Bratislavská cesta smrti si vyžiadala ďalší život. O probléme tu každý vie, no zmeny sú v nedohľadne

  • Tragédia sa po rokoch opakuje
  • V Bratislave vyhasol ďalší život
Ilustračný obrázok
Ilustračný obrázok, facebook/Polícia SR - Bratislavský kraj
  • Tragédia sa po rokoch opakuje
  • V Bratislave vyhasol ďalší život

Počas včerajšieho dňa sa stali Bratislavčania svedkami tragickej nehody na Gagarinovej ulici v Ružinove, pri zastávke Hraničná.

Ďalší vyhasnutý život

O život tam prišiel chodec, ktorý prechádzal cez cestu pri trolejbusovej zastávke mimo priechodu pre chodcov. Muž pri zrážke s osobným motorovým vozidlom utrpel zranenia, ktorým na mieste podľahol.

Občianske združenie Cyklokoalícia na sociálnej sieti uviedlo, že tak zažívame smutné déjà vu, keďže k veľmi podobnej nehode na tom istom mieste došlo aj v roku 2019.

„Ľudia, ktorí bývajú v okolí alebo prechádzajú týmto miestom, veľmi dobre vedia, že podobné situácie sú tu časté, nakoľko ľudia dlhé roky prirodzene volia pri presune na zastávku či z nej najkratšiu cestu. Nezmenila to, pochopiteľne, ani aktivita polície, ktorá sa pri nehode v roku 2019 zmohla na video upozorňujúce chodcov že ‚nie sú nesmrteľní’ a jednorazovú akciu zameranou na ich pokutovanie,“ píše Cyklokoalícia.

Zároveň pripomínajú, že v tom čase upozornili na slová Janette Sadik-Khanovej, ktorá roky úspešne viedla oddelenie dopravy mesta New York. Tá tvrdila, že namiesto pýtania sa, prečo ľudia nerešpektujú pravidlá a dizajn ulíc, sa potrebujeme pýtať, prečo pravidlá a dizajn ulíc nerešpektujú ľudí.

„Ak ulica chodca žiada, aby použil príliš vzdialený vyznačený priechod, namiesto toho skúsi prejsť cez cestu ilegálne a nebezpečne, no tak, aby došiel do svojho cieľa. Prirodzené línie pešieho pohybu sú mapou príležitostí a predstavujú spochybnenie vnímania ulíc ako miest na presun áut a odmietnutie dogmy, že izolácia ľudí z ulíc je jediná cesta k ich ochrane,“ cituje jej slová občianske združenie.

Cyklokoalícia okrem toho upozorňovala na to, že o nutnosti zaistiť prístup na zastávky priechodmi hovorí aj technická norma pre 73 6110. „Koľko mŕtvych chodcov na tom istom mieste ešte treba, aby sa tieto slová začali napĺňať?“ pýtajú sa.

Chodník pre chodcov

V marci budúceho roku začnú platiť na cestách aj na chodníkoch nové predpisy, ktoré sa dotknú cyklistov, chodcov i vodičov. Čo sa cyklistov týka, platiť začne napríklad pravidlo o 1,5-metrovom odstupe pri predbiehaní cyklistu.

Na zmeny upozornila aj Senec TV, ktorá už teraz vodičov vyzýva, aby sa začali pripravovať na to, že chodník už bude patriť takmer výlučne chodcom. Po novom totiž autom zaparkuješ na chodníku len tam, kde to povolí značka.

Výnimkou budú len bicykle a motorky. Novela zákona totiž zakazuje parkovanie na chodníkoch. „Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak…,“ uvádza sa v zákone.

Zdroje: Facebook/cyklokoalicia, Facebook/Senec TV , facebook/Polícia SR - Bratislavský kraj

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie