Budeme v centre Bratislavy jazdiť 20 km/h? Tieto mestá sa počas pandémie stanú priateľskejšie pre chodcov

  • Brusel od mája upraví rýchlostný limit pre vozidlá v centre mesta na 20 km/h
  • Cieľom tohto opatrenia je urobiť mesto priateľskejšie pre chodcov a cyklistov
  • Prihliada sa aj na nutnosť dodržiavať odporúčané vzdialenosti kvôli koronavírusu
Marek Zahradník/Cyklokoalícia, idea Karl Jilg, pixabay.com
  • Brusel od mája upraví rýchlostný limit pre vozidlá v centre mesta na 20 km/h
  • Cieľom tohto opatrenia je urobiť mesto priateľskejšie pre chodcov a cyklistov
  • Prihliada sa aj na nutnosť dodržiavať odporúčané vzdialenosti kvôli koronavírusu

Aby sa uľahčilo sociálne dištancovanie, belgické hlavné mesto bude od začiatku mája uprednostňovať tých, ktorí sa pohybujú pešo alebo na bicykli. Stanovený bude aj rýchlostný limit pre všetky vozidlá, a to na 20 kilometrov za hodinu, informoval o tom portál Politico.

Očakáva sa, že belgická vláda už tento piatok prezradí plány týkajúce sa uvoľňovania nariadení v rámci koronakrízy. Brusel sa snaží „využiť výhody sociálnych dištančných opatrení“ tým, že dá viac priestoru cyklistom a chodcom. Opatrenia vstúpia do platnosti začiatkom mája akonáhle bude nainštalované značenie. Opatrenia budú zachované až do ďalšieho oznámenia.

zdroj: unsplash.com

Cieľom nemá byť drzé vykopnutie áut z centra, skôr pokus o lepšie zdieľanie spoločného verejného priestoru. Brusel je len jedným z niekoľkých európskych miest, ktoré menia pravidlá mobility v dôsledku pandémie koronavírusu.

Tvrdo zasiahnuté Miláno nedávno oznámilo, že 35 kilometrov jeho ulíc sa toto leto zmení na cyklistické a pešie zóny, pričom prístup pre autá bude prísne obmedzený, aby bolo možné lepšie udržiavať sociálne dištancovanie.

V Berlíne zase odkroja” z ciest pre autá, aby vytvorili širšie cyklotrasy, ktoré ľuďom zabezpečia bezpečný pohyb po meste aj počas pandémie.

A čo naše hlavné mesto? Aj keď v Bratislave je v súčasnom stave značne menej áut, na niektorých miestach sa zdá, akoby pre niektorých vodičov pravidlá počas pandémie neplatili. Ako už upozornila Cyklokoalícia, napríklad na Námestí SNP sa to hemží autami aj na oranžových kruhoch, ktoré mali zdôrazňovať priestor pre chodcov.

Župné námestie je zase pravidelne plné áut zamestnancov Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Tí majú na povoleniach jasne napísané, že slúži na dojazd do podzemných garáží a nie státie na námestí, napriek tomu to nie sú schopní rešpektovať,“ upozorňuje tím Cyklokoalície. 

Aj Bratislave by spomalenie dopravy prospelo

Ako sme už spomínali, Brusel v centre zavádza maximálnu povolenú rýchlosť pre autá 20 km/h. Celkové spomalenie dopravy vníma pozitívne aj Marek Záhradník z Cyklokoalície. V Bratislave by mohlo ísť o kľúčový faktor, ktorý by z nášho hlavného mesta urobil príjemnejšie miesto pre chodcov aj cyklistov. 

„Pri kvalitne navrhnutých zónach 30 v obytných štvrtiach často ani nie je nutné riešiť cyklopruhy či dokonca priechody pre chodcov, ulice sú vtedy bezpečné pre pohyb chodcov aj cyklistov. Užšie pruhy pre autá prirodzene spomalia premávku a zvyškový priestor môže byť doplnený do chodníka či zelene,“ vyjadril sa Marek pre Startitup.

zdroj: Marek Zahradník/Cyklokoalícia, idea Karl Jilg

Mnohí obyvatelia mesta si to možno plynutím času až tak neuvedomujú, no Bratislava sa roky prispôsobovala autám. Vizualizácie SAV-ka a Štefánikovej ulice zvýrazňujú tento zaujímavý pomer v priestore.

V neposlednom rade je nutné dodať, že veľa rýchlych riešení sa už zrealizovalo. Pribudlo nafarbenie BUS pruhov či  semafory reagujúce na pohyb MHD kvôli zrýchleniu hromadnej dopravy. Bratislave však v tomto smere stále čakajú veľké výzvy.

Zdroje: politico.eu, cyklokoalicia.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá