Baterkáreň z Voderadov vstupuje na trh s bezpilotnými lietadlami. Hovorí sa aj o odstavenej linke a meškajúcich výplatách
- InoBat hlási strategickú transformáciu, no vo Voderadoch výroba stojí
- Startup, ktorý sľuboval revolúciu v batériách, čelí vážnym výzvam
- InoBat hlási strategickú transformáciu, no vo Voderadoch výroba stojí
- Startup, ktorý sľuboval revolúciu v batériách, čelí vážnym výzvam
Slovenská technologická firma InoBat vstupuje do rozhodujúcej etapy svojej existencie. Po rokoch rýchlej expanzie a ambicióznych plánov prichádza obdobie racionalizácie. Spoločnosť začala komplexnú transformáciu zameranú na optimalizáciu procesov, zmenu výrobnej stratégie a prípravu na vstup do nových segmentov – konkrétne na trh batérií pre bezpilotné lietadlá (UAV) a energetické úložiská (ESS).
Ide o zmenu, ktorú firma prezentuje ako nevyhnutnú adaptáciu na nové technologické a trhové výzvy.
„Tieto zmeny vo fungovaní spoločnosti zabezpečia optimálny počet zamestnancov pre nastávajúci štart výroby a udržia náklady na zdravej a udržateľnej úrovni,“ vysvetľuje Marián Boček, výkonný riaditeľ a spoluzakladateľ spoločnosti. Podľa neho sa InoBat tým stáva odolnejším a flexibilnejším a vyhne sa tak osudu viacerých európskych konkurentov, ktorí v poslednom období čelili vážnym existenčným problémom.
Nový technologický smer
Výrobná linka vo Voderadoch, ktorá bola kedysi prezentovaná ako prvá slovenská továreň na batérie pre elektromobily a športové vozidlá, prejde technologickou premenou. Výrobný program sa mení – namiesto batérií pre elektrické autá a EVTOL (elektrické vertikálne štartujúce lietadlá) sa firma zameria na vysoko špecializované aplikácie v obrannom a energetickom sektore.
Impulzom k zmene bola podľa firmy aj predstavená E10 Cell – prvá plne európska batéria navrhnutá špeciálne pre drony. Práve trhy UAV a ESS sú podľa Bočeka menej saturované, vyžadujú vysokú mieru prispôsobenia technológie a zároveň sú strategicky dôležité.
Od začiatku roka sa zamestnanci InoBatu zúčastňovali interných workshopov, na ktorých prebiehala revízia interných procesov. Firma zdôrazňuje, že optimalizácia sa nedeje šokovo, ale postupne a zodpovedne, aby sa predišlo narušeniu chodu organizácie.
Finančné ťažkosti a meškajúce výplaty?
Za diplomaciou korporátnej komunikácie sa však skrýva aj menej optimistický obraz. Ako upozornil Forbes, vo Voderadoch, kde pôsobí InoBat Auto, je výrobná linka aktuálne odstavená, viacerí zamestnanci mali dostať výpoveď a niektorým majú meškať výplaty.
Startitup sa preto spoločnosti InoBat pýtal na aktuálny stav výroby a zamestnanosti. Firma uviedla, že momentálne realizuje zásadnú zmenu výrobnej stratégie, ktorá reflektuje posun smerom k špecializovaným segmentom s vysokou technologickou náročnosťou, najmä obrannému a energetickému (ESS) priemyslu.
„Tento strategický pivot si vyžaduje nižší počet zamestnancov, precíznejšiu organizáciu výroby a technologickú adaptáciu linky na nový produktový rad. Z toho dôvodu je výrobná linka vo Voderadoch momentálne odstavená a pripravuje sa na retooling pre nový typ článku E10 Cell, ktorý bol nedávno predstavený aj verejne.“
Aktuálne časť InoBat tímu odletela na Taiwan k výrobnému partnerovi, kde začína aktivita po nastavení výrobných procesov (partner InoBat má stroje už nastavené na menší formát článku) pre InoBat drone cell – E10.
„Aktivity, ktoré teraz budú prebiehať na Taiwane, sú úzko prepojené s aktivitami vo Voderadoch. Po schválení výrobného procesu začne paralelný projekt aplikovania E10 chémie na súčasných strojoch a následný retooling na menší formát.“
Tieto aktivity sú nevyhnutné pre výrobu akýchkoľvek článkov a podľa vyjadrení firmy sú bežné v batériovej výrobe, ktorá pred spustením nepretržitej výroby vyžaduje prechod viacerými vzorkami na odladenie procesov a kvality.
Spoločnosti InoBat sme sa pýtali aj na to, ako komunikuje súčasnú situáciu so zamestnancami a partnermi a či dochádza k meškaniu výplat:
„Zmena stratégie a posun smerom k špecializovaným segmentom si vyžiadali organizačnú optimalizáciu a reštrukturalizáciu, ktorá začala ešte v minulom roku. Počet ukončených pracovných pomerov je však výrazne nižší a bol realizovaný postupne. Reštrukturalizácia prebieha plánovane a v súlade s interným vývojom firmy. Mzdy za jún boli zamestnancom vyplatené. Zamestnanci spoločnosti boli zároveň transparentne oboznámení so zmenami stratégie.“
Ešte koncom roka 2023 firma slávnostne oznamovala spustenie výroby batérií a prezentovala ambiciózne expanzné plány. Dnes však hovorí o potrebe optimalizácie a zmene biznis modelu. Denník E upozorňuje, že spoločnosť vykázala značnú stratu a zároveň aktívne hľadá nového investora.
Neistá budúcnosť fabriky
Podľa Denníka E účtovné závierky zároveň ukazujú vysokú stratu aj napriek oficiálnemu spusteniu výroby. Firma aktuálne rokuje s potenciálnym investorom z obranného priemyslu, ktorý by jej mal pomôcť s transformáciou na produkciu batérií pre drony. Zmluva však zatiaľ nie je podpísaná.
V súvislosti s InoBat Auto sa často spomína aj projekt veľkej gigafabriky v Šuranoch, ktorý má získať štátnu dotáciu vyše 210 miliónov eur. Ide však o samostatný projekt spoločnosti GIB Energy, ktorá nie je súčasťou InoBat Auto, hoci má prepojenie cez rovnakú investičnú skupinu IPM. Priamy vzťah medzi finančnými problémami InoBatu a budúcnosťou projektu v Šuranoch preto nie je možné jednoznačne vyvodiť.
Marián Boček: Zo svetových finančných centier do slovenského priemyslu
Príbeh Mariána Bočeka je sám o sebe podnikateľskou inšpiráciou. Vyrastal v malej slovenskej dedine, no ako 17-ročný odišiel do USA, kde získal tenisové štipendium. Po štúdiu sa dostal do sveta veľkých financií – najprv ako analytik v investičnej banke Lehman Brothers, neskôr ako súčasť Svetovej banky a investičných fondov v Londýne a Paríži.
„Netajím sa tým, že v Lehman Brothers bola atmosféra tvrdá. Veľa bývalých športovcov sa tam uplatnilo práve pre schopnosť zvládať extrémny stres a vytrvalosť. Mňa to naučilo pracovať v mimoriadne konkurenčnom prostredí, no zároveň s tímovou dynamikou,“ spomína v rozhovore Boček.
Po návrate do Európy sa postupne preorientoval na investície do infraštruktúry, obnoviteľných zdrojov a neskôr na technológie. V roku 2014 spoluzakladal IPM Group, platformu zameranú na „dekarbonizáciu“ infraštruktúrnych projektov. „V tom čase bola téma ESG len v plienkach. Boli sme medzi prvými, ktorí sa rozhodli staviť na dlhodobé udržateľné riešenia,“ vysvetľuje.
Z výskumu do priemyselnej reality
Myšlienka InoBatu vznikla v rokoch 2017 až 2019 ako výsledok synergie medzi IPM a americkou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies, ktorá sa zaoberala výskumom batériových materiálov. „Chceli sme vytvoriť platformu, ktorá umožní spoluprácu s rôznymi vlastníkmi duševného vlastníctva a prenesie výskum do priemyselnej mierky,“ vysvetľuje Boček.
InoBat sa od začiatku profiloval ako firma pre vysoko špecializované trhy – batérie pre luxusné športové vozidlá, drony, ťažkú techniku a špecifické obranné aplikácie.
„Na rozdiel od veľkých ázijských producentov, ktorí pokrývajú štandardizovaný trh, my sme sa zamerali na segmenty, kde sa vyžaduje extrémna customizácia,“ dodáva.
Partnerstvá ako spôsob prežitia v konkurenčnom svete
Európsky batériový priemysel sa dostáva pod silný tlak ázijských gigantov. Boček však tvrdí, že kľúčom k prežitiu je spolupráca. „Tradičný model budovania národných šampiónov, ako to robil Northvolt, má svoje limity. My sme šli cestou partnerstiev – s Gotion High-Tech, Rio Tinto, Amara Raja či s ďalšími.“
Gotion, jeden z troch najväčších hráčov v oblasti LFP batérií, je zároveň napojený na Volkswagen, čo InoBatu zabezpečilo prístup k know-how aj ku kapitálu. „Vďaka tomu vznikol európsky projekt s globálnym dosahom. Technológia pochádza z Európy, ale spolupracujeme s Áziou a Indiou. V tom je naše DNA výnimočné,“ hodnotí Boček.
Most medzi Východom a Západom
Spolupráca s partnermi z Číny, Indie a Austrálie je podľa Bočeka výsledkom neutrálnej pozície Slovenska. „Keď ste malá krajina, musíte si robiť veľa priateľov. Slovensko má silnú prozápadnú orientáciu, no zároveň si zachováva otvorenosť voči spolupráci s Východom. To nám umožňuje byť sprostredkovateľom.“ Cieľom InoBatu nie je len výroba batérií, ale aj vytvorenie škálovateľného modelu, ktorý sa dá exportovať. „Chceme, aby Slovensko bolo uzlom zelenej energie, kde vznikajú technológie budúcnosti. A ak sa nám to podarí, inšpirujeme ďalšiu generáciu zakladateľov.“
Vízia do roku 2030
Boček verí, že do piatich rokov prejde InoBat procesom IPO alebo STO – teda verejného vstupu na burzu, prípadne cez blockchainový token. „Chceme ukázať, že startup sa dá financovať aj cez inteligentné formy financovania. Plánujeme spustiť vlastný ‚InoBat Coin‘, ktorý by umožnil investovať aj bežným ľuďom.“
Zároveň dúfa, že firma bude inšpiráciou pre mladých. „Ak si niekto z generácie Alpha povie – ‚Toto je fakt cool, aj ja chcem podnikať‘ – tak sme splnili svoj účel.“
Popri biznise zostáva Boček verný svojej filozofii – každodenné ranné rituály, meditácia, studené sprchy, čítanie a vzdelávanie. „Verím, že vnútorný pokoj je rovnako dôležitý ako misia na Mars. Ak človek sám neverí, že niečo dokáže, nemá to zmysel ani skúšať,“ uzatvára.
Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Forbes, Denník E, YouTube/Bill Qian