Bratia Velitsovci sa po skončení kariéry v pelotóne pustili do biznisu s „profi“ oblečením

  • Bratia Martin a Peter Velitsovci sú po Petrovi Saganovi tými najzvučnejšími menami slovenskej cyklistiky
  • Možno si to ani netušil, no po skončení aktívnej kariéry v pelotóne sa pustili do biznisu, v ktorom sa im mimoriadne darí
  • Založili značku profi oblečenia Isadore Apparel a my sme chceli vedieť viac
  • Na naše otázky odpovedá Peter Velits
Archív, Peter Velits
  • Bratia Martin a Peter Velitsovci sú po Petrovi Saganovi tými najzvučnejšími menami slovenskej cyklistiky
  • Možno si to ani netušil, no po skončení aktívnej kariéry v pelotóne sa pustili do biznisu, v ktorom sa im mimoriadne darí
  • Založili značku profi oblečenia Isadore Apparel a my sme chceli vedieť viac
  • Na naše otázky odpovedá Peter Velits

Mnohí Slováci poznajú priezvisko Velits v spojitosti s výsledkovými listinami cyklistických súťaží. Netušia však, že dnes sa spája už aj s úspešným biznisom. Peter, prezraď nám, ako a kedy vlastne vznikla značka Isadore Apparel?

Pustiť sa do vlastného biznisu nám spoločne s bratom napadlo niekedy v roku 2012. Vtedy sme už boli niekoľko rokov v najvyššej cyklistike a cítili sme, že sa chceme osobnostne posunúť trochu ďalej a vyskúšať robiť aj niečo iné ako „len“ cyklistiku. Necháp ma zle, ten život bol super a my sme si ho užívali, ale chceli vyskúšať niečo, čo sme dovtedy nepoznali a biznis nás vždy lákal. To že sme sa nakoniec pustili do designovania a výroby vlastnej cyklistickej značky bolo logickým vyústením nášho uvažovania. S cyklistickým oblečením sme mali už vtedy dlhoročné skúsenosti a videli sme že v tej dobe bol stále veľký priestor pre ďalšiu značku na trhu. Dokonca si aj pamätám kde sme sa s Martinom zhodli na tejto úvahe, bolo to Kalifornii na zimnom sústredení, keď sme mali zrovna prestávku a pili sme kávu pri pláži (úsmev).

zdroj: Archív, Peter Velits

Malá zaujímavosť. Je pravda, že meno značky pochádza z pesničky?

Áno, je to pravda. Pred Isadore sme mali iný názov, s ktorým sme už pracovali, či už pri tvorení webu alebo tvorbe vizuálu. Našťastie sa nás niekto opýtal, či sme skontrolovali či tento názov už niekto nemá. Samozrjeme, že meno už bolo obsadené, takže sme sa vrátili späť k rozmýšľaniu nad menom brandu. V tej dobe sme počúvali skupinu Incubus a oni majú pesničku Isadore. Veľmi sa nám páčil ten názov a prišlo nám to veľmi netypické, a teda ľahšie zapamätateľné. Názov nikto nevlastnil, takže ho teraz vlastníme my.

Čo by si označil ako poslanie alebo ideu značky Isadore Apparel?

Naše poslanie je priniesť ľuďom štýlové, komfortné a kvalitné oblečenie, ktoré bude taktiež vyrobené na základe etických a udržateľných princípov.

Koľko produktov máte v súčasnosti v ponuke?

V súčastnosti máme v ponuke takmer 250 rôznych produktov v rôznych farebných variáciách. 

zdroj: Archív, Peter Velits

Sú 100 % made in Slovakia? Odkiaľ je materiál, ktorý používate, kde máte svoje dielne a koľko ľudí v súčasnosti zamestnávate?

Väčšina našich produktov je vyrobená na Slovensku, dokonca priamo u nás v Púchove, v Makyte. Makyta je náš najväčší výrobný partner, takže priamo my ako spoločnosť nešijeme, ale máme na to dodávateľov. Ďalších dodávateľov máme v Čechách, Litve a taktiež minulý rok sme robili časť výroby v Rumunsku. Materiály dovážame z Čiech a z Talianska.

Kto stojí za samotným dizajnom oblečenia Isadore Apparel?

Martin a jeho tím. Oni sú u nás zodpovední za produkt. Od úplného začiatku sme si naše role rozdelili tak, že Martin má na starosti produkt a ja zbytok biznisu. Martin tvoril produkty ešte počas svojej aktívnej kariéry a zároveň ich potajme testoval – keďže sme nemali dovolené trénovať v iných veciach aké nám dodával tím. Teraz to je samozrejme jednoduchšie čo sa týka testovania.

Značka patrí pod materskú spoločnosť Realdealcyclephile s.r.o., ktorá v roku 2017 dosiahla tržby vo výške 1,83 milióna eur. Čo všetko pod ňu patrí?

Pod túto spoločnosť patrí iba Isadore a jej hospodárenie.

zdroj: Archív, Peter Velits

Aký bol pre vás hospodársky rok 2018?

Aj napriek tomu, že sme mali výpadok tržieb pri jednom väčšom odberateľovi, aj naďalej sme dokázali rast. Rástli sme hlavne v online biznise, čo je pre nás najdôležitejší kanál, takže s tým sme veľmi spokojní. Celkový rast sme očakávali väčší, ale nie každý rok ide tak ako si to na začiatku naplánujeme (úsmev).

A keď už teda vieme, ako je to v súčasnosti, vráťme sa aj na začiatok. Ako ste financovali svoj rozbeh podnikania? Mnohí stroskotajú práve na nedostatku začiatočného kapitálu. Boli to vlastné úspory? Pomoc banky? Investor?

Na začiatku to boli iba vlastné úspory. Neskôr nám pomohla a aj naďalej pomáha banka, keďže tento typ biznisu je kapitálovo náročný. Obhospodarujeme dva sklady, jeden vstupných materiálov, z ktorých vyrábame produkty a druhý hotových výrobkov, ktoré musia byť pripravené na predaj.

Aký je podiel zákazníkov značky Isadore Apparel doma vs. v zahraničí?

Takmer 90 % našich tržieb ide zo zahraničia. Slovensko predstavuje len desatinu tržieb, ale videli sme veľmi silný rast minulý rok, čo nás veľmi teší. Veľmi milo nás prekvapil slovenský zákazník, keď sme si na začiatku mysleli, že náš produkt bude skôr dostupnejší pre zahraničného zákazníka. Vidíme, že aj Slováci sú ochotní si priplatiť za kvalitnejšie produkty, navyše keď sú vyrábané na Slovensku.

zdroj: Archív, Peter Velits

Investujete do marketingu?

Áno, marketing je významná súčasť nášho biznisu. Momentálne sa stále nachádzame v rastovej fáze a snažíme sa získavať čo najviac nových zákazníkov. Využívame na to hlavne online marketing a tento rok sa chceme ešte viac priblížiť k našim zákazníkom vďaka pop up shopom a byť súčasťou veľkých masových eventov.

Veľkou témou je v súčasnosti aj udržateľnosť. Snažíte sa pri svojom podnikaní brať ohľad aj na prírodu? Textilný priemysel je jedným z veľkých znečisťovateľov.

V Isadore sme už od začiatku robili veci tak, aby sme čo najmenej zaťažovali prírodu. Aj výber našich partnerov bol tým ovplyvnený. Nechceli sme, aby naše produkty precestovali pol sveta. Taktiež naše produkty nebalime do plastov ale papierových krabíc, ktoré sú už recyklované.

Tento rok sa posunieme význame dopredu čo sa týka zmierňovania dopadu na životné prostredie, keď predstavíme novú líniu, ktorá bude vyrobená iba z takých materiálov, ktoré už boli recyklované. Pri tejto línii nebudú použité žiadne „virgin plastic“ materials.

zdroj: Archív, Peter Velits

Nuž a nedá sa mi neopýtať sa na súčasnú situáciu v slovenskom športe a jeho financovanie. Hoci je cyklistika predpokladám predovšetkým o súkromných investoroch, ako vnímate podporu športu na Slovensku všeobecne?

Tak to je asi téma na ďalší článok. Samozrejme je jednoduché sa sťažovať a hovoriť na všetko, aké to je zlé, ale ťažšie je prísť s riešeniami. Keďže sám sa výrazne nezamýšľam nad riešeniami a ani sa neangažujem v týchto veciach, tak si nemyslím že je správne to kritizovať. Ale samozrejme situácia nie je ideálna a je tu obrovský priestor na zlepšenie.

Vaše mená už na veľkých súťažiach nepočuť a obaja ste ukončili aktívnu kariéru. Stretli ste sa však aj v spoločnom podnikaní. Aké sú vaše plány na najbližšiu budúcnosť?

Keď sme začínali podnikať, tak nás ani nenapadlo ísť každý inou cestou. Práve naopak, vždy spolu s bratom diskutujeme, čo ďalej. Tak to vidím aj v najbližšej budúcnosti keď sa obaja 100 %-ne venujeme Isadore. Čo bude v tej vzdialenej budúcnosti uvidíme, ale verím, že keď sa budeme púšťať do ďalšieho projektu, tak opäť spoločne.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech