Budú sa točiť milióny eur: Slovensko čaká najdrahšia predvolebná kampaň v histórii, vieme, kto do nej naleje najviac

  • Slovensko čaká najdrahšia kampaň v histórii
  • Fico, Kollár či Pellegrini však o peniazoch mlčia
Igor Matovič, Richard Sulík, Robert Fico, peniaze
Ilustračné foto: TASR/Jaroslav Novák, SITA/Diana Čermáková, Unsplash/Ibrahim Boran
  • Slovensko čaká najdrahšia kampaň v histórii
  • Fico, Kollár či Pellegrini však o peniazoch mlčia

Hovoríme o poriadnom balíku peňazí. Predčasné parlamentné voľby sú za dverami a podľa všetkého to vyzerá, že Slovensko čaká najdrahšia kampaň v histórii. Koľko do volieb nalejú známe mená, ale aj marginálne strany? Startitup zmapoval horúcu predvolebnú tému.

SaS chce do kampane vložiť 1,5 milióna, Šubák už „nalial“ státisíce

Podľa Transparency International Slovensko (TIS) je aktuálny súčet výdavkov na všetkých transparentných účtoch politických strán 1 223 267,31 eur. Podľa mimovládky momentálne do kampane najviac investovala strana SaS, a to viac než 341 400 eur. 

„Hoci oficiálna kampaň začne zrejme až v júni po vyhlásení termínu volieb predsedom parlamentu, viacero politických strán odštartovalo kampaňovanie prakticky ihneď po rozhodnutí o predčasných volieb. Toto obdobie sa tak v prípade niektorých strán natiahne aj na trištvrte roka,“ hovorí pre Startitup .

Graf výdavkov politických strán v kampani
zdroj: Reprofoto: Transparency International Slovensko

To spolu s rastom cien podľa experta vytvára predpoklad, že rekordné výdavky strán z predošlých parlamentných volieb môžu byť ešte prekonané. Tie v roku 2020 dosiahli zhruba 23 miliónov eur.

Špecifické okolnosti volieb však ešte väčšmi obnažili problém v súčasnej legislatíve, ktorá predpisuje transparentné účty až v oficiálnej kampani, ktorá sa zrejme začne už onedlho. V praxi to znamená, že dovtedy tak strany môžu minúť milióny eur bez účinnej verejnej kontroly.

Viacero strán síce už (nad rámec zákona) má zriadené transparentné účty, avšak to ešte neznamená, že sú skutočne vystavené verejnej kontrole a že účty používajú aj na predkampaň, ktorá vo veľkom beží už niekoľko mesiacov.

Šéf liberálov Richard Sulík nedávno pre Startitup priznal, že do predvolebnej kampane je SaS ochotná vložiť 1,5 milióna. Transparency odhaduje, že Saska minie na kampaň až dva milióny, z toho investuje počas predkampane tretinu z tejto sumy. Podľa mimovládky chcú saskári na kampaň použiť peniaze z predchádzajúcich volieb. 

Michal Šimečka
zdroj: TASR/Jaroslav Novák

Na druhom mieste nasleduje mimoparlamentná PS, ktorá podľa Transparency zatiaľ do kampane „naliala“ viac než 334 159 eur. Mimovládka tvrdí, že progresívci chcú na kampaň vyčleniť 1,5 milióna eur.

Prekvapením je tretie miesto oficiálne ešte neexistujúcej strany Dobrý deň Slovensko, ktorá sa však nedávno zlúčila s Demokratmi. Do volieb tak poputujú pod hlavičkou „Demokratov“

Líder Dobrý deň Slovensko, podnikateľ Ján Šubák nenechal nič na náhodu a ešte pol roka pred voľbami nechal krajinu oblepiť bilbordmi s tvárami politikov. Šubák bol už v apríli ochotný zverejniť podrobnosti o úvodnej kampani, ktorá prebieha v mesiacoch apríl a máj. Na tieto dva mesiace podnikateľ objednal 45 bigbordových plôch a 284 bilbolrdových plôch, za ktoré dohromady zaplatil 283 144,80 eur s DPH.

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Zdroje: Transparency International Slovensko , Archív Startitup, OĽANO/Transparentný účet, TASR, Transparency International Slovensko, SMER/ Transparentný účet, Plus 7 dní, TA3, Facebook/Transparency International Slovensko, Facebook/Transparency International Slovensko, Transparency International Slovensko

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá