Česko chce po vzore Rakúska zvýšiť maximálnu povolenú rýchlosť na diaľniciach

  • Česi by radi po diaľniciach jazdili rýchlosťou 140 km/h
  • Inšpiráciou im bolo Rakúsko
  • Podobným zmenám sa nebráni ani Slovensko
cik
pixabay, Waze Slovensko
  • Česi by radi po diaľniciach jazdili rýchlosťou 140 km/h
  • Inšpiráciou im bolo Rakúsko
  • Podobným zmenám sa nebráni ani Slovensko

Český minister dopravy prezradil, že uvažuje o možnosti zvýšiť maximálnu povolenú rýchlosť na diaľniciach zo súčasných 130 km/h na 140 km/h. Nešlo by však o zavádzanie plošných zmien. Tie by sa týkali len niektorých vybraných úsekov. Minister nad podobnými zmenami maximálnej rýchlosti uvažoval už v minulosti, dokonca sa tento návrh dostal aj do snemovne, tá ho však zamietla.

Tentokrát ho predložil najmä kvôli Rakúsku, ktoré v rámci niektorých úsekov povolilo zvýšenie rýchlosti na 140 km/h a na cestách žiadne inferno nenastalo. Rakúsko zvýšenie rýchlosti testovalo niekoľko mesiacov a novinku je pripravené zaviesť až na dvoch tretinách svojich diaľnic.

Odborníci sa zhodujú, že vodiči v Rakúsku sú v dodržiavaní pravidiel cestnej premávky spoľahlivejší. V Českej republike ale aj na Slovensku je síce maximálna povolená rýchlosť na väčšine úsekov diaľnic 130 km/h, no priam národným folklórom je udržiavať rýchlosť okolo 140 km/h. Obavy úradov, že pri zvýšení povolenej rýchlosti budú vodiči jazdiť ešte rýchlejšie, je teda na mieste. Minister preto navrhuje, aby úseky, na ktorých sa bude môcť jazdiť rýchlejšie, boli vo vyššej miere kontrolované.

Poliaci a Bulhari jazdia 140

Navýšenie rýchlostných limitov však ide proti najnovším trendom, ktoré skôr vyžadujú obmedzenie rýchlosti. Európska rada pre bezpečnosť cestnej premávky (ETSC) odporúča všetkým členským štátom európskej dvadsaťosmičky stanoviť na diaľniciach maximálnu povolenú rýchlosť jazdy do 120 kilometrov za hodinu,“ uviedol pre idnes.cz dopravný expert z platformy Vízia nula, Roman Budský. To v súčasnosti spĺňa napríklad Španielsko, Belgicko alebo Švajčiarsko. Rýchlejšie ako 130 km/h môžu na diaľniciach jazdiť s výnimkou Nemcov – ktorí na veľkej časti diaľničnej siete limit vôbec nemajú – iba vodiči v Poľsku a Bulharsku. Obe krajiny pritom podľa európskych dopravných štatistík patria medzi najnebezpečnejšie.

Na Slovensku sme chceli aj 160-tku

Asi najznámejšou a najmedializovanejšou zmenou maximálnej povolenej rýchlosti na Slovensku je tá z dielne Smer-u spred vyše desiatich rokov. Neprešlo to. Pôvodný návrh pritom hovoril až o rýchlosti 160 km/h. Niet preto divu, že to neprešlo. Vtedy na také zásadné zvýšenie nebolo Slovensko pripravené. Ako je to dnes? Technika pokročila, autá sú bezpečnejšie, ale otázkou stále zostáva, či sú na tom lepšie aj vodiči, keďže každý tretí drží pri šoférovaní nielen volant, ale aj svoj smartfón.

Zobraziť celú galériu (4)
zdroj: Waze Slovensko

Aj na Slovensku však máme úseky, kde by vyššia rýchlosť ako 130 km/h bola akceptovateľná. Rovnaký názor má aj minister dopravy Árpad Érsek, ktorý to prezradil pre TV Markíza.. „Uvažujeme aj my, vyberieme úsek, ktorý je nie až tak náročný a ak sa dohodnem s ministerkou vnútra, pôjdeme do tohto aj my,“ vyhlásil.

„Vieme si to predstaviť. Všetko závisí od debaty a od diskusie a hlavne budeme vnímať spätnú väzbu odbornej verejnosti. Najskôr tie diaľnice a rýchlostné cesty musia byť pripravené, čo sa týka odpočívadiel, aj zodpovednosti vodičov,“ doplnila ho ministerka vnútra Denisa Saková.

Zdroj: idnes.cz, TV Markíza

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá