Budú čoskoro po našich cestách jazdiť autá bez vodičov? Slovensko ich chce testovať

  • Slovensko obletela horúca novinka z technologického a motoristického sveta. Medzi Bratislavou a Brnom má už budúci rok vyrásť testovacia dráha pre autonómne autá. Budeme lídrom technologického pokroku?
collagegervwe
Peter Macko/foto.fiit.stuba.sk/Associated Press
  • Slovensko obletela horúca novinka z technologického a motoristického sveta. Medzi Bratislavou a Brnom má už budúci rok vyrásť testovacia dráha pre autonómne autá. Budeme lídrom technologického pokroku?

Slovensko viac nechce zaostávať za technologicky vyspelejšími krajinami a odvážne sa púšťa do testovania autonómnych vozidiel, teda áut bez vodiča. Predseda vlády Peter Pellegrini informoval, že sa chystá projekt medzištátnej testovacej dráhy, ktorá by mala vyrásť medzi Bratislavou a Brnom. Slúžiť bude predovšetkým pre testovania automobiliek, ale aj firmám zaoberajúcim sa výrobou inovatívnych automobilových technológií a angažované budú aj IT sektor, telekomunikácie, veda či školstvo.

Foto: panoramio.com

Významné postavenie Slovenska v európskom automobilovom priemysle a veľká koncentrácia výrobcov áut sú faktormi, ktoré projektu nahrávajú a zvyšujú jeho potenciálny prínos. V skutočnosti, nebyť tohto faktu, pravdepodobne by tu podobný projekt vznikal len ťažko. Podľa Pelegriniho čoraz silnejú európske iniciatívy pre testovanie projektov áut, ktoré sú buď úplne alebo čiastočne samostatné bez potreby riadenia vodičom, preto Slovensko nesmie premárniť svoju príležitosť a chce sa stať lídrom.

Prečo práve Bratislava – Brno? Ešte pred niekoľkými mesiacmi sa pritom hovorilo o spojení s Maďarskom a Rakúskom, nakoniec však padla voľba na Česko. Už postavená diaľnica ušetrí množstvo nákladov, aj keď ju bude treba pokryť modernými technológiami. Výhodná poloha v centre Európy zas umožní budúce prepojenie s ďalšími krajinami, ako aj spomenuté Rakúsko či Maďarsko. Niekoľko podobných trás už v Európe existuje, no zatiaľ je ich veľmi málo. Autonómne technológie však už testuje väčšina veľkých automobiliek.

Foto: canariasetourism.net

S doteraz najznámejším projektom autonómneho auta prišiel Google pred asi dvomi rokmi. Čo vlastne takéto autonómne autá, v angličtine nazývané „connected cars“, prinesú? Rýchlejšie presuny, vyššiu bezpečnosť vzhľadom na vyradenie chybového ľudského faktora a väčšiu kontrolu nad premávkou. Najdôležitejšou súčasťou áut budúcnosti bude ich softvér a zber, analýza a zdieľanie dát.

Softvér autám umožní prijímať impulzy z okolia, napríklad o polohe chodcov či cyklistov a zároveň budú napojené na sieť, prostredníctvom ktorej môžu komunikovať. Existuje tu síce niekoľko potenciálnych hrozieb, no účelom testovania je odhaliť ich a eliminovať. Jednou z výziev však bude aj potrebná úprava legislatívy a pretvorenie infraštruktúry.

Foto: Tony Avelar/Associated Press

Úlohou zainteresovaných je teraz rokovať o možnostiach, ako tento odvážny cieľ zrealizovať v čo najkratšom čase a získať financie. Ich zdrojom by mala byť Európska komisia, ale aj štát a telekomunikační operátori, ktorí sú do projektu zapojení. Vláda odhaduje, že testovanie by sa mohlo začať do dvoch rokov, prípravná fáza už tento rok. Čo sa týka peňazí, zatiaľ nie je odhadnutá reálna suma a nevie sa, či to bude 5, 20, alebo oveľa viac miliónov eur. Svoju rolu hrá aj čas, pretože nás môže predbehnúť iná krajina.

Revolúcia či skôr evolúcia? V tomto prípade ide skôr o druhú možnosť, pretože pozvoľné zavádzanie autonómnych technológií do automobilového priemyslu prebieha už dlhší čas. Parkovací asistent je asi najlepším príkladom prvej fázy. Ďalšou bude čiastočná automatizácia a napokon zrejme úplna. Možno raz budeš môcť posadiť dieťa do auta, ktoré ho bezpečne dopraví do školy a samé sa vráti. Po cestách budú možno jazdiť stovky áut podobných KITT, legendárnemu autíčku zo seriálu Knight Rider. A Slovensko bude pri tom.

Foto: kia.buzz.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK