Autopilot Tesly opäť zabíjal. V aute, ktoré nikto nešoféroval, zahynuli dvaja ľudia

  • Automobil značky Tesla, ktorý v sobotu havaroval, nikto nešoféroval, potvrdili úrady
  • K autonehode došlo v blízkosti texaského Houstonu. Vozidlo sa po náraze vznietilo
  • Uhasenie automobilu trvalo niekoľko hodín, a to kvôli batérii. Pri nehode zahynuli dvaja muži
  • Nejde o jedinú autonehodu, ktorá bola spojená s autopilotom vozidla
Tesla
Screenshot/ KPRC 2
  • Automobil značky Tesla, ktorý v sobotu havaroval, nikto nešoféroval, potvrdili úrady
  • K autonehode došlo v blízkosti texaského Houstonu. Vozidlo sa po náraze vznietilo
  • Uhasenie automobilu trvalo niekoľko hodín, a to kvôli batérii. Pri nehode zahynuli dvaja muži
  • Nejde o jedinú autonehodu, ktorá bola spojená s autopilotom vozidla

Automobil značky Tesla, ktorý v sobotu havaroval, nikto nešoféroval, potvrdili úrady zapojené do vyšetrovania autonehody. Pri autonehode zahynuli dvaja muži, ani jeden nesedel za volantom.

Ani jeden z mužov nesedel za volantom 

Mark Herman, strážnik v okrese Harris County 4, uviedol pre New York Times, že fyzické dôkazy z miesta činu a rozhovory so svedkami doviedli úradníkov „k domnienke, že v čase zrážky vozidlo nikto neviedol“. Podľa KPRC 2 ale ešte nie je dokončené kompletné vyšetrovanie, ide len o predbežné závery.

Muži boli vo veku 59 a 69 rokov. Podľa Hermana sa jeden z mužov nachádzal na sedadle spolujazdca, druhý mal sedieť na zadnom sedadle. Manželky zosnulých mužov polícii potvrdili, že ich muži hovorili o funkcii autopilota predtým, než si odišli zajazdiť.

Havarované vozidlo bol model S z roku 2019. Automobil išiel „vysokou rýchlosťou“ do zákruty, ktorú nezvládol. Následne zišiel z cesty asi 30 metrov a narazil do stromu. K havárii došlo v obytnej štvrti vo Woodlands, v oblasti asi 30 kilometrov severne od Houstonu. Po správach o výbuchu v lese boli na miesto privolaní hasiči a zdravotníci.

Požiar hasili niekoľko hodín 

Zatiaľ nie je známa príčina smrti dvoch cestujúcich. „Uhasenie požiaru trvalo štyri hodiny, čo by za normálnych okolností trvalo niekoľko minút,“ uviedol strážnik Herman pre New York Times. Na uhasenie požiaru bolo potrebných 30 000 litrov vody. Požiar, ktorý normálne trvá uhasiť niekoľko minút, požiarnici hasili takmer štyri hodiny.

Obavy vyvolávajú aj batérie automobilu. Americký Národný výbor pre bezpečnosť cestnej premávky vo svojej správe varoval, že tepelný únik môže viesť k požiarom, ako aj k „opätovnému zapáleniu batérie“, a to aj po uhasení počiatočného požiaru. Herman pre ABC News uviedol, že práve batéria, ktorá naďalej horela, komplikovala uhasenie požiaru.

Pred tepelným únikom varovala aj spoločnosť Mitsubishi, ktorá uviedla, že môže viesť ku požiaru, výbuchu, nečakanému zlyhaniu systému, poškodeniu či prípadnému zraneniu.

Prešetrujú dve desiatky nehôd spojených s Teslou 

Národný výbor pre bezpečnosť cestnej premávky aktuálne prešetruje dve desiatky autonehôd spojených so spoločnosťou Tesla a prípadným využívaním autopilota, alebo podozrením na využívanie autopilota. 

Úrad zatiaľ nereguloval využívanie autopilotov spoločnosti Tesla. Túto právomoc ponechal v rukách jednotlivých amerických štátov.

zdroj: TASR/AP, Mark Schiefelbein

Príslušníci úradov sú po nehode v kontakte s Teslou, odmietli ale poskytnúť podrobnosti o rozhovoroch. Žiadosť o komentár pre New York Times odignorovala aj spoločnosť Tesla.

Spoluzakladateľ spoločnosti a výkonný riaditeľ Elon Musk sa pritom len nedávno chválil bezpečnosťou svojich automobilov. „Spoločnosť Tesla s autopilotom dosahuje 10-krát menšiu pravdepodobnosť nehody ako priemerné vozidlo,“ uviedol Musk na Twitteri.

V Nemecku dostali niektoré frázy v reklame na Teslu stopku 

Podľa CNBC Tesla predáva automatizované systémy riadenia pod značkami Autopilot a Full Self-Driving (FSD). Vydáva tiež „beta“ verziu softvéru Full Self Driving (FSD beta) pre niektorých zákazníkov, ktorí majú k dispozícii prémiovú verziu FSD, ktorá v súčasnosti stojí 10 000 dolárov.

Spoločnosť Tesla na svojom webe tvrdí, že funkcia automobilu umožňuje jej vozidlám „automaticky riadiť, akcelerovať a brzdiť v rámci svojho jazdného pruhu“. Varuje však, že „súčasné funkcie autopilota vyžadujú aktívny dohľad nad vodičom a nerobia vozidlo autonómnym“.

V Nemecku mníchovský súd zakázal spoločnosti Tesla vo svojej reklame používať frázy rovnocenné s vlastnosťami autopilota a úplného riadenia vozidla, pretože zistili, že išlo o zavádzanie spotrebiteľov a zveličovanie možnosti automobilov.

Zďaleka nejde o jedinú nehodu, pri ktorej bol použitý autopilot. New York Times pripomína nehodu v roku 2016 na Floride, ktorá sa tiež skončila smrteľne. Model S vtedy nedokázal zabrzdiť pred odbočujúcim kamiónom.

Zdroje: New York Times, KPRC 2, ABC News, CNBC

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK