Bratislava plánuje novú električku. Pozri sa, akou trasou bude jazdiť

  • Nová trasa má vyriešiť problémy v oblasti Nových Nív
  • Hotová by mala byť do roku 2024
StartitUp
zdroj: StartitUp/Natália Jabůrková
  • Nová trasa má vyriešiť problémy v oblasti Nových Nív
  • Hotová by mala byť do roku 2024

Kvalitná mestská doprava je v Bratislave dlhodobým problémom. Kvôli nadbytku automobilov a nedostatočnej infraštruktúre mesto čelí zápcham. Dopravnej situáciu minulý rok skomplikovala aj prebiehajúca výstavba autobusovej stanice Nivy, ale aj rekonštrukcia električkovej trate, ktorá vedie do Karlovky a Dúbravky.

Aj to je jeden z dôvodov, prečo sa mesto rozhodlo pre novú električkovú trať, ktorá má spojiť centrum mesta a ďalšie mestské časti. Na základe všetkých faktorov sa experti rozhodli pre výstavbu trate, ktorá spojí Pribinovu ulicu a trasa bude ďalej pokračovať na Košickú a Miletičovu ulicu s tým, že sa napojí na Ružinovskú radiálu pri Miletičovej tržnici.

Zvolená trasa sa ako jediná vyhýba kritickým prekážkam v území, ktoré tvoria Dostojevského rad, Landererova a Čulenova ulica, ale aj križovatka Most Apollo/Prístavná/Landererova/Košická, pretože na ňu prechádza pod úrovňou Mosta Apollo.

Ďalšie trasy by buď nespojili všetky dopravné uzly, alebo by znížili kapacitu automobilovej dopravy, vrátane autobusov MHD na Dostojevského rade, resp. Landererovej ulici, alebo by znížili priepustnosť kritickej križovatky Most Apollo/Prístavná/Landererova/Košická, čo by spôsobilo veľký problém dostupnosti celého nového centra.

Vyťažené Nové Nivy

Nové električkové trate súvisia s prebiehajúcou výstavbou v hlavnom meste. Na Nových Nivách rastie rozsiahly developerský projekt HB Reavis – Nové Nivy, kde vzniká nové administratívne, ale aj rezidenčné centrum Bratislavy. Hlavné mesto sa opiera o štúdie, ktoré tvrdia, že denne by sa v tejto oblasti malo pohybovať až 200 tisíc ľudí. Problémom danej lokality je v súčasnosti fakt, že je bez napojenia na kvalitnú verejnú dopravu, ktorá by ju spájala so zvyšnými mestskými časťami.

„Súčasné vedenie mesta sa od svojho nástupu zasadzuje o riešenie dopravy pre toto územie tak, aby bola maximálne zabezpečená obsluha tohto územia s napojením na celý systém MHD v meste. Na základe posúdenia množstva dát a materiálov vychádza ako najvhodnejšia trasa po Pribinovej ulici, prechádzajúca na Košickú a Miletičovu ulicu s napojením na Ružinovskú radiálu,“ uvádza sa v materiáloch, ktoré k téme zverejnil Magistrát hlavného mesta.

V oblasti, ktorú mesto nazýva novým centrom Bratislavy, prebiehajú zrejme najrozsiahlejšie developerské aktivity v Európe, ktoré sa skladajú z niekoľkých zón – Pribinova, Chalupkova, Cvernovka, Klingerka a Nové Nivy. Súčasťou je niekoľko polyfunkčných budov, byty, nákupné centrá, SND, ale aj autobusová stanica. Mesto sa teda správne domnieva, že nároky na dopravu v tomto území budú obrovské.

StartitUp
zdroj: StartitUp

Viac než 10-tisíc áut

„Podľa predpokladov sa denne bude v tomto území pohybovať až 200-tisíc ľudí – rezidentov, zamestnancov aj návštevníkov. Najväčším problémom územia je jeho napojenie na ostatné časti Bratislavy, keďže nápor na príjazdové komunikácie, aj komunikácie v území bude obrovský. Len pre ilustráciu – podľa dopravného modelu by mala hlavná križovatka v tomto území (križovatka Most Apollo/Prístavná/Landererova/Košická) obsluhovať až 10 300 áut za hodinu v špičke,“  uviedol bratislavský Magistrát.

Projekty a zástavba v oblasti boli v minulosti schválené s tým, že sa rátalo predovšetkým s individuálnou automobilovou dopravou, ktorá by situáciu v meste skomplikovala ešte výraznejšie. O mestskej hromadnej doprave na danom území sa začalo hlasnejšie hovoriť len pred pár rokmi.

„Vedenie mesta sa od svojho nástupu do úradu zasadzuje o také riešenie dopravy pre toto územie, aby sa tam vedelo dostať očakávané množstvo ľudí – návštevníci, zamestnanci aj noví obyvatelia územia. Je zrejmé, že bez električky sa o tomto území nedá ďalej uvažovať. Práve električková trať, ako nosný dopravný systém Bratislavy, prinesie do územia najkapacitnejší systém dopravy. Primátor Bratislavy viackrát verejne deklaroval, že trasovanie električky musí na základe objektívnych dát určiť mesto, aby trať vyhovovala obsluhe územia aj napojeniu na celý systém MHD v meste a nielen jednému z developerov,“ aj preto sa Magistrát rozhodol preveriť 7 rôznych trás vedenia električkovej trate cez nové centrum.

StartitUp
zdroj: StartitUp

Zdroj: Magistrát hlavného mesta

Najnovšie video