Bratislavčania sa dočkali, nová električka jazdí na koniec Petržalky. MHD čaká veľká zmena (PREHĽAD)

  • V Bratislave oddnes začala premávať električka č. 3 až do Janíkovho dvora
  • Niekoľko autobusových liniek sa ruší, iné menia svoje trasy
električka, primátor Matúš Vallo
  • V Bratislave oddnes začala premávať električka č. 3 až do Janíkovho dvora
  • Niekoľko autobusových liniek sa ruší, iné menia svoje trasy
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

V nedeľu 27. júla 2025, sa oficiálne spustila premávka električky po novej trati v bratislavskej Petržalke, ktorá vedie až na koniec mestskej časti do Janíkovho dvora. Stalo sa tak po viac ako 3,5 roku od začiatku výstavby električkovej radiály v úseku Jungmannova – Janíkov dvor. Zároveň po deviatich rokoch od spustenia prvej etapy tohto nosného dopravného systému, píše TASR.

Ide o najväčší dopravný projekt v Bratislave za posledné roky, ktorý výrazne mení spôsob cestovania v najľudnatejšej mestskej časti. Prinášame ti prehľad všetkých zmien, ktoré sa ťa ako cestujúceho dotknú.

Trasa električky č. 3 

Električka č. 3 bola predĺžená až na južný koniec Petržalky a po novom bude obsluhovať tieto nové zastávky:

  • Jungmannova (v novej polohe)
  • Gessayova
  • Zrkadlový háj
  • Pajštúnska
  • Veľký Draždiak
  • Lúčanka
  • Južné mesto (konečná zastávka)

Na konečnej zastávke Južné mesto sa ešte pripravuje prestupný uzol, ktorý umožní prestup na autobusové linky smerom do Jaroviec, Rusoviec a Čunova, uvádza sa na webe imhd.sk.

Ako často bude električka premávať?

Intervaly medzi spojmi budú nasledovné:

  • Ranná špička pracovných dní: 2-3 minúty (školský rok) / 4 minúty (prázdniny)
  • Sedlo pracovných dní: 5 minút
  • Popoludňajšia špička pracovných dní: 4 minúty (školský rok) / 5 minút (prázdniny)
  • Skoro ráno a večer v pracovných dňoch: 7-8 minút
  • Voľné dni: 5 minút (deň) / 7-8 minút (ráno, večer)

Primátor Vallo na prvej jazde

Prvú oficiálnu jazdu električky do Janíkovho dvora si nenechal ujsť ani primátor Bratislavy Matúš Vallo, ktorý sa jej zúčastnil už o 5:15 ráno.

Na sociálnych sieťach zdieľal fotografiu z tejto rannej jazdy s komentárom: „Sen sa stal skutočnosťou, Petržalská električka oddnes vozí cestujúcich. Ďakujem všetkým, ktorí prispeli k tejto veľkej udalosti nielen pre Petržalku, ale aj pre celú Bratislavu.“ Primátor tak symbolicky odštartoval prevádzku najväčšieho dopravného projektu v Bratislave za posledné roky.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Matúš Vallo (@matus.vallo)

Niektoré linky sa zrušia 

Zrušené linky:

  • Linka 7: Náhrada – linky 61 a 71 s prestupom na linku 3 na Račianskom mýte (pre cestujúcich medzi Hlavnou stanicou a Račianskou)
  • Linka 59: Náhrada – linka 65 s prestupom z linky 3 v Rači (pre oblasť Na Pántoch)
  • Linka 95: Plne nahradená predĺženou linkou 3

Skrátená linka:

  • Linka 192: Nová trasa – Červený most – Mlynská dolina – Einsteinova – Dvory – Jungmannova
    • Na Jungmannovej možný prestup na električku č. 3
    • Výjazdové a dojazdové spoje naďalej z/do Depa Petržalka

Ďalšie zmeny v autobusovej doprave

  • Linky 68, 96, N80, N99: nebudú obsluhovať zastávku Romanova, namiesto toho obslúžia novú zastávku Zrkadlový háj pri električkovej zastávke.
  • Linky 84, 99, N99: budú obojsmerne obsluhovať nové nástupištia zastávky Farského (C, D) pri električkovej zastávke.
  • Linka N80: bude obsluhovať doterajšie nástupištia zastávky Farského.
  • Nočná linka N99: bude obsluhovať zastávku Jungmannova na Jantárovej ceste (nástupištia C, D) a medzi zastávkami Lúčanka a Ľubovnianska bude služobne premávať cez električkové obratisko v Janíkovom dvore, ale bez obsluhy zastávky Južné mesto.

Nedokončené časti projektu 

K termínu predĺženia linky 3 nebude dokončený cestný most na Kutlíkovej, preto budú linky 92, 98, 99 a N95 naďalej premávať po výlukových trasách. Nebude tiež ešte sprevádzkovaný prestupný uzol medzi linkami 3, 91 a 191 na zastávke Južné mesto.

Otázne zatiaľ je, kedy by mohli byť vybudované štyri plánované lávky pre chodcov a cyklistov ponad Chorvátske rameno, ktoré majú slúžiť na lepšie prepojenie s novými zastávkami MHD na novej električkovej trati. Dôvodom majú byť chýbajúce financie.

Ďalšie prínosy projektu

Popri električkovej trati vznikla aj nová segregovaná šesťkilometrová cyklotrasa. Okrem nej vznikli nové chodníky i nové priecestia, vrátane úpravy tých starých. Nová križovatka vznikla na združenom moste na Rusovskej ceste alebo na Pajštúnskej ulici, ktorá je spolu s Kutlíkovou „napriamená“ a rozšírená na štyri pruhy.

Súčasťou projektu sú aj štyri nové mosty cez Chorvátske rameno, vrátane 110-metrového mosta pri Farskom kostole Sv. rodiny, ktorý je najdlhší.

Čítaj viac z kategórie: Bratislava

Zdroje: imhd.sk, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá