Bratislavské letisko povolalo posily, snažia sa zvládnuť nával cestovateľov

  • Nedostatok personálu v letectve pociťuje aj najväčšie slovenské letisko
  • Oproti predpandemickému roku 2019 má zhruba o pätinu menej zamestnancov
lietadlo, muž čaká na letisku
Unsplash/@brokk, Unsplash/@marcolopez95
  • Nedostatok personálu v letectve pociťuje aj najväčšie slovenské letisko
  • Oproti predpandemickému roku 2019 má zhruba o pätinu menej zamestnancov

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave počas aktuálnej letnej sezóny vybavuje zvýšený počet letov v porovnaní s obdobím pandémie koronavírusu. Z tohto dôvodu obsadilo niektoré pracovné pozície a využíva aj pomoc približne 120 brigádnikov spomedzi študentov.

Napriek chýbajúcemu personálu na najväčšom slovenskom letisku sa to zatiaľ neprejavilo výraznejšie na prevádzke leteckej dopravy, vybavovaní cestujúcich a letov.

„Nedostatok personálu pociťuje celý letecký priemysel, vrátane Letiska M. R. Štefánika, keďže v období zákazu príletov niektorí zamestnanci svoje povolanie zmenili bez návratu po odznení krízy,“ uviedla hovorkyňa letiska Veronika Demovičová.

Práca v letectve podľa bratislavského letiska zároveň vyžaduje viaceré školenia a previerky, noví zamestnanci musia byť posúdení pre prácu v civilnom letectve.

„Posúdenie vykonáva Dopravný úrad, pričom získanie previerky môže trvať niekoľko mesiacov. Rovnako je potrebné absolvovať mnohé školenia príslušné danej pozícii. Zaučenie kvalifikovaného personálu je teda dlhší proces a môže trvať mesiace,“ priblížila Demovičová.

Bratislavskému letisku aktuálne chýbajú zamestnanci bezpečnostnej kontroly a ochrany letiska, check-in agenti, ako aj nakladači batožiny, mechanici, hasiči či dispečeri. V súčasnosti má približne 520 zamestnancov, takmer o pätinu menej ako v roku 2019, keď vybavilo 2,3 milióna cestujúcich a malo zhruba 630 pracovníkov.

Letisko odhaduje, že v roku 2022 vybaví celkovo asi 1 milión pasažierov, za päť mesiacov tohto roka prešlo jeho bránami skoro 330-tisíc prilietajúcich a odlietajúcich cestujúcich. V roku 2020 letisko v slovenskej metropole zaznamenalo 405-tisíc a vlani 480-tisíc pasažierov.

Zrušenie letov na Malorku a späť bola výnimka

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave pre štrajk leteckého personálu v zahraničí zaznamenalo zrušenie rotácie letu spoločnosti Ryanair na španielsky ostrov Malorka a späť. Dopravca zrušil prílet aj odlet 25. júna pre štrajk riadiacich letovej prevádzky vo Francúzsku, keďže linka mala viesť cez jeho vzdušný priestor.

Letisková spoločnosť informovala, že v tomto prípade išlo o výnimku, inak nezaznamenala rušenie letov z dôvodu štrajku zamestnancov v leteckej doprave.

„Aktuálne občasné meškania letov na letisku Bratislava sú hlavne z dôvodu rotácie lietadiel počas dňa a zdržania lietadiel na jednotlivých letiskách,“ informovala hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Demovičová.

Týka sa to podľa nej najmä letísk v írskom Dubline a vo Veľkej Británii, ale už aj inde v Európe. „Vyloženie batožiny jedného charterového lietadla nie je fyzicky možné pod 30 minút. Preto prosíme cestujúcich, aby po prílete počítali s minimálne takýmto časom pri batožinových pásoch,“ uviedla hovorkyňa.

Na najväčšom slovenskom letisku je na začiatku leta už rušnejšie. V zimných mesiacoch vybavovalo 20 pravidelných letov týždenne, v letnej sezóne je to 35 pravidelných liniek a 30 charterových letov cestovných kancelárií.

„Zatiaľ čo v zimnej sezóne na pravidelných linkách nízkonákladových dopravcov väčšina cestujúcich cestuje len s príručnou batožinou, dovolenkári charterových letov majú podané batožiny v podpalubí. To si vyžaduje viac zamestnancov nakladania batožín, avšak len sezónne, čo komplikuje hľadanie zamestnancov, keďže ide aj o ťažkú manuálnu prácu,“ priblížila Demovičová.

Cestujúci by mali prísť na letisko aspoň dve hodiny pred plánovaným odletom svojho lietadla, aby stihli celý vybavovací proces včas. Práve dve hodiny pred odletom sa otvára tzv. check-in, teda registrácia na let.

Zdroj: SITA

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá