Baša Števulová: Bývalá slovenská snowboardistka, ktorá na materskej rozbehla úspešný biznis

  • Po desiatich rokoch skončila s profesionálnym snowboardingom. Ako je na tom snowboardingová scéna teraz?
  • O tom, čo robí po skončení svojej kariéry známa slovenská snowboardistka Baša Števulová sa dozvieš v našom rozhovore
  • A povieme ti aj o tom, ako sa darí jej značke DIOBO, ktorú začala budovať po narodení syna Tobiáša
zdroj: Archív Baša Števulová
  • Po desiatich rokoch skončila s profesionálnym snowboardingom. Ako je na tom snowboardingová scéna teraz?
  • O tom, čo robí po skončení svojej kariéry známa slovenská snowboardistka Baša Števulová sa dozvieš v našom rozhovore
  • A povieme ti aj o tom, ako sa darí jej značke DIOBO, ktorú začala budovať po narodení syna Tobiáša

Už viac ako päť rokov nie si profesionálna snowboardistka. Aký je tvoj názor na súčasnú scénu?

Popravde sa mi to ťažko hodnotí, keďže som už zopár rokov mimo tej našej scény, ale mám pocit a myslím si, že by mi tá naša generácia dala za pravdu, že za našich čias bolo tých snowboardistov a akcií oveľa viac. Zdá sa mi, že tých vychádzajúcich talentov je akosi menej a vo všeobecnosti možno decká menej športujú, ťažko povedať. Avšak, máme dva extrémne talenty Klaudiu a Sama. Klaudiu pozná celá svetová scéna a Samo si tam cestičku nájde týmto tempom určite tiež.

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Archív Baša Števulová

Prečo si vôbec ukončila túto etapu tvojho života?

Nebolo to moje rozhodnutie, ale prišlo to vlastne v správny čas. Po 8 rokoch som od hlavného sponzora nedostala zmluvu, na čo ma počas sezóny naša manažérka pripravovala, že to asi príde. Vtedy sa diali veľké zmeny, najskôr v americkom tíme, potom nedali zmluvu v Európe asi šiestim dievčatám, zostali sme štyri, no a ďaľší rok bol rad na mne.

Priznám sa, že to nebolo veľmi príjemné, pretože keď človek takmer desať rokov nerobí nič iné, len cestuje po svete a robí to, čo ho nesmierne baví, zrazu sa ocitne v Bratislave a je tam tri mesiace bez akýchkoľvek ďaľších plánov. Och, no bolo to mizerné (smiech).

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Archív Baša Števulová

Tvojim hlavným sponzorom bola teda značka Roxy. Aké benefity ti táto spolupráca prinášala?

Snowboarding mi vo všeobecnosti priniesol, resp. dal veľmi veľa. Nechcem degradovať štúdium, ale som si istá, že tie roky jazdenia mi dali viac ako škola. Človek sa naučí disciplíne, samostatnosti, naučí sa jazyky, no a všetku tú praktičnosť, ktorú mi škola nedá. Okrem toho mi snowboarding dal nesmierne množstvo kontaktov a samozrejme, veľmi veľa kamošov po celom svete.

Plus počas fotení sme sem tam mávali aj také mini sústredenia, kedy sme okrem fyzických tréningov mali aj prednášky o komunikácií, napríklad s médiami, kde nás učili, ako správne vystupovať pred kamerou, čo je vhodné a čo naopak nie je vhodné povedať. Každý rok sme si museli robiť prezentáciu so sezónnou rekapituláciou spolu so všetkými výstupmi v médiách.

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Archív Baša Števulová

Prispieval ti okrem tvojich sponzorov aj štát?

Nie. Neviem ako je to teraz, ale vtedy to bola úplna mizéria. Každý štát v okolí, ešte aj Chorváti, mali svoj parádny snowboardový tím, s ktorým cestovali spolu po súťažiach, len u nás nič také nefungovalo. Pamätám si, keď som išla na Majstrovstvá sveta juniorov do talianskej Bradonecchie a naša asociácia alebo čo to bolo, ma nevedela na preteky ani prihlásiť, nezabezpečili mi ani len ubytovanie a keď som tam po nekonečnej ceste dorazila, museli ma ubytovať dievčatá zo Slovinska, lebo naši nič nevybavili. Samozrejme mi toto všetko hradila mamina.

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Archív Baša Števulová

Dalo sa zo snowboardingu žiť?

U mňa sa dalo zo snowboardingu prežiť a všetky náklady som si vedela vykryť, takže som mohla len snowboardovať a cestovať. Byt by som si síce z toho nekúpila, ale bolo to super. Samozrejme, atléti, ktorí jazdili závody a vyhrávali, resp. aj tí naj top vedeli zarábať extrémne peniaze, avšak tá super zlatá éra bola ešte pred nami. Neviem, ako je to momentálne, ale za vyhraté preteky sú  parádne peniaze a koľko dostávajú jazdci na sezónu záleží od značiek a samozrejme od ich levelu.

Aký bol pre teba ten skok, keď si prestala s profesionálnym snowboardingom a musela sa si začleniť naspäť do „normalného“ života?

Mala som veru hlavu v smútku, ale ako som spománala, prišlo to v správny čas, ale na to som prišla až neskôr. Myslím, že je vo všebecnosti pre akéhokoľvek atléta ťažké ukončiť kariéru a začať normálny život, no možno sa mýlim. Ja som mamine sľúbila, že keď dosnowboardujem, tak si dokončím školu, čiže som išla rovno aj do školy. Vybrala som si tú najľahšiu možnú cestu, keďže sa mi do toho vôbec nechcelo a išla som do Trnavy na marketing, ktorý mi bol aj najbližšie k nejakej budúcej profesii. Stihla som si však spraviť iba bakalára a týždeň po štátniciach prišiel na svet Tobiáš.

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Archív Baša Števulová

Po snowboardingu a popri materskej dovolenke si začala s vlastným mini biznisom. Je to značka DIOBO, ktorá ponúka oblečenie pre deti. Prečo si sa rozhodla zamerať sa práve na deti?

Ono ten nápad prišiel logicky s dieťaťom a mojom dopyte po produkte, ktorý som u nás nevedela zohnať. Som zástanca toho, že deti by sa mali obliekať milo a detsky, nie dospelácky. Značka DIOBO je primárne zameraná na produkty, ako sú pletené čiapočky, šiltovky, čepčeky a tento rok pridáme ďaľší produkt. Začala som s tým sama, ale postupne som zavolala kamoške Domke, s ktorou sa poznáme od malička a povedala som jej, že by vlastne vôbec nebolo odveci robiť to spolu. Je celkom fajn, keď sa máte s kým o tú radosť aj podeliť.

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Archív Baša Števulová

Kde sa tieto čiapočky vyrábajú? Je to slovenská výroba?

Všetko sa vyrába na Slovensku. Aj letná aj zimná kolekcia. Pracujeme s materiálmi ako: kašmír, vlna, všetky priadze majú OEKO-TEX certifikáty, čo znamená, že neobsahujú žiadne škodliviny. Na letnú kolekciu šiltoviek sme v rámci grafiky oslovili nášho kamaráta Hazinka, s ktorým by sme popravde chceli robiť aj viac, ale on o tom ešte nevie (smiech).

Značka DIOBO má svoj Instagram a webovú stránku. Kto sa stará o celý marketing okolo značky?

Všetko okolo značky si robíme samy. Teraz nám s identitou pomáhali Dve Lamy, keďže doteraz sme mali iba logo a chýbal nám claim a čo to viac do samotného dizajnu pre web, na ktorom ideme začať makať, lebo doteraz sme mali e-shop iba na platforme Tictail, ale tá končí.

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Archív Baša Števulová

Má značka úspech? Ako sa vám zatiaľ darí?

Myslím, že na začiatok je to viac než super. Dá sa naozaj povedať, že sme chytili dieru na trhu a produkty sú samozrejme tiež veľmi pekné a veru už aj obľúbené. S najväčšou radosťou sa vždy púšťame do novej kolekcie, pretože vieme, ako veľmi na ňu všetci čakajú. Určite nám však dosť pomohli aj moje sociálne siete. Myslím, že nebyť tak silnej základne, asi by sa to rozbiehalo ťažšie.

Momentálne si užívaš materskú dovolenku. Je tento bizins jediným zdrojom tvojho príjmu, teda ak nepočítame materskú?

Keďže značku rozbiehame, všetky peniažky zatiaľ vraciame naspäť do výroby, inovácií a do všetkého možného, čo nám je treba. Sem-tam si nejakú odmenu samozrejme dáme. Ja si občas privyrobím nejakou tou spoluprácou na Instagrame, ale veľa toho nemám, keďže o produkte, ktorý by som mala odpromovať, musím byť stopercentne presvedčená.

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Archív Baša Števulová

Na druhú stranu, nechcem mať z Instagramu teleshopping, lebo tam sa potom podstata celej sociálnej siete podľa mňa stráca. Aj keď chápem, že momentálne je taká doba. Problémom sa dosť podľa mňa stáva aj fakt, že si ľudia navykli dostávať veci kvoli Instagramu zadarmo a strácajú kontakt s realitou.

Hovorila si, že sa značke DIOBO veľmi darí. Rozmýšľali ste nad expandovaním do zahraničia?

Určite by sme veru chceli, je to parádny produkt a má potenciál. Chcela by som, aby sa najbližšia zimná kolekcia predávala už aj na zahraničných e-shopoch a verím, že sa nám to podarí.

Zobraziť celú galériu (9)
zdroj: Archív Baša Števulová