Biela noc v Košiciach nestratila čaro ani počas pandémie – napriek obmedzeniam spojila ľudí s umením

jaroslav_novak_ke_138
Biela noc

Biela noc aj tento rok priniesla do Košíc viac ako tri desiatky multimediálnych diel a inštalácií, podujatie sa však muselo prispôsobiť nepriaznivej pandemickej situácii a len pár dní pred začiatkom festivalu výrazne zmeniť svoj pôvodný koncept. Z plánovaných dvoch týždňov nabitého programu zostali vzhľadom na požiadavky „bordového” regiónu (v 2. stupni ohrozenia) len tri piatky, soboty a nedele s prevažne slovenským a českým umením. Napriek obmedzeniam a náročným produkčným výzvam sa však organizátorom podarilo zostaviť hodnotný program, ktorí si návštevníci mohli vychutnať každý víkend zdarma – hoci v skrátených otváracích hodinách.

zdroj: Biela noc

Košice, 25. októbra 2021

Komornejšia a len pre očkovaných – 12. ročník Bielej noci v Košiciach významne okresala kritická pandemická situácia. Len pár dní pred plánovaným otvorením boli organizátori nútení upraviť formát festivalu, ohradiť exteriérové inštalácie, posilniť organizačný tím, presúvať diela na iné lokácie či dokonca niektoré plánované časti programu úplne rušiť.

Napriek tomu sa však organizátori nevzdali a do Košíc priniesli viac než 30 projekcií, monumentálnych diel, zaujímavých objektov, multimediálnych inštalácií či živých performance. Videli sme výnimočné práce Erika Bindera, Pavla Trubena, Nano vjs, Mareka Kvetana, Andrása Cséfalvaya, Kristíny Kandrikovej, Michala Mitra, Ové Pictures, Borisa Vitázka a mnohých ďalších etablovaných umelcov či talentovaných tvorcov mladšej generácie. Sledovali sme tiež animované filmy s Fest Ančou, počúvali koncert Štátnej filharmónie Košice alebo sa nechali uniesť atmosférou svetelných inštalácií na prechádzke bielonočným Mestským parkom. Obľúbenou zastávkou bol aj pútavý objekt Born of New Power Mária Birmona, ktorý v synagóge pravidelne „ožíval” elektrickými výbojmi.

zdroj: Biela noc

Hoci priamy prístup k objektom bol umožnený len kompletne zaočkovaným, v uliciach mesta zostalo hneď niekoľko diel, ktorými si večerné prechádzky mohol spestriť každý. Pohľady priťahovala napríklad revoltujúca päsť autorskej dvojice Tkáčová & Chişa vo výklade OD Urban, deti aj dospelých tešili projekcie na bočnej fasáde obchodného domu od Veroniky Kocourkovej, Ilony Németh a Michala Hvoreckého a monumentálny vzdušný objekt Afloat tvorcov Kubinský, Ebringerová a Moravčíková vizuálne kraľoval priestorom železničnej stanice. Vítané spestrenie tvorili aj predstavenia Divadla Na Peróne, Ariadny Vendelovej či Tomáša Danielisa. Obľúbenou zastávkou sa nepochybne stala tiež svetelná architektúra z dielne SHOWMEDIA, ktorá vdýchla život budove Košického samosprávneho kraja. Novinkou tohto ročníka boli aj mobilné inštalácie – napríklad alternatívny zvukový sprievodca Košicami od dvojice autorov Sikora a Kolcun alebo AR filter Borisa Sirku, vďaka ktorému sme jedno z jeho výtvarných diel mohli fotograficky „zachytiť” v podstate kdekoľvek. 

Organizačné výzvy v čase pandémie

Umelecká riaditeľka festivalu Zuzana Pacáková označuje rok 2021 za doposiaľ najnáročnejší. „Organizačne máme za sebou vôbec najťažší ročník. Snažili sme sa pripraviť festival tak, aby v určitej forme pretrval aj počas kritických pandemických fáz, situácia v Košiciach si však aj napriek tomu vyžiadala obrovské množstvo zmien a úprav vo veľmi krátkom čase. Som nesmierne vďačná našim partnerom, ktorí nás v tomto období podržali a intenzívne nám pomáhali.

Ďakujem najmä mestu Košice a mestským organizáciám za podporu a ústretovosť pri hľadaní nových lokácií len pár chvíľ pred otvorením. Som vďačná aj samotným návštevníkom, ktorí boli chápaví a trpezliví. Organizačné rozhodnutia, ktoré sme kvôli požiadavkám tzv. kultúrneho semafora museli prijať, boli nepopulárne a nepríjemné aj pre nás v produkčnom tíme, ale nedalo sa im vyhnúť. Nerozhodovali sme sa medzi rôznymi podobami festivalu – na výber sme mali v podstate úplné zrušenie alebo otvorenie aspoň v tejto intímnejšej forme, ktorá sa koncentrovala na dvoch hlavných lokalitách, v Mestskom parku a v Kasárňach/Kulturpark,” vysvetľuje Pacáková. Dodáva tiež, že opatrenia motivovali festival v Košiciach otvoriť o deň skôr, ako bolo plánované.

zdroj: Biela noc

O rok v obľúbenom formáte

Hoci najmä v Bratislave sa predĺžený formát podujatia tešil nadšenej odozve, organizátori už pripravujú Bielu noc 2022 v jej trojdňovej verzii so silným medzinárodným zastúpením. Ako vraví Zuzana Pacáková, je skvelé, že domáci autori opäť potvrdili svoju kvalitu a ukázali, že dokážu priniesť dostatok podnetov a inšpirácie aj bez podpory zahraničných tvorcov – Biela noc je však aj o medzinárodnej spolupráci, vzájomných inšpiráciách a kontaktoch.

Klasický festival s hosťami z celého sveta a výrazným podielom multimediálnych technológií je však v niekoľkotýždňovom rozsahu v momentálnych podmienkach finančne neuskutočniteľný, preto je potrebné dianie koncentrovať do jedného víkendu. Ako však Pacáková dodáva, pozitívna odozva návštevníkov na prítomnosť umenia vo verejnom priestore ich nesmierne teší a motivuje nachádzať cesty, ako divákom výjsť v ústrety – napríklad predĺžením prezentácie aspoň vybraných diel, príležitostných stálych objektov a pod.

„Tento rok bol náročný, ale priniesol aj veľmi veľa pozitívneho. Opäť nám ukázal, že ľuďom kultúra chýba, že dokážu oceniť, keď sa ich bežné prostredie aspoň na pár dní zmení, ozvláštni, keď majú možnosť stretnúť sa a vzájomne inšpirovať. Ďakujem celému nášmu tímu za odhodlanie a prácu, neľahkú situáciu zvládli s úsmevom. Teším sa už na ďalšie – a dúfam aj pokojnejšie – ročníky,” uzatvára Pacáková.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie