Bratislavské pivné bicykle sú tŕňom v oku mesta. Predstavujú skutočný problém?

  • Momentálne v Bratislave operujú tri firmy, ktoré túto službu ponúkajú
  • Okrem turistov ich však využívajú aj domáci
  • Je to bežná turistická atrakcia, alebo skutočný problém?
TASR/Matúš Baran
  • Momentálne v Bratislave operujú tri firmy, ktoré túto službu ponúkajú
  • Okrem turistov ich však využívajú aj domáci
  • Je to bežná turistická atrakcia, alebo skutočný problém?

Atrakciu Beer Bike zažil v Bratislave každý, kto sa aspoň občas pohybuje v okolí centra mesta. Pivný bicykel využívajú najmä turisti, ale často si túto službu objednávajú aj firmy pri príležitosti teambuildingov. Táto forma prehliadky mesta a zábavy spojenej s popíjaním piva, sa teší priazni nielen v Bratislave, ale vidieť ju môžeš aj v Budapešti alebo v Prahe. V súčasnosti prevádzkujú túto atrakciu tri firmy – slovenská, maďarská a česká.

  • Českú verziu BeerBike Bratislava zastupuje Lukáš Krnoul, ktorý rovnakú službu ponúka aj v Prahe. V Bratislave spolupracuje s pivovarom Urpiner a službu tu začali prevádzkovať pred rokom.
  • Maďarská firma Bratislava Beer Bike zase pôsobí ako King Bike aj v Budapešti a jej konateľom je Ádám Hullár.
  • Prevádzkovateľmi poslednej, a zároveň najmenšej, sú Slováci Matúš Baran, Ján Macinský a Ladislav Šmárik. Bratislava Beer Bike vznikol v spolupráci s Meštianskym pivovarom. Túto činnosť začali v júni tohto roku.

Baran/Beer Bike Bratislava
zdroj: Baran/Beer Bike Bratislava

Bohapustý pijáles?

Partička chalanov, alebo dievčat, sedí na šliapacom stroji na kolesách, ktorý často dosahuje úctyhodné rozmery. Jedna jazda trvá 90 minút a cena je vo všetkých troch prípadoch jednotná. Za 360 eur si môžeš s ďalšími 14 kamarátmi vypiť 30 litrov piva. To znamená, že na jedného konzumenta pripadajú 4 veľké pivá. Maďarská firma ponúka aj vínny a prosecco variant, ktorým sa snaží osloviť predovšetkým dámy. Snažili sme sa kontaktovať aj maďarskú spoločnosť, ale k téme sa nám, bohužiaľ, nevyjadrila.

Najčastejším argumentom proti pivnej atrakcii je práve bezpečnosť a to nielen samotnej posádky, ale aj peších a bežnej cestnej premávky. Podľa vyjadrenia Lukáša Krnoula, ale k takémuto ohrozeniu nedochádza a doposiaľ nezaznamenali výraznejšie problémy a na dodržiavaní bezpečnosti trvajú.

„Pred každou jazdou sú zákazníci oboznámení s pravidlami a povinnosťami v priebehu jazdy. Napríklad za jazdy nesmú vystupovať, vykrikovať na verejnosti a vyhadzovať akýkoľvek odpad. Beer bike má bezpečnostné pásy a preto zákazníci nemôžu nikoho ohroziť tým, že by vypadli. Beer bike a samotní pasažieri sú poistení,“ vysvetľuje L. Krnoul.

Dôraz na bezpečnosť potvrdil aj Matúš Baran, ktorý sa pre redakciu Startitup vyjadril, že aj na ich stroji je pri každom sedadle k dispozícii bezpečnostný pás, chrbtová opierka aj držadlo.

Šoférujú Beer Bike opilci?

Ani toto sa nepotvrdilo, nakoľko bicykel môže šoférovať len člen prevádzkového tímu. „Len šofér môže ovplyvňovať pohyb bicykla. Má k dispozícii volant, brzdový pedál a pedál regulácie pohonu elektromotora, rovnako ako prevodový systém medzi pedálovým, elektromotorovým a spätným pohonom. Súčasťou je aj predné a zadné osvetlenie, spätné zrkadlá a smerová signalizácia,“ vysvetlil M. Baran.

Pravdou je, že druhý člen prevádzkového tímu – barman, alebo barmanka – priamo komunikuje s pasažiermi. Náplňou jeho práce je ich spokojnosť, bezpečnosť, ale aj kontrola správania. Baran priznal, že všetky tieto mechanizmy a metódy prevádzky majú za úlohu zachovať bezpečnosť ďalších účastníkov premávky.

Krnoul z Prahy potvrdil, že vyškolený personál, ktorý má skúsenosti buď z gastronómie, alebo iných foriem cestovného ruchu, má aj jeho vozidlo. „Počas prevádzky Beerbiku se nestala ani jedna nehoda a nikto nebol akokoľvek zranený,“ potvrdil aj to, že stroj sa pohybuje po trase, ktorá je povolená a vyhýba sa peším zónam.

„Beer Bike se pohybuje po trase Riverpark nábrežie – Eurovea – Modrý kostolík – Kamenné námestie – Hotel Carlton – River Park  a znovu nábrežie,“ dodáva.

Krnoul/Beer Bike Bratislava
zdroj: Krnoul/Beer Bike Bratislava

Prečo sú tŕňom v oku magistrátu?

Pivné bicykle dlhodobo dráždia aj Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy. Už pred pár mesiacmi sa primátor Matúš Vallo v diskusnej relácii Pod lampou časopisu .týždeň vyjadril, že sa snaží prísť na spôsob, ako službu Beer Bike v Bratislave zakázať. Odvolával sa vo svojich vyjadreniach aj na situáciu a snahy o zákaz v Prahe. Je pravdou, že Beer Bike zakázali po 20 rokoch v Holandsku, kde sa tento projekt vymkol spod kontroly.

O vyjadrenie k téme sem požiadali aj Oddelenie komunikácie hlavného mesta rovnako ako mestskú políciu. To sa vo svojom stanovisku vyjadrilo, že doposiaľ neeviduje sťažnosti či podnety od občanov v súvislosti s prevádzkovaním Beer Bike-u. Napriek tomu im turistické lákadlo prekáža.

Voči Beer Bike-om v meste nemáme pozitívny postoj, rovnako ako v Prahe. Nemalo by to tu byť. V Bratislave bol vydaný zákaz vjazdu tohto bicykla na miestne komunikácie II. triedy, ktoré sú vo vlastníctve hlavného mesta SR Bratislavy. Okrem iných aj cez Námestie SNP, Obchodnú ulicu a Hlavné námestie. Chceme tento problém riešiť na úrovni celého centra mesta, aj v spolupráci s mestskou políciou a Starým Mestom,“ vysvetľuje magistrát.

Sťažnosti a priestupky neevidujú

V súvislosti s otázkou na kompetencie polície pri riešení tohto problému uviedla hovorkyňa Mestskej polície Tatiana Kurucová, že príslušníci MsP v rámci svojich oprávnení môžu podľa zákona o obecnej polícii a v znení neskorších predpisov vodiča bicykla postihovať za porušenie ustanovení zákona o cestnej premávke. Pod to spadá napríklad jazda s bicyklom po chodníku a v pešej zóne – ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak.

„Do súčasnej doby neevidujeme takéto protizákonné konanie a preto nevieme o priestupkoch v súvislosti s vami uvedenou témou, nikto sa ani na takéto konanie nesťažoval,“ potvrdila pre Startitup.

Magistrát hlavného mesta však s ich pohybom po Bratislave aj napriek tomu nesúhlasí. Podľa spomínaného Oddelenia komunikácie a marketingu Magistrátu hlavného mesta SR z uvedeného vyplýva, že aj jazdci/vodiči takéhoto nemotorového vozidla musia dodržiavať ustanovenia zákona o cestnej premávke.

„Hlavné mesto, aj na základe požiadavky Krajského dopravného inšpektorátu, nesúhlasí s pohybom takéhoto vozidla po pozemných komunikáciách, nakoľko jazda bude mať negatívny vplyv na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky,“ vysvetľuje magistrát.

Každá zo spomínaných Beer Bike-ových spoločností vydané zákazy rešpektuje a týmto oblastiam sa vyhýba. To potvrdil aj Matúš Baran. „V súčasnosti sa Beer Bike pod Meštianskym pivovarom pohybuje len po cyklotrasách,“ dodáva.

zdroj: TASR

Mesto komunikáciu odmieta

Kameňom úrazu je podľa prevádzkovateľov fakt, že s nimi mesto o službe odmieta komunikovať. Matúš Baran podal žiadosť o schválenie trasy, ktorá mu bola zamietnutá, čo rešpektoval. Lukáš Krnoul sa snažil o veci rokovať ešte aj s bývalým primátorom, ale aj starostom Starého Mesta.

„Od roku 2017 som sa snažil dohodnúť s bývalým starostom pánom Števčíkom. Bohužiaľ mi nebolo ani jediný raz umožnené predstaviť návrh spolupráce, tak aby bola celá aktivita transparentná a braná ako súčasť nie veľmi rozvinutého turizmu. Osobne som sa dva razy snažil predložiť rovnaké možnosti aj novej pani starostke. Výsledok bol rovnaký,“  vysvetlil.

Bratislava je vďaka prijateľným cenám alkoholu dlhodobým lákadlom pre turistov, ktorí vyhľadávajú lacnú rozlúčku so slobodou. S konzumáciou alkoholu to nebolo iné ani v priebehu majstrovstiev sveta v hokeji, ktoré hlavné mesto pred časom hostilo. Do peších zón centra a jeho úzkych uličiek má prístup vlak Prešporáčik, ktorého rozmery tiež nie sú zanedbateľné.

Zdroj: bbc.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech