Bratislava má generáciu mladých, ktorí chcú konať – nie len hovoriť o zmene

clima
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Mladí inovátori a inovátorky venovali svoj víkend Bratislave a spolu s odborníkmi a odborníčkami z mesta pracovali na riešeniach, ako spraviť hlavné mesto odolnejším a lepším miestom pre život.

Počas uplynulého víkendu sa Bratislava stala centrom inovácií a tvorivosti. Na 6. ročníku Climathonu Bratislava, najväčšieho mestského hackathonu na Slovensku, sa stretlo vyše 140 účastníkov – od stredoškolákov až po skúsených odborníkov. Počas dvoch intenzívnych dní vytvorili 21 riešení, ktoré môžu mestu pomôcť znížiť dopady klimatickej zmeny a zlepšiť kvalitu života jeho obyvateľov. 

6I5A3615
zdroj: Climathon

Tento ročník Climathonu sa konal v priestoroch hlavného partnera podujatia, spoločnosti Swiss Re. Uwe Nagel zo Swiss Re ocenil, že „každý ročník posúva latku vyššie, prinášajúc inovatívne a uskutočniteľné riešenia pre odolnejšie mestá.“ Michal Weis z IBL Software Engineering, ďalšieho partnera podujatia, doplnil: „Climathon nie je len o súťažení, ale o spolupráci, spájajúc technológie, kreativitu a odvahu ľudí, ktorí chcú urobiť Bratislavu lepším miestom pre život.“ Podujatie tak opäť potvrdilo, že spojenie mladých talentov, odborníkov a odvážnych nápadov prináša konkrétne riešenia pre mestské výzvy. Mária Kostická, vedúca oddelenia vývoja inovácií dodáva: „Som rada, že sa na Climathone aj tento rok zúčastnilo množstvo mestských mentorov, ktorí účastníkom priblížili fungovanie mesta zvnútra a pomohli im priniesť riešenia na výzvy, ktorým každodenne čelíme.”

Víťazom sa stal stredoškolský tím KAVO.WAR, ktorý získal hlavnú cenu 3 000 € za vytvorenie nástroja, ktorý kľúčovým rozhodovateľom uľahčuje prípravu urbanistických štúdií a rozhodovanie o rozvoji územia v prípade zmien. Riešenie umožňuje jednoducho vyznačiť územie na mape, zobraziť mu príslušnú dostupnosť občianskej vybavenosti, klasifikáciu územného plánu a poplatky developerov, a následne simulovať zmeny parametrov potrebné pre analýzu.  Cenu pre mladých hackerov získal tím IBthonians za nástroj na výpočet potrieb občianskej vybavenosti v konkrétnych lokalitách. Medzi najlepšími sa opäť umiestnil minuloročný víťaz, tím Not a Candy Shop, ktorý tentoraz obsadil druhé miesto. Napokon špeciálne ocenenie mestských expertov dostal tím TU-BA za vylepšenie existujúceho konceptu tzv. Pešibusu – ekologickej a bezpečnej formy spoločnej chôdze detí do školy. 

6I5A5152
zdroj: Climathon

Takmer polovicu účastníkov tvorili stredoškoláci, pričom medzi víťazmi boli tímy z bratislavských gymnázií Grösslingová a Jura Hronca. Organizátori tento trend považujú za veľmi pozitívny. Eva Šimeková z Civitty počas moderovania finále zdôraznila: „Najväčšou silou Climathonu je energia ľudí, ktorí sa neboja premýšľať inak. Tento víkend ukázal, že Bratislava má generáciu mladých, ktorí chcú konať – nie len hovoriť o zmene.“

Účastníkov počas víkendu sprevádzali mentori z magistrátu a biznisu, ktorí poskytovali cennú expertízu a pohľad z praxe. Ján Mazúr – hlavný mestský stratég a vlastník víťaznej výzvy dodáva: “Tešíme sa záujmu a entuziazmu účastníkov, ktorí si našli čas pomôcť riešiť výzvy mesta. Víťazné riešenia nám dávajú zmysel v praxi a budeme hľadať spôsoby, ako ich uplatniť do nášho každodenného fungovania.”

Climathon Bratislava je súčasťou celosvetovej iniciatívy, ktorá sa tento rok konala v 140 mestách v 56 krajinách sveta. V Európe ju zastrešuje Európsky inovačný a technologický inštitút (EIT Urban Mobility a EIT Climate-KIC).

6I5A4731
zdroj: Climathon

Víťazi Climathonu Bratislava 2025

1. miesto – 3 000 €

KAVO.WAR – Tvorba urbanistických štúdií by mala byť jednoducho dostupná pre kľúčových rozhodovateľov, a tento tím to prináša do praxe.

2. miesto – 2 000 €

Not a Candy Shop – Softvérový nástroj na priestorové plánovanie, ktorý automatizuje plánovanie území a výpočet poplatkov.

3. miesto – 1 000 €

ClimaFirst – Pouličná hra, ktorá mení spôsob, akým deti chápu význam udržateľného cestovania.

Cena pre mladých hackerov – 2 000 €

IBthonians – Nástroj na výpočet potrieb občianskej vybavenosti pre konkrétne oblasti.

Čítaj viac z kategórie: PR

Najnovšie videá

Trendové videá