Bežný životopis už nestačí. Recruiteri vyhľadávajú kandidátov s overenými informáciami na rôznych pracovných sieťach

  • Uplatniť sa na pracovnom pohovore je náročné, ale dá sa naučiť, ako sa predať čo najlepšie
  • Dôležitý je prvý dojem, ale aj kandidátova mimika, gestika a celkové vystupovanie
  • Budúcnosťou pracovných pohovorov nebudú tlačené životopisy, ale pracovné portály, na ktorých si kandidáti vytvárajú profily miesto CVčiek
minrevue
unsplash / Solen Feyissa / Matúš Majer / Startitup
  • Uplatniť sa na pracovnom pohovore je náročné, ale dá sa naučiť, ako sa predať čo najlepšie
  • Dôležitý je prvý dojem, ale aj kandidátova mimika, gestika a celkové vystupovanie
  • Budúcnosťou pracovných pohovorov nebudú tlačené životopisy, ale pracovné portály, na ktorých si kandidáti vytvárajú profily miesto CVčiek

Koronavírus výrazne ovplyvnil trh práce. Mnoho ľudí sa tejto situácii prispôsobilo alebo jej podľahlo, čo malo za dôsledok prepúšťanie. Na druhej strane stále sa otvárajú rôzne pracovné pozície, na ktoré sa kandidáti môžu hlásiť.

Ako prvé posielajú uchádzači životopis, poprípade motivačný list. Napísať a zaslať životopis nemusí byť až tak zdĺhavý a náročný proces, ako sa na prvý dojem zdá. V dnešnej dobe na to postačí aj pár klikov.

V takom množstve CVčiek je ťažké vyniknúť. Preto sme sa pýtali Patrika Belanca, Mária Janšta a Tomáša Brezničana, vývojárov pracovného portálu minReviuako čo najefektívnejšie vytvoriť svoj životopis a vyniknúť či predať sa na online pohovore, v takto silnom konkurenčnom prostredí trhu práce.

zdroj: Matúš Majer / Startitup

Aká je momentálne najefektívnejšia cesta, kde si zamestnanci môžu vyhľadať nové pracovné ponuky?

Dnes vidíme veľký pokles pracovných ponúk, pretože zamestnávatelia sú opatrnejší a nevyhľadávajú zamestnancov v takom pomere, ako kedysi. Aj napriek tomu je na trhu mnoho možností, kde sa dajú nájsť pracovné ponuky, ako napríklad cez úrad práce.

Momentálne sú veľmi obľúbené internetové pracovné portály, ktoré sa ale tvária ako pracovné nástenky. Firma sa zaregistruje na takomto portáli, vyvesí pracovnú ponuku a čaká na reakcie potenciálnych kandidátov.

Postupom času sa ale do popredia dostávajú portály ako minReviu, kde si verifikované firmy môžu udeliť hodnotenia navzájom so zamestnancami na základe ich spätného vzťahu. To znamená, že základom sú overené referencie, na ktoré sa môžu iné firmy alebo zamestnanci spoľahnúť.

Ako sa v dnešnej dobe – počas koronavírusu, zmenili pracovné pohovory? 

Koronavírus zasiahol každý sektor. Teraz sú pohovory odlišné, pretože sa vytráca osobný styk. Digitálna doba ide veľkými krokmi dopredu a v tomto vidíme markantný rozdiel.

Lenže práve takéto situácie si vyžadujú nové a zároveň zodpovedné riešenia. Pracovné pohovory sa začínajú viac a viac realizovať cez videokonferencie. V týchto prípadoch ľudia neprichádzajú až tak do kontaktu s ostatnými. Nevýhodou je, že pri online pracovných pohovoroch nedokážeme vycítiť, kto je na tej druhej strane – chýba spomínaný osobný kontakt.

Dá sa efektívne odprezentovať aj počas online pohovoroch?

Áno, pretože stále toho kandidáta na druhej strane môžem vidieť, vidím ako reaguje a ako sa prezentuje. Online pohovory môžeme považovať pre niektorých uchádzačov ako benefit, pretože im nespôsobujú toľko stresu.

Veľká časť kandidátov sa necíti komfortne pri fyzických pohovoroch, ale skôr preferujú takýto spôsob kontaktu.

zdroj: Matúš Majer / Startitup

Na prvý dojem stačí iba pár sekúnd a hneď si vytvoríme o človeku názor. Hrá prvý dojem veľkú rolu aj na pracovnom pohovore?

Jednoznačne áno. Vo svete vo všeobecnosti platí, že na jednu pracovnú pozíciu v korporátnej spoločnosti sa hlási približne 100 až 200 uchádzačov.

Z tohto celkového počtu sa 7 až 10 kandidátov dostane na pohovor a iba jeden z nich získa danú pracovnú pozíciu. To znamená, že len jeden zo sto kandidátov uspeje. Práve pri takýchto veľkých selekciách hrá veľmi dôležitú úlohu aj prvý dojem.

Ako sa dá efektívne predať, aby sa kandidát odlišoval od ostatných, ktorí sa uchádzajú o to isté miesto?

Personalisti si všímajú predovšetkým charizmu človeka, ktorá sa ale bohužiaľ nedá ovplyvniť. Dôležitá je aj reč tela, či kreativita. Tá sa dá napríklad využiť pri úvodnom životopise. Pri životopise je kľúčové, aby bol osobný a kreatívny a nie vygenerovaný z rôznych pracovných portálov.

Čo aktuálne zaujíma zamestnávateľov pri nových uchádzačoch?

Počas vývoja platformy sme dosť úzko spolupracovali s HR manažérmi a personalistami s mnohoročnými skúsenosťami. Rôzne pracovné pozície si vyžadujú rozličné schopnosti a charakterové vlastnosti.

Existujú však charakteristiky, ktoré sú v globále požadované takmer všade. Tie sme teda zakomponovali ako základný skill set parameter do minReviu platformy, ako je pracovná morálka, produktivita a hlavne hodnota práce.

Sú nejaké zručnosti, ktoré sú efektívne a požadované takmer pri každej pracovnej pozícií?

Vo všeobecnosti platí, že sa rozlišuje medzi dvomi typmi skills – hard a soft. Napríklad hard skills sa dajú postupom času naučiť, zatiaľ čo soft skills sú charakterové vlastnosti. Každý z nás nejaké má – napríklad kreativitu alebo schopnosť presviedčať či empatiu. Otázne zostáva, či zamestnávateľ dokáže overiť pravdivosť daného skillu.

zdroj: www.minreviu.sk

Je dôležité posielať motivačné listy spoločne so životopisom?

Je to veľmi individuálne od zamestnávateľa, či motivačný list vyžaduje. Ale je dôležité poznamenať, že uchádzač zaslaním motivačného listu nič nepokazí, práve naopak. Ak ho pošle, je to výhodou, pretože zamestnávateľ vidí v kandidátovi snahu, čím sa dokáže odlíšiť od ostatných a správne poukázať na svoje prednosti.

Ako zostaviť životopis tak, aby sa odlišoval od ostatných a bol nezabudnuteľný?

Dôležitá je samotná štruktúra životopisu. Dnes sa stávame svedkami, že práve životopisy sa transformujú do online podoby, kde si recruiteri dokážu vyhľadať podrobnejšie informácie o kandidátovi. Veľký dôraz sa dáva na samotnú prezentáciu. Výhodou sú prípadne priložené certifikáty, osvedčenia, kurzy, videovizitky a fotografie.

Dnešná prax ukazuje, že personalisti ešte pred samotným pohovorom „sledujú” kandidáta na sociálnych sieťach.

Áno, recruiteri sledujú ako sa kandidát prezentuje, ale aj ako si chráni svoje súkromie. Preto by mali kandidáti dbať na to, čo zdieľajú, postujú a aké názory na sociálnych sieťach zastávajú.

Dnes recruiteri nesledujú iba sociálne siete, ale aj napríklad záznamy na internete, nakoľko dostať sa k takýmto informáciám je čím ďalej, tým jednoduchšie.

zdroj: Matúš Majer / Startitup

Môže sa stať, že klasické životopisy budú v budúcnosti nahrádzané pracovnými portálmi, kde si zamestnanci tvoria personalizované profily?

Áno, dokonca sa už v týchto vodách pohybujeme. Na úradoch, ale aj iných inštitúciách sa snažíme zbaviť papierovačiek, pretože doba digitalizácie prispieva k tomu, aby sme mali všetky informácie uložené na jednom mieste a hlavne komplexne. To isté platí aj pre tlačené životopisy.

Recruiteri si pred každým pracovným pohovorom tlačia životopisy, aby mali o kandidátovi všetky informácie pred sebou. Pritom stačí iba pár klikov v počítači a komplexné informácie má pred sebou ihneď, bez záťaže životného prostredia práve vďaka online profilu kandidáta. 

Na trh ste uviedli inovatívnu pracovnú platformu minReviu. V čom spočíva jej odlišnosť od ostatných pracovných portálov?

Na minReviu prepájame zamestnancov, zamestnávateľov a univerzity. Pri prepojení zamestnancov so zamestnávateľmi je ten vzťah efektívnejší, nakoľko dôraz sa kladie na spätnú väzbu, resp. referencie. To je mimoriadne cenné, nakoľko vás to výrazne posúva vpred v kariérnom raste.

Okamžite sa zvýši vaša kredibilita a dôveryhodnosť v očiach potenciálnych zamestnávateľov. Pre zamestnávateľov, ale aj zamestnancov vytvárame databázu týchto subjektov, kde si dokážu vyhľadávať firmy alebo zamestnancov na základe ich preferencií, hodnotení a podobne.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech