Bývalý dizajnér Tesly: Žijeme 3D, doprava je však stále iba 2D

  • Otto Fabri pracoval v Tesle ako dizajnér, stojí za interiérom modelov S a X
  • Skúsenosti má aj z automobiliek Škoda, Volkswagen či BMW
  • V americkom startupe Faraday Future sa sústreďoval na vývoj elektrických áut
  • Koncom novembra vystúpil v Bratislave na FTRNW Conference
Zdroj: FTRNW Conference,
  • Otto Fabri pracoval v Tesle ako dizajnér, stojí za interiérom modelov S a X
  • Skúsenosti má aj z automobiliek Škoda, Volkswagen či BMW
  • V americkom startupe Faraday Future sa sústreďoval na vývoj elektrických áut
  • Koncom novembra vystúpil v Bratislave na FTRNW Conference

Na začiatku FTRNW Conference odznelo video, ktoré ukazovalo staršiu ženu ako sa bojí pri jazde autonómnym vozidlom. S akým postojom ľudí voči týmto vozidlám sa stretávate vy a ako by ste presvedčili ľudí, aby tieto negatívne pocity nemali?

To, čo rieši autonómia, sú tri základné veci: zvýšenie bezpečnosti, zvýšenie efektivity, na čo sa potom nabaľuje cena. Keď to poviem takto sucho, tak vo vás asi nadšenie nevyvolám, ale sú to tak dramatické veci, že je to v podstate revolúcia zrovnateľná s prechodom z koňa na tryskový motor alebo príchod internetu.

Takže presne toho, čoho sa ľudia boja, by sa báť nemali, lebo im to práve pomáha, správne?

Áno, ale nie je to ten problém, ktorý teraz riešime. Samozrejme to bude zmena, celocivilizačná, celokultúrna… Veľa vecí, ktoré sa týkajú biznisu, sa zmenia alebo zaniknú a ľudia sa budú musieť prispôsobiť. Viacerí sa preto takémuto príchodu bránia, ale je to prirodzené. Nová technológia sa musí presadiť, musí ukázať, že je lepšia než tie ostatné.

Existuje vôbec nejaký limit v autonómnosti? Ľudia podľa viacerých výskumov potrebujú, aspoň nejaký osobný prínos ku konečnému výsledku.

Hlavným driverom tejto implementácie bude určite ekonomika. Ekonomicky to bude veľmi výhodné. Keď vám niekto ponúkne peniaze, tak prekonáte mnoho strachov z neznáma. Uvidíte, že váš sused nechodí do práce, ale zarába na tom, že mu tri autá jazdia po meste. A potom si to auto kúpite tiež. Ľudia sú však veľmi zvláštni. Keď sa pozriete na našu civilizáciu, tak ľudia pomerne dosť zomierajú a je im to celkom jedno. Či už stravovanie, doprava… Je veľmi ťažké prinútiť človeka, aby niečo robil, aj keď mu to prináša výhody. Ak to však prináša ekonomické výhody, prispôsobí sa. Pri čokoľvek inom, stravovaní či bezpečnosti, to až tak neplatí.

zdroj: FTRNW Conference

Poďme si to skúsiť predstaviť na príklade. Hlavne na Slovensku je diskutabilná téma diaľnice do Košíc…

V Čechách máme zase D1, ktorá sa stavia desať rokov (smiech).

Áno (smiech). Je teraz však táto výstavba vôbec ešte aktuálna? Nemali by sme sa pri plánovaní už viac prispôsobovať ekologickým či autonómnym vozidlám?

Hlavný motív výstavby diaľnic je opäť ekonomický. Keď je nejaké miesto, kam ľudia chcú jazdiť, tak zarába dosť peňazí, aby sa z nich zaplatila aj tá cestná komunikácia. Ja sám som z východného Slovenska. Ak budú Košice tak známe, aby tam ľudia jazdili, tak sa tá cesta asi zaplatí. Autonómia mnohonásobne zvýši efektivitu dopravy. Ťažko sa však celý model predvída. V súčasnej dobe zdieľaná doprava zvyšuje počet áut. Je však možné, že autonómne vozidlá ich počet naopak znížia, lebo budú natoľko efektívne, že nebude také množstvo áut potrebné.

A parkovanie?

Určite nebude taká potreba parkovať, čo nám zvýši priestupnosť všetkých ciest. Bude to obrovský prínos a hustota dopravy bude nižšia. Časom sa to však samozrejme bude môcť zvýšiť, lebo to bude tak lacné, že nebude potrebná hromadná doprava. Každý si bude môcť dovoliť ísť z bodu A do bodu B a zaobstarať si vlastné autonómne vozidlo. Je dosť možné, že doprava bude hustá. Ak však bude hustejšia než dnes, bude naopak omnoho plynulejšia, pretože sa odstráni ľudský faktor, ktorý ju spôsobuje.

To znamená?

Nebudú musieť existovať semafory či ďalšie veci, ktoré sú potrebné kvôli vodičom. Potom sú tu aj dramatické riešenia pre miesta, ktoré s hustotou dopravy majú skutočné problémy ako Los Angeles, Mexico City, Hongkong a podobne. Tam však žije 10-20 miliónov ľudí na jednom mieste. Tu prichádza s riešením Elon Musk, a to 3D riešená doprava.

Ako si ju máme predstaviť?

No, aj my bývame 3D, v dome, ktorý má poschodia, ale jazdíme 2D po ploche. Keď začneme jazdiť 3D, pribudnú napríklad tunely, ktoré sú pre elektrické autá omnoho lacnejšie než pre spaľovacie autá či vlaky.

zdroj: FTRNW Conference

Spomenuli ste aj carsharing. Myslíte si, že elektrickým autám pomáha k väčšej popularizácii?

Neviem, ako to funguje na Slovensku, ale v USA si každý kúpi také auto, aké chce, ako mu to vychádza najlepšie finančne. Napríklad, hybrid Toyota Prius, má dojazd 2-3 krát väčší než u spaľovacieho auta a väčšiu úsporu. Ľudia si tak postupne začnú kupovať Tesly. Je pri nich väčší prínos k ekológii a k zdraviu obyvateľov. V meste totiž najviac ovzdušie znečisťuje práve doprava.

Pracovali ste v Tesle, potom v automobilovom startupe Faraday Future. Ako sa tieto spoločnosti líšili?

To, čo robí Tesla, nikto iný v histórii ľudstva neskúsil. Je to určite vizionárstvo. Keď som tam nastúpil, bol to startup s pár stovkami ľudí. Síce v startupovom ponímaní je to množstvo, automobilový priemysel je však iný. Stojí na hardvéri, vývoji produktu… Na štandardnom aute pracuje globálne 10-tisíc ľudí. Takže v tomto ponímaní to bolo málo. Bolo to náročné a okrem toho sme robili niečo, čo nikto predtým neurobil. Práca bola dosť intenzívna. Ja som sa tam naučil vyvíjať z ničoho niečo a neskôr som to uplatnil aj vo Faraday. Práca sa veľmi líšila od štandardných automobiliek a korporácií. Tie majú nejaký manažment, ľudia majú stanovenú funkciu, čo robia. V startupe je to iné. Je to taký chaos, kde každý robí všetko. Vládne tam iná atmosféra. Tesla však rastie a teraz má vyše 40-tisíc ľudí.

V svojich dávnejších rozhovoroch ste spomenuli, že investori často investíciám do ešte časom neoverených trhov nedôverujú. Keď sa pozrieme na najväčšie automobilky, myslíte si, že je vhodné, že každá skúša mať vlastné ekologické vozidlo alebo je lepšie, keď sa jedna firma zameriava iba na to?

Investori sú rôzni.  Funguje to nasledovne: zarobíte veľa peňazí a potom premýšľate, ako by ste pomohli spoločnosti. Robia to tak viacerí, ako Bill Gates, ktorí si založili nadácie… Tesla aj SpaceX majú veľmi dobrých investorov, ktorí v tom vidia aj dlhodobú návratnosť a zároveň sú pripravení aj na riziká, lebo sú presvedčení, že to má zmysel. Čo sa týka veľkých automobiliek a ich prechodu na elektrický pohon treba si uvedomiť, že pre laika tieto autá vyzerajú rovnako. To, čo vidíme, však nevyrábajú automobilky. Väčšinou sú to dodávatelia, po ktorých to automobilky až dávajú dokopy. Oni naopak vyrábajú spaľovací motor, prevodovku, pohonné ústrojenstvo… Teda to, čo nevidíme. Na to majú tisíce pracovníkov, ktorí na tom pracujú dni a noci, obrovské fabriky ako zlievarne, čo sú vybavenia za miliardy dolárov. To je ich „core biznis“.

To je teda problém?

Keď od nich chcete, aby začali vyrábať elektrické autá, tak chcete, aby tento biznis, ktorý im prináša najviac peňazí, opustili. Automobilky každý rok vyrábajú 80 miliónov spaľovacích áut. Znamená to tiež, že by museli nabrať nových ľudí, vyškolili ich a používali technológiu, ktorá tiež neexistuje a museli by si ju vyvinúť, čo trvá aj desať rokov. Niektoré automobilky s tým už začali. Volkswagen vyzerá celkom nádejne, zároveň je to veľké riziko – nikomu okrem Tesly sa to doteraz nepodarilo. Je tak pochopiteľné, prečo sa do toho iné nepustili a nerobia to. Uvidíme, ako to ešte dopadne.

zdroj: FTRNW Conference

Na čo sa vy v súčasnosti najviac sústreďujete?

Venujem sa poradenskej činnosti pre ľudí, ktorí chcú do autonómie či elektrických áut investovať. Sú to investori alebo dodávatelia.

S akými otázkami sa najčastejšie stretávate?

V podstate s tými, čo sa pýtate vy, teda prečo automobilky nevyrábajú elektrické autá, prečo iba Tesla, čo za tým je… Zaujíma ich to, lebo chcú vedieť, aká bude budúcnosť.

Zmenila sa nejak vaša vízia od začiatku pôsobenia v tomto priemysle?

Môj názor sa vyvíjal s postupom času. Keď som prišiel do Tesly, už mala Roadster, ale chcela vyrábať sériové auto, keďže od začiatku bol ich plán vytvoriť čo najviac áut pre čo najviac ľudí. S tým sa však nedá začať. Musíte začať s tým luxusným, aby ste si zarobili aj na výrobu tých menej drahých. Potrebovali inžinierov, mali tím, ktorý vytvoril platformu, fotovoltaický systém, aby ho však mohli stavať, potrebovali aj ľudí z brandže. Po celom svete tak hľadali talenty. Keď som tam prišiel, tak hlavným cieľom nebola nejaká ekologická revolúcia, ale postaviť to najlepšie auto v svojej kategórii na svete. Keď to už vyzeralo, že sa to podarí, tak sa začal klásť dôraz na pomoc našej civilizácii – k prechodu od neobnoviteľných zdrojov k obnoviteľným. Nebolo to teda tak, že sme mali od začiatku plán a presne sme vedeli, ako to bude vyzerať. Najprv sme spravili elektrické auto, keď sme videli, ako funguje, začali sme vyrábať podobné v menších sériách, potom sa začalo pracovať na väčších sériách, neskôr sa jediným riešením ukázala autonómnosť…

Baví vás práve takáto neistota, že neviete, ako sa to vyvinie?

Pracoval som v klasickej automobilke, ale nerád by som tam ešte pracoval. Nabral som však skúsenosti v Tesle, staval niečo, čo nemá žiadnu históriu, a skúsil som aj chaotický startupe. Viac ma to baví.

Aká je vaša predstava ideálneho spôsobu dopravy budúcnosti? Ako by vyzeral váš bežný deň?

To sa tiež vyvíja rovnako. Skutočne nevieme, ako to bude za 10, 20 či 50 rokov vyzerať. Autonómnosť bude tak veľká technologická zmena, že ešte za ten horizont nevidíme. V súčasnej dobe by som si to predstavoval tak, že len na Apple Watch poviem, že chcem ísť do Viedne a o dve minúty tu stojí autonómne vozidlo podľa mojich predvolieb – napríklad s HDTV, herným systémom či s posteľou, aby som si mohol zdriemnuť. Potom by ma napríklad vyhodilo vo Viedni na letisku. Dokonca si myslím, že ten systém by nebol ohraničený iba osobným vozidlom, ale navolil by som si, že chcem ísť do New Yorku. Automaticky by ma čakala auto, ktoré by ma prepravila na lietadlo bez toho, aby som si ja musel niečo naviac hľadať.

Bolo by to teda iné než napríklad kiwi.com, vyhľadávač najlepšieho cestovného spojenia?

Nie to tak dané technológiou, ale predovšetkým cenou. Na kiwi.com nakupujete tak, aby ste čo najviac ušetrili. V okamihu, keď doprava bude plne elektrická a autonómna, tak cena bude tak nízka, že si kedykoľvek budete môcť zaletieť kamkoľvek a cena už nebude rozhodujúci faktor.

zdroj: FTRNW Conference

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá