Vojna a pandémia sú pre automobilky ochromujúci koktejl. Priemysel je v kríze

  • Nedostatok komponentov núti automobilky po celom svete znižovať výrobu
  • Kvôli vojne sú obmedzené dodávky komponentov ako z Ukrajiny, tak aj z Ruska
  • Zlepšenie situácie zatiaľ neprichádza
Automobilky
TASR/DPA, Lukáš Grinaj
  • Nedostatok komponentov núti automobilky po celom svete znižovať výrobu
  • Kvôli vojne sú obmedzené dodávky komponentov ako z Ukrajiny, tak aj z Ruska
  • Zlepšenie situácie zatiaľ neprichádza

Situácia nebola ideálna ani pred pandémiou a vojna na Ukrajine to  len znásobila. Mnohé automobilky už dávno hlásili nedostatok komponentov a čipov pre svoje modely a obmedzenie výroby. Najnovšie Európska únia hlási pokles predaja.   

Inak na tom nie sú ani iné automobilky vo svete. Komponentov je nedostatok a zákazníci na produkty čakajú aj niekoľko mesiacov. Kedy sa situácia zlepší, však nie je zatiaľ známe. So zhoršujúcou sa situáciou na Ukrajine a vysokými sankciami Ruska sú nové dodávky komponentov a potrebných materiálov práve z týchto krajín podstatne obmedzené.

Predáva sa menej

Predaj nových áut v Európskej únii pokračoval vo februári v poklese, pričom tempo poklesu sa zrýchlilo. Navyše to bol najslabší február v histórii meraní. Dôvodom sú pokračujúce problémy v dodávkach kľúčových komponentov. Informovalo o tom vo štvrtok Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA), na ktoré sa odvolal server RTTNews.

Podľa údajov ACEA sa minulý mesiac v EÚ predalo celkovo 719 465 osobných áut. To je o 6,7 % medziročne menej, pričom v januári pokles predstavoval 6 %. Objem predaja je zároveň najnižší za daný mesiac od začatia evidovania príslušných údajov. Za prvé dva mesiace roka predstavoval pokles predaja 6,4 %. 

Na najväčších trhoch Európskej únie sa situácia vo februári vyvíjala odlišne. Napríklad v Taliansku klesol predaj nových osobných áut medziročne o 22,6 % a vo Francúzsku o 13 %. Naopak, v Španielsku a Nemecku sa predaj vozidiel zvýšil, a to o 6,6 %, respektíve 3,2 %.

Automobilky znižujú výrobu

Japonská automobilka Toyota, najväčšia na svete z hľadiska predaja, v nasledujúcich troch mesiacoch zníži domácu produkciu pre nedostatok čipov a iných komponentov, ktorý zasiahol globálny automobilový priemysel. TASR o tom informuje na základe správy AP.

Toyota Motor v piatok oznámila, že v apríli zníži produkciu vozidiel v Japonsku o približne 20 %, v máji o 10 % a v júni o 5 % oproti pôvodným plánom. Aj tieto čísla sa pritom môžu ešte zmeniť, pretože podmienky zostávajú neisté.

 Všetky svetové automobilky zápasia s nedostatkom komponentov, najmä polovodičových čipov, ktorých výrobu zasiahli počas pandémie nového koronavírusu blokády a iné obmedzenia. Niektorí klienti Toyoty čakajú celé mesiace na nové autá.

Napriek avizovanému zníženiu výroby hovorca automobilky upozornil, že úroveň produkcie bude od apríla stále pomerne vysoká, keďže pôvodný plán počítal s nárastom výroby a náhradou stratenej produkcie v predchádzajúcom období.

Toyota plánuje vo fiškálnom roku 2022/23, ktorý sa začína 1. apríla, vyrobiť rekordných 11 miliónov áut, pokiaľ dokáže zabezpečiť stabilnú dodávku čipov.

Vojna a pandémia

Ako sme nedávno písali, slovenské automobilky čelia aj nedostatku komponentov z Ukrajiny. Už pred vojnou hlásili automobilky nedostatok čipov a iných komponentov, najnovšie sa k tomu pridala aj kríza na Ukrajine. 

Za nedostatok komponentov môžu aj uplynulé dva roky pandémie. Ako informuje portál The New York Times, inflácia a rozšírenie elektromobilov a zariadení podporujúcich 5G sieť tiež značne ovplyvnilo výrobu čipov. 

Mnohí producenti museli markantne znížiť svoju výrobu a ich zákazníci na produkty čakajú aj dlhé mesiace. 

Pre spoločnosť, ako je Nemecko, závislú od ruských energií, surovín – ak si predstavíte scenár, v ktorom prerušíme obchodné vzťahy s Ruskom, čo pravdepodobne budeme musieť urobiť, ak tento konflikt neprestane – nebudeme môcť viac nakupovať energiu, a to povedie k situácii, ktorá by mohla výrazne ovplyvniť Európu a Nemecko,“ povedal generálny riaditeľ automobilového koncernu Volkswagen (VW) Herbert Diess v rozhovore pre noviny Financial Times.

Zdroje: TASR, Startitup, Financial Times, The New York Times

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá