Cestovka kvôli koronakríze začala šiť najznámejšie rúška na Slovensku. David zachránil firmu tesne pred krachom (Rozhovor)

  • David Gavaľa (35) už 9 rokov vedie CK DAKA, v čase pandémie však nemá klientov a firma je v problémoch
  • Okamžite preto zmenil svoj biznis plán, nakúpil šijacie stroje a teraz v projekte Pekné Rúška tvorí ochranné pomôcky
  • Z vodičov autobusov sú dnes kuriéri, telefonistky sa zasa zmenili na krajčírky. Nový projekt vyrobí aj 2 000 rúšok denne
 srcset
Pekné rúška – David Gavaľa (35, v strede) stojí na čele CK DAKA, dnes však šije rúška.
  • David Gavaľa (35) už 9 rokov vedie CK DAKA, v čase pandémie však nemá klientov a firma je v problémoch
  • Okamžite preto zmenil svoj biznis plán, nakúpil šijacie stroje a teraz v projekte Pekné Rúška tvorí ochranné pomôcky
  • Z vodičov autobusov sú dnes kuriéri, telefonistky sa zasa zmenili na krajčírky. Nový projekt vyrobí aj 2 000 rúšok denne

David Gavaľa (35) stojí na čele Cestovnej kancelárie DAKA už 9 rokov. Jeho cestovka patrí k najväčším na Slovensku a ponúka zájazdy do celého sveta, ktoré aj sama realizuje. Zamestnáva vodičov, vlastní 11 autobusov a ročne s nimi na dovolenku a letecké zájazdy cestujú desaťtisíce Slovákov.

Cestovanie však patrí do Horeca (hotely, reštaurácie, kaviarne) segmentu, ktorý je aktuálne na absolútnej nule. Cestovky hlásia červené čísla a situácia je o horšia aj preto, že už zaplatili zálohy hotelom na tohtoročnú letnú sezónu. CK DAKA napríklad Ryanair odmieta vyplatiť 300 000 eur.

David sa však miesto vyčkávania na lepšie časy a riskovania úplného krachu rozhodol úplne pretransformovať svoj biznis plán aj oblasť podnikania. Nakúpili šijacie stroje, z vodičov spravili kuriérov, z telefonistiek krajčírky. Dnes vyrábajú aj dvetisíc rúšok denne v projekte Pekné rúška, ktoré nosí aj premiér Igor Matovič.

 

Kedysi ste naplno fungovali ako cestovná kancelária DAKA, dnes vyrábate rúška. Bolo náročné spraviť toto rozhodnutie?

Už od konca februára sme pociťovali pokles záujmu o naše zájazdy, aj ked sezóna sa rozbehla veľmi sľubne. Mali sme takmer všetky aprílové aj májové termíny vypredané. Rovnako všetky ponuky do Turecka boli vypredané na celý jún. Zrazu prišli veľmi zlé správy z Talianska a každý deň chodili horšie a horšie.

Deň sme začínali poradou celej firmy a zvažovali sme postupy. Postupne sme zrušili najbližšie zájazdy a zvažovali sme, aké ďalšie opatrenia prijať. Zo začiatku sme postupne vracali peniaze aj klientom, ktorí o to požiadali a v zmysle zákona aj mali nárok na návrat. Dostali sme sa ale do bodu, kedy to už nebolo reálne a začali sme čerpať kontokorentné úvery.

Problém je v tom, že všetky veľké CK platia obrovské zálohy svojim partnerom, najmä hotelom vopred. Naši partneri majú rovnaké existenčné problémy a nie sú schopní nám vrátiť zaplatené zálohy. Rovnaký problém majú aj letecké spoločnosti.

Keďže sme pri väčšine našich zájazdoch využívali bežné linky a letenky boli kúpené na mená klientov, snažili sme sa ich stornovať. Žiaľ, aj letecké spoločnosti prestali vyplácať späť peniaze a vystavujú len poukážky na ďalšie lety v budúcnosti.

Celkovo táto situácia spôsobila, že sme sa dostali do mínusových čísel. Hľadali sme teda spôsoby, ako sa z tejto situácie dostať. Padlo rozhodnutie, aby sme skúsili vyrábať a dodávať niečo, čo všetci aktuálne potrebujú.

Je bežné, že ľudia aktuálne drasticky menia svoje biznis plány či predmety podnikania?

Určite sme našou zmenou neobjavili Ameriku a vieme, že podobné zmeny spravili viaceré spoločnosti. Keď chceme zachrániť naše primárne podnikanie, museli sme sa situácii prispôsobiť a zatiaľ sa nám to celkom úspešne podarilo.

Museli vaši zamestnanci prejsť rekvalifikáciou? Presun z predaja zájazdov do výroby rúšok zrejme nebol len tak.

Interné zamestnankyne sa rekvalifikovali na krajčírky pomerne úspešne a najmä rýchlo. Z vodičov, ktorí mali záujem sa situácii prispôsobiť, sme spravili kuriérov, žiaľ väčšina chcela zostať verná svojmu remeslu šoférov autobusu, pre nich sme ale nedokázali túto prácu zabezpečiť.

Veľa sprievodkýň, a dokonca aj pár sprievodcov, sa rovnako zmenilo na externé šičky a rovnako v domácom prostredí pre nás šijú naše rúška. Každého sme, samozrejme, podrobne vyškolili, a čo je najpodstatnejšie, pri výrobe zabezpečujeme ochranu zamestnancov v maximálnej možnej miere v podobe povinných ochranných pomôcok.

Z ľudí na infolinke sú krajčírky, z autobusárov sú kuriéri. Ako vaši zamestnanci reagujú na túto zmenu?

Sú radi, že majú nejakú prácu, a najmä všetci veríme a dúfame, že ide len o dočasné riešenie. Každý, kto priloží teraz ruku k dielu vie, že tým pomáha aj pôvodnému podnikaniu, ktoré nás tak veľmi baví a napĺňa.

Sú vaše tržby ako cestovnej kancelárie úplne pozastavené?

Za posledný mesiac sme neuskutočnili jediný predaj, klienti, ktorí mali zaplatené zatiaľ len zálohy, prípadne zakúpili zájazd cez agentúry, odmietajú doplatiť zvyšnú časť a z pochopiteľných dôvodov na úhrade aktuálne netrváme. To jediné, čo teraz riešime, sú storná klientov.

Sme ale radi, že väčšina klientov situáciu chápe a súhlasia s vystavením darčekovej poukážky v hodnote zájazdu, ktorú využijú, keď sa situácia upokojí a bude možné opäť bez problémov cestovať.

Čo s peniazmi, ktoré máte u partnerov? Spomínali ste, že vám Ryanair odmieta vyplatiť približne 300 000 €. Z čoho vraciate peniaze vašim klientom?

To je práve ten problém, celkovo sa jedná o sumu cca 700 000 €, ktoré máme u našich partnerov a ktoré jednoducho aktuálne nemáme na účte.

Tento problém ale nie je len u nás, ale u všetkých CK na Slovensku aj v zahraničí. Situácia je kritická a všetci čakajú na opatrenia vlády, ktoré budú v tejto veci, veríme že čoskoro, prijaté. U nás sme sa ale navyše pokúsili zabojovať a zarobiť si aspoň na réžiu CK a najmä poskytnúť nejakú prácu pre našich zamestnancov.

Dokážu výroba a predaj rúšok nahradiť vaše príjmy?

Prijmy určite nie, ale réžiu ako napríklad nájomné, energie a zamestnancov by sme mali vedieť pokryť.

Nakúpiť ste museli aj látky či množstvo strojov. Aká bola počiatočná investícia a kedy očakávate návrat?

Začali sme naozaj s veľmi malou investíciou a išla z mojich súkromných úspor. Našťastie sa už vrátila, aktuálne stále inovujeme a priebežne sa prispôsobujeme požiadavkám trhu. Aktuálne už máme počiatočné náklady vrátené a produkujeme zisk, ktorý využívame na réžiu.

Okrem toho sa nám úspešne darí vyhovieť zatiaľ každej požiadavke na darovanie rúšok a do dnešného dňa to bolo už viac ako 2 000 rúšok bezplatne darovaných najmä nemocniciam, rýchlym zdravotným službám, hospicom a podobne.

V čom sa odlišujú práca cestovky a práca výrobcu rúšok? Ak by sme sa spýtali na váš bežný deň vtedy a dnes, v čom by boli odlišné?

Úprimne mám pocit, že tej práce je ešte viac ako predtým. Začínam väčšinou o siedmej ráno a končím pred polnocou. Rovnaké to je každý deň aj víkend, keďže doručujeme denne. Najväčší ruch je tu vždy doobeda, kedy sa pripravujú všetky zásielky.

Najprv pre Bratislavu a okolie, ktorú doručujú naši kuriéri, a následne pre ostatné lokality a zahraničie, ktorú pre nás doručuje spoločnosť UPS. Okrem toho denne pridávame nové produkty a stále inovujeme

Od dnes už máme v ponuke aj chlieb, rožky a napríklad aj trdelník zo Skalice, ktorý sa okamžite stal hitom. Samozrejme, primárne sa zaoberáme najmä výrobou rúšok, kde prinášame neustále nové vzory a farebnosti a rozširujeme kapacitu výroby rúšok s potlačou. Celkovo dokážeme denne vyrobiť už viac ako 5 000 rúšok.

Prečo práve rúška? Trendy sú aj ochranné pomôcky či dezinfekcia.

V ponuke máme aj ďalšie ochranné pomôcky a dezinfekcie, po novom aj ochranné štíty. Najväčší podiel majú ale naše vlastné produkty, teda rúška. Úplne najobľúbenejšie sú tie so slovenským znakom, ktoré vyrábame už v štyroch farbách – biela, čierna, modrá a po novom aj červená.

Veľmi obľúbené sú aj rúška zo špeciálnej antibakteriálnej bavlny z časticami striebra. Výrobok je účinnosťou porovnateľný s respirátorom typu FFP2.

Ktoré rúško je najpredávanejšie a ktorý je zasa váš osobný favorit?

Za pomerne krátky čas sme dokázali vytvoriť úplne nový brand, ktorý má svojich stálych zákazníkov. Do mesiaca by sme radi boli na 10 000 rúškach denne, z toho minimálne 5 000 s potlačou. Aj keď, úprimne, najradšej by sme boli, ak by naše rúška nepotreboval čo najskôr nikto a mohli sme sa vrátiť k nášmu pôvodnému podnikaniu.

Veľa strojov ale budeme vedieť využiť aj neskôr. Napríklad naše cestovateľské balíčky, ktoré sme rozdávali klientom v autobusoch bezplatne zvládneme vyrobiť aj sami, rovnako ich potlač, či potlač textilu pre sprievodcov, šoférov a podobne. Hlavne aby sa život čo najskôr vrátil do normálnych koľají.

Vaše najznámejšie rúška sú tie, ktoré nosia predstavitelia vlády na tlačovkách. Ako ste sa stali dodávateľom pre Úrad vlády?

Úprimne, veľa klientov si myslí, že sme ich dodali. Pravda je taká, že nás skôr inšpirovali, ale povýšili sme ich na ešte vyššiu úroveň. Robíme výšivky priamo do látky a to dodáva našim rúškam naozaj jedinečný a luxusný vzhľad.

Nejedná sa teda o žiadnu nažehlovačku, či prišitú nášivku. Vytvorili sme si naozaj celkom dobrý systém a aktuálne pre nás vyšívajú až 4 spoločnosti, ktoré museli celú výrobu upraviť len pre naše potreby.

10. apríla, k meninám pána premiéra, sme dodali na úrad vlády 20 kusov rúšok a veríme, že ak budú spokojní, objednajú si ďalšie aj sami. Sme schopní dodávať aj policajtom, hasičom, lekárom a podobne. Už teraz nás individuálne oslovujú a snažíme sa im dodávať bezplatne, pokiaľ nám to situácia dovolí.

zdroj: TASR - František Iván

Pracujete aj na zakázku? V akých množstvách si u vás môžem rúška objednať?

Primárne sa venujeme malým objednávkam pre konečných klientov, objednávajú u nás ale aj veľké firmy. Veľmi pekné gesto spravila napríklad poisťovňa Uniqa, u ktorej sme poistení proti insolventnosti ako cestovná kancelária a objednala si 800 rúšok.

Potlač robíme pre kohokoľvek už od jedného kusu, najväčšia objednávka bola zatiaľ 2 000 kusov, ale rozpracované sú ďalšie väčšie objednávky.

Špecializujete sa však aj na individuálny predaj – kto stojí za dizajnmi a návrhmi?

Návrhy si robíme interne, máme šikovného grafika, rovnako aj fotografa, plus sme museli prijať aj nových ľudí.

Ktoré vaše rúška majú ľudia najradšej?

Snažíme sa na trh priniesť naozaj kvalitné produkty za prijateľné ceny. Dokonca sme prišli s nápadom najlacnejšieho 2-vrstvového rúška zo 100 % bavlny najvyššej kvality a s logom našej spoločnosti. Je to akási forma reklamy.

Ihneď si našla svojich priaznivcov a ponúkame tak nejaký produkt naozaj pre každého. Medzi lekármi sa stali okamžite hitom aj naše lekárske čiapky, ktorých je na trhu rovnako veľký nedostatok a ktoré rovnako vyrábame sami.

Pekné rúška rozdávate aj zadarmo – napríklad zdravotníkom či policajtom. Ako viete, kde sú rúška potrebné?

Spustili sme na Facebooku výzvu a sami sa nám ozývajú organizácie, kde sú rúška potrebné. Do dnešného dňa sme neodmietli nikoho, i keď je toho zo dňa na deň viac. Zatiaľ to zvládame. Do dnešného dňa je to už viac ako 2 000 a počet každý deň rastie.

Najnovšie video