Benzínové autá prežijú dlhšie. Európska únia pod tlakom posúva zákaz

  • EÚ odkladá zákaz benzínových áut
  • Nový plán príde až v roku 2026
na snímke žena tankuje auto
  • EÚ odkladá zákaz benzínových áut
  • Nový plán príde až v roku 2026
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Rozhodnutie, ktoré kritizuje mnoho šoférov, už neklope na dvere s priveľkou urgenciou. Európska únia totiž posúva rozhodnutie o zákaze benzínových áut a nový plán sa očakáva až v roku 2026. Dôležitý termín sa posúva kvôli politickým tlakom a diskusiám o budúcnosti spaľovacích motorov v EÚ.

Ako informujú Autoviny, pôvodne mala Európska komisia predstaviť v decembri 2025 nový návrh. Ten mal určiť obmedzenia pre vozidlá so spaľovacími motormi a nastaviť tlak na automobilky v súvislosti so znižovaním emisií.

Podľa viacerých médií sa však plán oneskorí a jeho zverejnenie sa očakáva až v priebehu budúceho roka. Dôvodom sú politické tlaky zo strany aktérov s odlišnými názormi. Niet sa čomu diviť, keďže ide o záležitosti ovplyvňujúce stovky miliónov ľudí vrátane slovenských vodičov.

Plán sa oneskoril

Eurokomisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas uviedol, že aj keď sa stále pracuje na tom, aby bol návrh pripravený do 10. decembra, oneskorenie je možné. Informuje o tom nemecký portál Tagesschau.

„Sme otvorení všetkým technológiám,“ dodal v reakcii na list nemeckého kancelára Friedricha Merza, ktorý podporuje využívanie spaľovacích motorov aj po roku 2035.

Podľa súčasných pravidiel sa od roku 2035 nebudú môcť v EÚ registrovať nové autá s benzínovým alebo naftovým motorom s cieľom znížiť emisie CO2 v doprave.

Žiadajú zmeny

Kancelár Merz požaduje, aby po tomto roku boli povolené aj hybridy kombinujúce batériový a spaľovací pohon, čím by sa zákaz spaľovacích motorov zrušil. Nemecké spolkové krajiny dokonca navrhli povoliť aj klasické autá so spaľovacími motormi.

Tzitzikostas upozornil, že Európska komisia aktuálne skúma aj alternatívne palivá, ako biopalivá či syntetické pohonné hmoty, pričom pri rozhodovaní je potrebné brať do úvahy aj geopolitický kontext.

„Musíme zabezpečiť, aby sme neohrozili našu konkurencieschopnosť a zároveň podporili európsky priemysel pri zachovaní technologickej výhody na trhu,“ dodal.

Kauza konca spaľovákov

Médiá v posledných mesiacoch obletela správa, že Európe hrozí do roku 2035 koniec predaja nových áut so spaľovacími motormi. To, samozrejme, predstavuje historickú výzvu pre domácich vodičov aj automobilky.

Európska únia plánuje od tohto roku povoliť len predaj elektromobilov, pričom flotilové emisie sa musia postupne znižovať až na nulovú hodnotu. Už od roku 2025 musia automobilky splniť limit 93,6 g CO₂/km, od roku 2030 len 49,5 g/km a od roku 2035 nulové emisie.

Ako sme už informovali v nedávnom článku, nulové emisné ciele však vyvolávajú obavy. Generálny riaditeľ Mercedes-Benz, Ola Källenius, varuje, že úplný zákaz benzínových a naftových áut nie je prakticky uskutočniteľný. Môže podľa neho ohroziť celý automobilový priemysel v Európe.

Podľa neho výrobcovia potrebujú väčšiu flexibilitu a adaptáciu pravidiel na meniace sa podmienky trhu. 

Problém pre známe automobilky

Na opačnej strane sporu stoja nám známe automobilky ako Kia, ktoré do elektromobility investovali miliardy. Šéf európskej divízie Marc Hedrich zdôrazňuje, že spomalenie prechodu by poškodilo ich ziskovosť a ohrozilo návratnosť investícií do nových modelov elektromobilov.

„Máme pripravenú doslova lavínu nových elektromobilov. Spomalenie prechodu by ohrozilo našu ziskovosť,“ tvrdí Hedrich. 

Tlak na prechod na elektromobily súvisí aj s klimatickými cieľmi EÚ, ktoré chcú zabrániť otepleniu nad 1,5 °C. Alternatívne riešenia, ako syntetické palivá, sa nestihnú rozvinúť v potrebnej miere, a preto je tlak na elektrifikáciu dopravy nevyhnutný.

Čítaj viac z kategórie: Auto

Zdroje: Autoviny, Tagesschau, Redakcia Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá