Bratislavčania, pozor. Na ikonickom moste budete musieť po novom spomaliť

  • Maximálna rýchlosť na Moste SNP sa zníži
  • Ide o prevenciu kvôli zlému technickému stavu
  • Most má pestrú minulosť
samovražda most snp
Facebook/Polícia SR - Bratislavský kraj, TASR/Dano Veselský
  • Maximálna rýchlosť na Moste SNP sa zníži
  • Ide o prevenciu kvôli zlému technickému stavu
  • Most má pestrú minulosť

Na Moste SNP v Bratislave by sa mala znížiť maximálna rýchlosť zo 60 kilometrov za hodinu (km/h) na 50 km/h. Pre TASR to potvrdila hovorkyňa Bratislavy Dagmar Schmucková.

Preprava sa spomalí

Zmenu pripravuje mesto v súvislosti s plánovanou opravou, keďže mimoriadna prehliadka odhalila na niektorých miestach porušené pozdĺžne zvary nosníkov. Most je napriek tomu bezpečný a prevádzkovateľný.

Hlavné mesto v súčasnosti pripravuje zmenu v definovaní najvyššej dovolenej rýchlosti zo 60 km/h na štandardných 50 km/h, ktorá je vo všeobecnosti platná v intravilánoch miest a obcí,“ skonštatovala Schmucková.

Hlavné mesto deklaruje, že podniká všetky potrebné kroky, aby sa oprava Mosta SNP mohla začať čím skôr. Potrebné je však najskôr vybrať technologický postup pre opravu zvarov.

Výsledky navrhovaných technológií zvárania by mali byť prezentované v priebehu nasledujúcich týždňov, následne vyberú konkrétnu technológiu i zrealizujú verejné obstarávanie.

Magistrát zároveň dementuje medializované informácie, podľa ktorých by mal byť na opravu Mosta SNP určený milión eur. „Informácia nie je správna. Náklady na opravu poškodených zvarov bude možné vyčísliť až po schválení technologického postupu,“ podotkla Schmucková s tým, že potrebnú sumu mesto v rozpočte vyčlení.

Hlavné mesto má v správe tri mosty ponad Dunaj. Na základe mimoriadnej prehliadky je Most SNP aktuálne zaradený do stavebno-technického stavu VI.

Druhý najstarší most, most Apollo, ktorý bol otvorený v roku 2005, je aktuálne zaradený do stavebno-technického stavu IV, teda uspokojivý.

most snp v noci
zdroj: TASR/Dano Veselský

Dôvodom je najmä vyskytujúca sa korózia niektorých oceľových častí, prevažne detailov v oblasti mostných ložísk. Starý most, najmladší z dunajských mostov, ktorý bol do prevádzky uvedený v roku 2015, je aktuálne zaradený do stavebno-technického stavu stupňa II., čo znamená veľmi dobrý.

Magistrát zároveň deklaruje, že žiadny z troch bratislavských mestských mostov ponad Dunaj nie je v havarijnom stave.

Trocha histórie

O zlom stave ikonického mosta sme ťa informovali už aj v našom predošlom článku. S informáciou o probléme hlavného mesta prišli pôvodne Hospodárske noviny, ktoré uviedli, že stav mosta dosiahol na odbornej škále stupeň číslo šesť, pričom celkovo je stupňov sedem.

Ak by bol Most SNP v siedmom stupni, jeho stav by bol havarijný. V tomto prípade by bolo nutné uzavrieť komunikáciu.

Opotrebovanie mosta však nie je až také prekvapivé, keďže počiatky výstavby sa datujú do roku 1967. Zaujímavou doplnkovou informáciou je aj menivý názov Bratislavského klenotu.

most snp
zdroj: TASR/Martin Baumann

Jeho názov je spojený s veľmi dlhou diskusiou. Hoci bol pôvodný názov stavby Most SNP, toto pomenovanie mala iba do roku 1989.Po tomto roku to už bol Nový most a to aj napriek tomu, že ide o druhý najstarší most v Bratislave.

K pôvodnému názvu sa vrátilo až v roku 2012 pri príležitosti 40. výročia otvorenia mosta a 68. výročia Povstania.

Pozoruhodná je aj metóda výstavby, ktorá však v minulosti nemala patriť do rúk Slovákom. „Málokto vie, že most mali pôvodne stavať Maďari. Po ročných rokovaniach došlo k zmene, pretože oni ho chceli montovať pomocou nitov. To by znamenalo veľmi prácne vŕtanie státisícov dier a náročné montovanie,“ povedal v minulosti vedúci investičnej skupiny na stavbe, Igor Scholz pre TASR

„My sme boli zváračská veľmoc, a tak sa rozhodlo, že to budú robiť Vítkovice. Celý most je zváraný a zvárali sa na stavbe aj päť centimetrov hrubé lišty, čo bol svetový unikát.“ 

Zdroj: TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá