Ceny stúpajú až o 35 %. Experti hlásia kritický nedostatok kľúčovej potraviny, bije sa o ňu celý svet

  • Dubajská čokoláda vyvolala globálny dopyt po pistáciách
  • Spôsobila tak ich nedostatok aj zdraženie
  • Výrobcovia aj spotrebitelia na to doplácajú
orechy, semená
Ilustračné foto Canva/Mykola Sosiukin
  • Dubajská čokoláda vyvolala globálny dopyt po pistáciách
  • Spôsobila tak ich nedostatok aj zdraženie
  • Výrobcovia aj spotrebitelia na to doplácajú

Ešte pred rokom sa pistácie v obchodoch vynímali ako nenápadný oriešok. Dnes sa stali luxusnou surovinou, o ktorú sa bijú výrobcovia po celom svete.

Za všetkým stojí jediný trend, ktorý ovládol sociálne siete aj chuťové bunky. Je ním práve populárna dubajská čokoláda, ktorá si získala svetovú popularitu vďaka sociálnym sieťam.

Ako informuje ta3, dubajská čokoláda spôsobila globálny nedostatok pistácií a výrazný nárast ich cien. Táto luxusná sladkosť, kombinujúca pistáciový krém, tradičné pečivo kadayif a mliečnu čokoládu, sa stala virálnym hitom po tom, čo ju v decembri 2023 predstavila influencerka Marie Vehery na TikToku.

Jej video zaznamenalo viac ako 120 miliónov zhliadnutí, čo vyvolalo celosvetový dopyt po tejto pochúťke.

Nedostatok pistácií a rast cien

Zvýšený dopyt po dubajskej čokoláde spôsobil, že ceny pistáciových jadier sa za rok vyšplhali zo 7,65 USD na približne 10,3 USD za 0,45 kg. Giles Hacking zo spoločnosti CG Hacking, ktorá obchoduje s orechmi, uviedol pre portál Financial Times, že „pistáciový svet je v súčasnosti v podstate vyčerpaný“. 

Dôvodom je úroda v Spojených štátoch, ktoré sú považované za najväčšieho svetového producenta pistácií. Minulý rok však zaznamenali slabú úrodu v pestovaní pistácií. Menšia, ale kvalitnejšia úroda viedla k tomu, že sa na trhu rýchlo vypredali celé orechy so škrupinou, čo znížilo dostupnosť samotných jadier, ktoré sú kľúčové pre výrobu pistáciového krému používaného v dubajskej čokoláde.

Podobný tlak cíti aj Irán, druhý najväčší producent pistácií, zasa vyviezol do Spojených arabských emirátov za šesť mesiacov do marca 2025 o 40 % viac pistácií ako za celý predchádzajúci rok.

Na scéne sa však objavil nový hráč – Turecko. Podľa denníka Hürriyet nielenže nahradilo Irán v objeme vývozu, ale zároveň posilnilo svoje zásoby aj dovozom pistácií zo susednej Sýrie.

„Akonáhle na trh s pochutinou vstúpil turecký potravinársky gigant Ülker, nakúpil asi 50 ton pistácií s cenou 1 150 tureckých lir (27 eur) za kilogram. To nabudilo celé odvetvie a len ďalej roztočilo špirálu,“ povedal prezident komory pestovateľov pistácií Ahmet Polat pre Turkiye Today.

Odborníci odhadujú, že konečný spotrebiteľ môže za pistácie zaplatiť aj dvojnásobok oproti minulému roku, pričom ceny stále stúpajú medziročne o 30 až 35 %. Turecko, reagujúc na zvýšený dopyt, tak vo vývoze dokonca predbehlo aj Teherán.

Čokoládové šialenstvo z TikToku

Za celým ošiaľom stojí luxusný dezert z Dubaja. Výrobok kombinuje pistáciový krém, strúhané cesto kadayif a jemnú mliečnu čokoládu. Na trh ho v roku 2021 uviedla spoločnosť Fix Dessert Chocolatier. Iniciátorkou bola britsko-egyptská podnikateľka Sarah Hamouda, ktorá túžila po originálnych chutiach počas tehotenstva.

Celosvetový úspech však prišiel až v decembri 2023, keď influencerka Marie Veherová zverejnila na TikToku video s touto čokoládou. Výsledok? Viac ako 120 miliónov pozretí a ošiaľ, ktorý dobehol aj veľkonočný predaj. Niektoré britské predajne dokonca obmedzili počet kusov na osobu, aby zvládli dopyt.

Podľa iránskeho experta Behrooza Agaha však bola ešte v roku 2023 globálna ponuka pistácií vyššia než dopyt. To umožnilo vznik mnohých produktov ako pistáciové maslo či olej. „Bolo to približne v tom istom čase, keď sa začala vyrábať dubajská čokoláda, ktorá sa postupne rozšírila po celom svete,“ dodal Agah.

Hoci dubajská čokoláda nie je lacná, zákazníci neváhajú míňať. Napríklad švajčiarsky výrobca Lindt predáva 145-gramovú čokoládu za 12 eur.

Veľkonočné sviatky a zdražovanie

S blížiacimi sa veľkonočnými sviatkami však prišlo ďalšie zdražovanie potravín. Ako uviedol agrárny ekonóm Peter Havel pre TV Novu, ceny vajec a hlavne čokolády sa zvýšili, pričom čokoláda zaznamenala nárast cien o približne 20 %.

Havel tiež upozornil na riziko vtáčej chrípky, ktoré môže čiastočne ovplyvniť dostupnosť vajec a zdražovanie ich ceny, nie je to však podľa neho až také závažné. „Samozrejme, je tam to riziko vtáčej chrípky, ktoré v minulosti nebolo také významné ako teraz,“ uviedol.

Čokoláda však nie je jediným produktom, ktorý pred sviatkami zdražel. Počas veľkonočného obdobia zaznamenali vyššie ceny aj iné potraviny, hovorí potravinový analytik Petr Havel. „V priemere sa odhaduje tak zhruba 20 %, a to rozhodne nie je málo,“ poznamenal v rozhovore pre české vysielanie.

Hoci sa niektoré produkty ako cukor či múka držia stabilne, vajíčka, maslo a čokoláda výrazne zdraželi. Havel zároveň dodáva, že obchodníci často využívajú sviatky na vyššie marže. Našťastie sa objavujú aj zľavy, ktoré môžu zmierniť dopad na rodinné rozpočty.

Stabilizácia v nedohľadne

Analytici predpovedajú, že ceny pistácií by sa mohli stabilizovať až niekedy v priebehu budúceho roka. Návrat na pôvodné úrovne spred „boomu“ dubajskej čokolády však ostáva nepravdepodobný. Spotrebiteľom sa preto odporúča nakupovať pistácie v špecializovaných predajniach, kde je vyššia kontrola kvality, a sledovať akcie a zľavy, aby minimalizovali dopad zdražovania na rodinný rozpočet.

Dubajská čokoláda tak okrem sladkého zážitku symbolizuje aj celosvetový potravinový fenomén. Zmena chutí spotrebiteľov mení trhy rýchlejšie než kedykoľvek predtým.

Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti

Zdroje: ta3, Financial Times, Hürriyet, Turkiye Today

Najnovšie videá

Trendové videá