Bratislava spoplatní parkovanie v celom meste. Bude to na niečo dobré?

  • Vyzerá to tak, že s bojom proti nedostatku parkovacích miest sa magistrát rozhodol začať od konca
collage
  • Vyzerá to tak, že s bojom proti nedostatku parkovacích miest sa magistrát rozhodol začať od konca

Od marca 2017 začne v Bratislave platiť nová „jednotná parkovacia politika“. Mesto ňou chce vyriešiť problém preplnených ciest.

Nové nariadenie spoplatní parkovanie na verejných priestranstvách v celom meste. Mestské zastupiteľstvo ho schválilo v upravenej verzii, ktorá stanovuje mäkšie podmienky pre obyvateľov s trvalým pobytom.

Nerezidenti Bratislavy budú platiť 0,20 – 3 eurá za hodinu dočasného parkovania. Ľudia, ktorí do mesta dochádzajú pravidelne si môžu kúpiť takzvanú abonentskú kartu, ktorej cena bude od 100 do 1 000 eur za auto, podľa rozhodnutia konkrétnej mestskej časti.

5534

foto: parkvia.com

Ľudia s trvalým pobytom budú platiť menej. Za rezidentskú kartu na prvé auto dajú 20 – 100 eur ročne. Mestské časti majú možnosť vydávať počas prvých dvoch rokov tieto karty zadarmo.

Rezidentská karta umožní parkovanie v takmer celom meste. Za každé ďalšie auto môžu mestské časti pýtať 50 – 500 eur ročne.

Vo výnimočných situáciách bude povolené parkovanie zadarmo. Napríklad rodičia vyzdvihujúci deti zo školy budú môcť zaparkovať pred školou bez poplatkov.

520899ea55bce

foto: odkazprestarostu.sk

“Áut už máme dosť a nechceme ich mať viac. Bratislava by nemala byť skladiskom pre autá, ale miestom pre život. Ak to chceme dosiahnuť, musíme regulovať parkovanie. Bohužiaľ, nikto nevymyslel žiadnu inú reguláciu, ako je finančná. To neznamená, že ľuďom treba všetko spoplatniť. Treba nastaviť rozumné sadzby, aby si ľudia uvedomovali, že verejný priestor nie je zadarmo, patrí všetkým a je prospešnejší, ak je voľný, ako keď je tam jedno auto, ktoré 23 hodín denne stojí a jednu hodinu sa hýbe,” povedal v rozhovore pre TREND predseda dopravnej komisie Bratislavského magistrátu Jozef Uhler.

sk_parking_530x303

foto: avion.sk

Nastáva otázka, či je práve spoplatnenie parkovania tým správnym prvým krokom ku zníženiu počtu áut v Bratislave. Možno sa zníži počet permanentne zaparkovaných áut, no Bratislavu nové nariadenie nenafúkne.

Pokiaľ sa nevybudujú záchytné parkoviská, spoľahlivá sieť MHD a kvalitné cyklotrasy, počet áut sa významne nezníži. Akurát teraz si ľudia za miesto, ktoré budú hľadať pol hodinu, budú musieť aj zaplatiť.

Niekde začať treba, no magistrát začal od konca. Bez použiteľných alternatív to nepôjde. No ich vybudovanie nie je také jednoduché ako spoplatnenie parkovacích miest. Keby sa aspoň všetky takto získané financie použili na ďalšie budovanie infraštruktúry, nebolo by to možno úplne zbytočné. No nariadenie o tom nehovorí.

Uvidíme, aké ďalšie kroky sa mesto rozhodne podniknúť. No zatiaľ to vyzerá, že Bratislavčania a ľudia, ktorí do Bratislavy dochádzajú, budú platiť bez adekvátnej protihodnoty.

zdroj titulnej fotografie: okazprestarostu.sk / automix.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá