Jeden z najvplyvnejších miliardárov USA sa zastal slovenskej miss. Vyhodili ju z taxíka kvôli židovským koreňom
- Bývalá finalistka Miss Slovensko Miriam Mattová čelila diskriminácii
- Taxikár známej spoločnosti ju odmietol odviezť
- Dôvôdom bolo jej vierovyznanie
- Bývalá finalistka Miss Slovensko Miriam Mattová čelila diskriminácii
- Taxikár známej spoločnosti ju odmietol odviezť
- Dôvôdom bolo jej vierovyznanie
Sociálnymi sieťami otriasol prípad bývalej finalistky Miss Slovensko Miriam Mattovej. V Kanade v Toronte sa rozhodla využiť známu taxislužbu na to, aby sa bezpečne odviezla domov, no netušila, že ju vodič vyhodí z auta pre jej vierovyznanie.
Taxikár obľúbenej spoločnosti, ktorá pôsobí aj na Slovensku, ju vyhodil z auta preto, že je Židovka. Exkluzívne pre Startitup opísala, ako sa celý incident odohral a aj to, ako zareagovala na slová taxikára.
„Nevozím Židov,“ povedal taxikár
Miriam telefonovala a v súkromnom hovore rozprávala s priateľom o Izraeli. V tom vodič prudko zabrzdil a povedal: „Nevozím Židov“. Podľa jej slov sa jej taxislužba písomne ospravedlnila a vrátila jej peniaze, nebolo to však hneď. Miriam uviedla, že celú vec rieši s právnikom, ktorý voči firme plánuje podniknúť právne kroky, ak sa situácia nenapraví.
Redakcia Startitup požiadala taxislužbu o vyjadrenie, na ich odpoveď čakáme. Podľa slov bývalej Miss Slovensko ide však o neprofesionálne správanie. Do taxíka, ktorý jej objednal kamarát, nastúpila na Dundas Street. Mala nasmerované domov. Cez hovor sa s priateľom rozprávala o jej nedávnej ceste do Izraela.
„Moja konverzácia nemala nič spoločné s vodičom a bez ohľadu na tému by súkromný hovor mal zostať súkromným. Uprostred križovatky vodič náhle zabrzdil a povedal mi, aby som vystúpila. Ukončila som hovor, požiadala som o vysvetlenie a bolo mi povedané, že sa necíti komfortne ma odviezť. Tak som sa opýtala znova: Prečo? A on mi odpovedal, že nevozí Židov,“ spomína Mattová.
Na incident reagoval aj jeden z najvplyvnejších boháčov USA Bill Ackman. Na sociálnej sieti X sa vyjadril nasledovne: „Som si istý, že taxislužba sa s týmto incidentom vysporiada vhodným spôsobom.“
I am very confident that @Uber and @dkhos will handle this incident appropriately. https://t.co/j4fmvlDVLS
— Bill Ackman (@BillAckman) December 6, 2025
Podľa jej slov nešlo len o zarážajúci incident, ale pripomenul jej, že predsudky sa neobjavujú vždy v titulkoch novín: „Niekedy sa prejavujú nenápadne, v každodenných situáciách, v ktorých by sme sa mali cítiť bezpečne.“
Niekoľko dní nedostala žiadnu odpoveď
Vo chvíli, keď jej vodič oznámil tieto slová, sa rozhodla vystúpiť – nie však zo strachu. „Keď niekto otvorene prejavuje diskrimináciu, nie je dôvod zostať v jeho prítomnosti,“ povedala. Zavolala si iný taxík rovnakej spoločnosti, dokončila svoju cestu a na druhý deň ráno prostredníctvom aplikácie podala podrobnú sťažnosť.
Niekoľko dní nedostala žiadnu odpoveď. Spoločnosť odpovedala napokon až vtedy, keď ich kontaktovalo iné médium so žiadosťou o komentár k incidentu. „Diskriminácia sa musí riešiť zodpovednosťou, nie mlčaním. A keď taká veľká spoločnosť nereaguje, vysiela nesprávny signál,“ hovorí Mattová.
Podľa nej by mal závažný incident spojený s nenávisťou vyvolať okamžitú reakciu do 24 hodín a ak sa tak nestane, predsudky zostanú bez povšimnutia.
„Chcem jasne povedať, že to, čo sa stalo, je oveľa viac ako nepríjemná cesta domov alebo vrátenie cestovného. Incident, ktorý som zažila, bol priamym prejavom antisemitizmu a dôvodom, prečo o ňom hovorím, je to, že s takýmito momentmi sa treba otvorene konfrontovať.“
„Pripomínajú mi predvojnové príbehy mojej babičky – príbehy ľudí, ktorí prehliadali ‚malé‘ prejavy nenávisti, až sa vyvinuli do niečoho oveľa horšieho. Mlčanie je spôsob, ako predsudky rastú, a nemôžeme dovoliť, aby sa to opakovalo,“ vyjadrila sa modelka.
Spoločnosť nepotvrdila, či u nich vodič stále pracuje
Čo Miriam znepokojuje najviac je fakt, že spoločnosť nepotvrdila, či u nich vodič stále pracuje. Odvolali sa na právo na súkromie. „Nikto nežiadal meno vodiča ani jeho osobné údaje, takže súkromie nie je problémom. Skutočnou otázkou je, či je taxislužba ochotná zaujať jasné stanovisko proti diskriminácii vo svojich vlastných vozidlách,“ tvrdí Mattová.
Podľa nej teda ide o odkaz verejnosti. Taká veľká spoločnosť by podľa nej mala formovať štandardy bezpečnosti a rešpektu v spoločnosti. Ich konanie – alebo nekonanie – tento obraz dotvára.
Peniaze jej síce vrátili, no ako sama tvrdí, neexistuje suma, ktorá môže zmysluplne odzrkadliť váhu jej skúsenosti. V momente, keď jej vodič oznámil, že ju neodvezie, pretože je Židovka, cítila zmes šoku a opatrnosti.
Uvedomovala si však svoju situáciu – sama v aute uprostred noci s vodičom, cudzím človekom, ktorý jej otvorene prejavil diskrimináciu.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
„Moja priorita bola jasná – chrániť svoju bezpečnosť. Ukončila som hovor, snažila sa zachovať pokoj a sústredila sa na to, aby som čo najrýchlejšie a najčistejšie vystúpila z vozidla. Moje rozhodnutie nebolo motivované strachom, ale pochopením, že keď niekto tak otvorene vyjadruje nenávisť, najbezpečnejšou reakciou je odísť z jeho blízkosti,“ hovorí.
Situáciu, ktorá sa odohrala, si naplno uvedomila až keď vystúpila z auta. Podnikla teda ďalšie kroky smerom k nahláseniu incidentu, chcela zaistiť, aby tento vodič zmizol z ulíc aj v záujme bezpečnosti ostatných ľudí. Nemyslí si, že reakcia spoločnosti na tento incident bola dostatočná.
Čo robiť v takejto situácii
„Akákoľvek zodpovedná spoločnosť by okamžite prepustila vodiča, ktorý odmietne poskytnúť službu niekomu, pretože je Žid, a bez váhania by to dala na vedomie. Takáto úroveň transparentnosti a zodpovednosti je absolútnym minimom potrebným na udržanie dôvery verejnosti,“ dodala Mattová.
Antisemitizmus nie je podľa Mattovej niečo, čo patrí na stupnicu hodnotenia – v spoločnosti nemá miesto. „Najmä po lekciách, ktoré si ľudstvo malo vziať z druhej svetovej vojny, neexistuje žiadne ospravedlnenie ani šedá zóna, pokiaľ ide o diskrimináciu židovského národa. To, čo sa stalo, bol akt nenávisti,“ dodala.
V minulosti sa už s podobnými incidentmi stretla. Aj tie boli dôvodom, prečo sa tentoraz rozhodla o tom prehovoriť. V minulosti totiž príslušné spoločnosti reagovali rýchlo, profesionálne a rozhodne, čo sa v tomto prípade povedať nedá.

Bezpečie musí byť podľa nej vždy na prvom mieste. „Ak vodič priamo vyjadruje nenávisť alebo diskrimináciu, prioritou by malo byť zachovať pokoj, vyhnúť sa eskalácii situácie a čo najrýchlejšie a najbezpečnejšie vystúpiť z vozidla,“ radí. Ak si v bezpečí, potom môžeš podniknúť ďalšie kroky – nahlásiť incident prostredníctvom aplikácie, v prípade potreby zavolať políciu.
Vyjadrenie právnika
Na právne kroky, ktoré voči spoločnosti podnikne, sme sa pýtali aj jej právnika.
„Prvý kontakt zo strany taxislužby bol od niekoho, kto chcel zistiť len to, či utrpela nejaké poranenie krčnej chrbtice, keď vodič prudko zabrzdil. Takto postupujú poisťovne, ktoré dúfajú, že osoba príde bez právneho zástupcu a povie, že neutrpela žiadne zranenie alebo že jej zranenie bolo nepatrné. Inými slovami – prvou reakciou bolo chrániť sa pred právnou zodpovednosťou, namiesto toho, aby Miriam ubezpečili.“
Spoločnosť podľa právnika ponúkla Miriam náhradu poplatku, no neponúkla jej žiadnu kompenzáciu za rasizmus, ktorým si prešla. „Odpoveď spoločnosti bola úplne nepresná a pokiaľ nebude rýchlo napravená, podáme žiadosť o ochranu ľudských práv na Ontárijský tribunál pre ľudské práva,“ uzavrel jej právnik.
Čítaj viac z kategórie: Zo sveta