblastiach vyznačených červenou farbou, kde nie je povolené kolobežky parkovať. Bolt ti môže udeliť pokutu 30 eur ak zle zaparkuješ. 

Každú zo služieb si môžeš prenajať aj bez toho aby si bol držiteľom vodičského preukazu.  

zdroj: TASR/Dano Veselský

zdroj: TASR/Dano Veselský

Elektoskúter alebo elektromobil 

Pokiaľ šoféruješ rád a nevadia ti zápchy, k dispozícii sú pre teba zdieľané elektroskútre a elektromobily. Elektroskútre požičiava poľská firma Blinkee. V súčasnosti je v hlavnom meste 42 takýchto skútrov. Požičanie stojí 18 centov za minútu. Prenájom na celý deň neprekročí sumu 22 eur, čo je menej ako pri elektrických kolobežkách. Podmienkou pre používanie skútrov je vodičské oprávnenie  minimálne skupiny AM a vek 15 rokov. Kapacita pre vozidlo sú dvaja cestujúci, pričom jeho maximálna rýchlosť je 45 kilometrov za hodinu.  

Ak potrebuješ preniesť niečo ťažšie alebo ísť niekde na dlhšiu trasu môžeš si prenajať elektroautomobil od spoločnosti Sharengo. Auto má dojazd 80 až 100 kilometrov a jeho maximálna rýchlosť je 85 kilometrov za hodinu. Cena za požičanie je 29 centov za minútu, hodinová sadzba je 14 eur. Za celý deň zaplatíš 50 eur. Podmienkou pre požičanie je platný vodičský preukaz B alebo B1 a vek minimálne 18 rokov. Výhodou zdielaných elektromobilov je, že spoločnosť Sharengo má prenajatých viacero parkovacích miest po Bratislave.

zdroj: Blinkee

zdroj: Facebook/Sharengo

MHD, Uber a Bolt

Úplne najlacnejšie ak nerátame bicykel stojí využívanie MHD, ročná základná električenka v rámci mesta stojí 264,20 eur. Cestovanie verejnou dopravou je tiež ekologickou alternatívou k naftovým alebo benzínovým autám. Tento spôsob môže byť, hlavne v lete v preplnených električkách, nepríjemný ideálne je kombinovať zdieľané dopravné prostriedky v lete a MHD v zime.

Nie každý rád cestuje verejnou dopravou ak patríš k takým prípadom tak  si môžeš prenajať Uber alebo Bolt, ktoré si pohodlne objednáš cez mobilnú aplikáciu a môžeš sa viesť. 

zdroj: TASR/Jaroslav Novák

Ušetríš emisie aj peniaze 

Každé auto s naftovým alebo benzínovým motorom produkuje emisie CO2. Doprava produkuje podľa Európskeho parlamentu až 30 percent celkovej produkcie oxidu uhličitého z toho 70 percent produkuje osobná doprava. Naftové motory zhoršujú situáciu aj vypúšťaním prachových mikroskopických čiastočiek, ktoré sa usádzajú v pľúcach. V dôsledku znečisteného prostredia ročne umrie na Slovensku približne 5000 ľudí. Okrem toho, že emisie poškodzujú naše zdravie prispievajú aj ku globálnemu otepľovaniu. Využívaním zdielaných prostriedkov šetríš emisie a chrániť tým seba aj planétu. 

Auto vyžaduje aj pravidelnú údržbu, okrem prezutia pneumatík a výmenu  prípadne doplnenie kvapalín sa auto musí podrobovať aj technickej kontrole (STK) a emisnej kontrole (EK). Podľa automechanika Lukáša Sluku z firmy Sluk Steel sa ročné náklady na údržbu auta len ťažko vyčísľujú. „Najlacnejšie na údržbu je nové auto do štyroch rokov, ktoré nemusí absolvovať STK ani EK. Po štyroch rokoch sú povinne každé dva roky. Plus ešte náklady na opravy spojené s vekom a opotrebovaním auta. Celkové náklady sa dajú len ťažko vyčísliť, je individuálne záleží to od viacerých faktorov, akými sú veľkosť motora, značka auta, veľkosť elektroniky v autách a podobne,“ povedal Sluka. Priemerná cena za STK je 34 eur za EK 31 eur. Ceny za prezutie pneumatík sa pohybujú v rozmedzí 20 až 80 eur. 

Ďalšou významnou položkou, ktorá ti zožiera peniaze sú samotné pohonné hmoty a fakt, že v meste je spotreba vyššia ako mimo mesta. V súčasnosť stojí liter benzínu priemerne 1,168 eur. Nafta je o niečo lacnejšia liter vychádza približne na jedno euro. Najlacnejší je LPG, ktorého cena sa pohybuje okolo 50 centov za liter. 

Ak by si vymenil auto za zdieľané bicykle len za cenu prezutia pneumatík by si mohol jazdiť celý rok.  

 

Zdroje: Slovnaft BAjk, Antik - Verejný bicykel , Bolt, Blinkee, Sharengo, IMHD, Európsky parlament, STK, Benzín.sk

Najnovšie video