Bývalý slovenský tenista sa stal franšízantom McDonald‘s: „Ponuka je veľmi pestrá. Dá sa tu stravovať vyvážene.“

mekáč
McDonald’s

Jeden z najväčších slovenských tenisových talentov Kamil Čapkovič má dnes vlastnú reštauráciu McDonald‘s na Budatínskej ulici v Petržalke. Rozhodol sa pre ňu počas pandémie, keď videl, že pred ňou ľudia čakajú na jedlo, aj keď iné miesta zívali prázdnotou. Hovorí, že najviac ho na celom procese nadchla vysoká kvalita služieb a surovín, ktoré pochádzajú aj z lokálnych zdrojov.

V minulosti si profesionálne hrával tenis, teraz si novým franšízantom v McDonald’s. Čo ťa priviedlo ku gastru?

Keď som ukončil kariéru tenistu, začali sme s rodinou prenajímať chatu v Tatrách a tiež sme tam prevádzkovali vlastný penzión. Rýchlo som si obľúbil prácu v službách s ľuďmi, v penzióne som bol najradšej za barom a rozprával sa s nimi. Takže skúsenosti s podnikaním v gastronómii som nachytal už pred McDonald‘s.

Rozhodujúcim momentom bolo, keď sme po začiatku pandémie museli na osem mesiacov zatvoriť. S kamarátmi, ktorí tiež pôsobia v gastre, sme mali veľký problém sa uživiť, no všimli sme si, že pred McDonald‘s boli stále dlhé rady. Vtedy na mňa zrazu vyskočil z médií článok, že hľadajú franšízantov. Prihlásil som sa a po roku tréningu som získal vlastnú reštauráciu.

Prečo práve McDonald‘s?

Mal som na to primárne dva dôvody. Prvým je, že McDonald‘s je na Slovensku jedna z najsilnejších značiek, nielen v gastre, ale celkovo. Druhým dôvodom bolo, že penzión sme mali v Tatrách, ale bývali sme v Bratislave. Vyžadovalo si to štyri hodiny cestovania tam a štyri späť. Vždy som si preto hovoril, že by som chcel mať niečo vlastné a trochu bližšie, a to mi McDonald‘s umožnil.

Mnoho ľudí cíti k McDonald‘s nostalgiu, spájajú si ho s detstvom a s tým, ako od rodičov dostali za odmenu Happy Meal s hračkou. Máš podobné spomienky?

Áno, mám odtiaľ pekné spomienky. Keď som bol malý, chodili sme veľa do Tatier – mali sme teda po ceste prvý slovenský McDonald‘s v Banskej Bystrici. Pamätám si, že keď sme tam prišli prvýkrát, prekvapilo nás, že sme nedostali príbor.

Nevedeli sme, ako máme jesť (smiech). Tiež to bolo vzrušujúce, lebo McDonald‘s bol niečo, čo sme vždy videli iba v televízii a zrazu bol tu. Všetci sa z toho veľmi tešili.

PF__1864
zdroj: McDonald’s

Než sa z človeka stane franšízovým partnerom McDonald‘s, predchádza ročným tréningom, počas ktorého si prejde každou pozíciou v reštaurácii. To znamená, že si si vyskúšal napríklad prácu za pokladňou ako aj upratovanie reštaurácie. Ako prebiehal tvoj tréning?

Mal som šťastie na skvelú partiu v reštaurácii na Račianskej. Naozaj som sa tešil do práce a aj som im hovoril, že keby som nebol franšízantom v tréningu, tak by som tam pracoval. Samozrejme, ten tréning bol veľmi komplexný.

Po skončení kariéry som už nebol zvyknutý na toľko pohybu. Dokonca som počas toho ročného tréningu schudol asi 11 kíl. A to som sa každý deň stravoval v reštaurácii, takže to, že sa z McDonald‘s určite priberá, je mýtus (smiech).

Čo pre teba bolo pri prijímacom procese do McDonald‘s najťažšie?

Na začiatku som si myslel, že som ideálny kandidát pre McDonald‘s na franšízu. Mal som skúsenosti zo zahraničia, s podnikaním a gastronómiou, a bol som ešte mladý a plný síl. Ja by som si sám seba vybral určite (smiech). Ale tá neistota počas celého procesu bola pre mňa aj psychicky náročná, pretože po celý čas nebolo isté, ktorú reštauráciu dostanem, za akých podmienok a či vôbec.

Si bývalý športovec, ktorý pravdepodobne dbá na stravu. Čo v McDonald‘s jedávaš?

Zvyknem sa tu stravovať pravidelne. Dosť často jem wrapy a šaláty, počas tréningu som si dával menu a k nemu namiesto hranoliek šalát. Najviac mi ale určite chutí cheeseburger –  dám si ho, keď si chcem urobiť radosť.  

Čo ťa na jedle v McDonald‘s najviac prekvapilo, keď si dostal príležitosť vidieť ho aj  z opačnej strany pultu?

Najväčší údiv som mal z toho, keď som videl, aké kvalitné suroviny reštaurácie používajú a ako vysoko sú nastavené štandardy týkajúce sa kvality jedla, hygieny a čistoty. Tým, že mám predošlé skúsenosti z gastra a poznám veľa podnikov zblízka, môžem potvrdiť, že McDonald‘s je v kvalite produktov a služieb jednoducho špička.

Najviac ma mrzia fámy o tom, že McDonald‘s používa nejaké mäsové zmesi zlej kvality. Napriek všetkým kampaniam a tomu, akí sme otvorení komunikovať presné zloženie produktov, si niektorí ľudia stále myslia, že sa v McDonald‘s snažíme ušetriť na surovinách.

Je to ale presne naopak. Naša cena za suroviny v pomere k cene za hotové jedlo, je naozaj primeraná. Čo sa týka mäsa, používame stopercentné hovädzie mäso či kuracie prsia, pričom nepoužívame žiadne prísady navyše.

Sú niektoré suroviny aj z lokálnych zdrojov?

Samozrejme, McDonald‘s sa snaží, aby bol čo najviac lokálny, hoci je globálnou značkou. Do určitej miery je to zložité, keďže sa surovina často spoločnosť nakupuje pre niekoľko trhov naraz, aby to bolo ekonomicky výhodné.

Druhou stránkou veci je, že slovenské poľnohospodárstvo náš celkový dopyt po surovinách aktuálne nedokáže pokryť. Ale sú jedlá, v ktorých využívame lokálne produkty, napríklad teraz máme lievance s Pribináčekom a vajíčka odoberáme z farmy Babičkin dvor z Veľkého Krtíša. Zeleninu a ovocie máme od Slovatysu.  Ale určite by to viacerí ocenili, keby šlo o ešte väčšiu časť nášho dopytu.

Dá sa v McDonald‘s najesť zdravo a vyvážene?

Myslím si, že ponuka v McDonald’s je veľmi pestrá. Verím tomu, že ak by sa tu niekto stravoval každý deň –  čo robím aj ja –  a striedal by produkty, tak by mohol mať veľmi vyváženú stravu.

Jeden deň si dám pokojne burger, potom si dám šalát, potom wrap a som okej. Tak ako aj v bežnom živote, treba dbať na rozmanitosť.

Profesionálni tenisti majú zrejme úplne iný harmonogram ako podnikatelia. Čo bola pre teba  najväčšia zmena?

Rozdiel vnímam z môjho dovtedajšieho celkového postoja. Keď som hrával tenis, bol to individuálny šport a všetko, čo som robil, som robil pre seba. Sústredil som sa iba na seba. V podnikaní je to naopak o práci v tíme. Všetko, čo robím, je preto, aby boli spokojní moji zamestnanci a hostia.

Čiže z toho „ja“ sa stalo „my“. Cítil som, že mám voči zákazníkom a zamestnancom veľký záväzok. Prebral som totiž už zabehnutú reštauráciu. Ľudia na ňu boli navyknutí. Môj cieľ bol, aby pocítili pozitívnu zmenu.

PF__1898
zdroj: McDonald’s

Máš za sebou veľkú globálnu značku. Čo na tom vnímaš ako výhodu, napríklad aj v súčasnej ekonomickej situácii?

Všetci franšízanti momentálne najviac bojujú s infláciou, ceny surovín aj energií nám extrémne stúpajú. Zároveň chceme, aby to nepocítili naši zamestnanci a aby sme stále boli cenovo výhodní. Ako najväčšiu výhodu vnímam, že máme stálych návštevníkov.

Na Slovensku je McDonald‘s veľmi obľúbený. Naši zákazníci sú značke verní, čiže sa nám dobre plánuje biznis. Nestojíme tu tri hodiny a nečakáme, kým sa niekto príde najesť. Mal som reštauráciu aj predtým a tam to bolo veľmi nárazové. Občas ľudia prišli, občas nie, takže v porovnaní s tým je to skvelé. Je to predvídateľný a aj populárny biznis.

Prečo je McDonald‘s taký obľúbený?

Myslím si, že najväčšiu výhodu má v tom, že prišiel na trh ako prvý. Ľudia si po revolúcii McDonald‘s spojili so Západom. A tým, že sme začali skôr, tak máme procesy rokmi zoptimalizované, je extrémne ťažké nás teraz dobehnúť. Máme vybudovanú sieť zákazníkov aj zamestnancov. Konkurencia bude mať čo robiť, aby sa nám priblížila.  

Aké ďalšie inovácie má McDonald‘s v pláne v najbližšom období?

McDonald‘s je zameraný na zákazníkov a našim cieľom je prinášať všetkým čo najpríjemnejšie zážitky. Robíme všetko pre to, aby sme držali krok s trendami a napredovali nielen v ponuke, ale aj v inováciách a digitalizácii. Reštaurácie novej generácie, ktorými sú teraz McDonald´s prevádzky, predstavili model samoobslužného objednávania z digitálnych kioskov, kastomizáciu produktov podľa chuti zákazníka a ešte pro-zákazníckejší servis.

Zrýchľujeme obsluhu a procesy, ktoré nemajú vplyv na kvalitu našich služieb ani produktov. Zaujímavosťou je, že pri plánovaní výstavby nových prevádzok McDonald’s sa počíta s väčšími nákladmi na IT systém, než na výbavu kuchyne, ktorá je však tiež technologicky veľmi pokročilá.

V tomto smere budeme pokračovať – či už to budú objednávky cez mobil či pick– up pointy, v ktorých si zákazník buď objedná svoje jedlo cez mobil pri stole, ktoré mu donesieme, alebo si ho vopred naťuká ešte doma a príde si ho len ku nám vyzdvihnúť.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá