Chceš byť zdravší? Toto je 15 jednoduchých tipov, ktoré ti v tom pomôžu

  • Aj malá zmena môže viesť k veľkému pokroku
  • Ak si chceš zabezpečiť dobré zdravie, musíš začať od zmeny životného štýlu
  • Vyskúšaj týchto 24 jednoduchých spôsobov, ktoré si vyžadujú minimálne úsilie
glen-jackson-301620
unsplash.com / Glen Jackson
  • Aj malá zmena môže viesť k veľkému pokroku
  • Ak si chceš zabezpečiť dobré zdravie, musíš začať od zmeny životného štýlu
  • Vyskúšaj týchto 24 jednoduchých spôsobov, ktoré si vyžadujú minimálne úsilie

Možno si pravidelne s príchodom nového roka zvykneš dávať rôzne predsavzatia, ktoré, povedzme si úprimne, len výnimočne dotiahneš na 100 % do zdarného konca. A možno si len v jeden deň povieš, že chceš jednoducho žiť zdravšie. Hoci sa to ľahšie hovorí ako realizuje, ak chceš zmeniť svoj životný štýl, musíš vyvinúť aspoň minimálne úsilie. A práve nasledovné tipy by ti v tejto zmene mohli pomôcť bez výraznejšieho zásahu do tvojej dennej rutiny.

  1. Daj si ovocie namiesto sladkostí

Určite sa na teba zo všetkých strán valia informácie o škodlivosti cukru ako takého. Avšak nie je cukor ako cukor. Kým sladkosti obsahujú veľké množstvo technicky spracovaného cukru (spravidla kukuričný sirup bohatý na fruktózu), ovocie obsahuje nielen prírodný cukor, ale aj vlákninu, ktorá prispieva k pomalšiemu vstrebávaniu cukrov. Samozrejme, táto náhrada sa asi nedá praktizovať vždy a všade. Nejaká tá čokoládka občas musí byť.

  1. Na nákupy sa vyber len s plným žalúdkom

Chodíš do potravín hladný? Potom sa nečuduj, že nakúpiš aj to, čo si pôvodne v pláne vôbec nemal. Štúdie ukázali, že ľudia, ktorí sa pred nákupom najedli, si odniesli z obchodu menej nezdravých potravín. Je to pravdepodobne preto, lebo ich pri nákupe neovplyvňovala impulzívnosť spôsobená hladom.

  1. Nauč sa variť

Chceš držať diétu a myslíš si, že hladovanie je to pravé orechové? Mýliš sa. Štúdie ukazujú, že pokiaľ zo svojho jedálnička úplne vylúčiš niektoré potraviny, bude to mať opačný efekt – a to ten, že sa ti po týchto potravinách začne cnieť ešte viac. Ak si sa už rozhodol obmedzovať sa na strave, vyskúšaj si pripraviť niečo ľahké priamo doma. Je to zdravšie, šetrnejšie a budeš sa cítiť hrdý na to, že si niečo dokážeš pripraviť aj sám.

  1. Pi len čistú kávu

To, že káva nie je pre ľudský organizmus škodlivá, ale naopak vhodná, vychádza už niekoľko rokov z viacerých štúdií. Niektoré dokonca tvrdia, že ak vypiješ 3 – 5 šálok tohto nápoja denne, môžeš si predĺžiť život. Má to však jeden háčik. Netýka sa to kávy, ktorú si doplníš o mlieko, cukor, šľahačku alebo hocijakú inú príchuť. Len čistá čierna káva je tá, ktorá má minimum kalórií a dokáže na ľudský organizmus pôsobiť priaznivo.

  1. Nahraď maslo avokádom

Zelený klenot menom avokádo sa hlavne v poslednom období začal objavovať čoraz častejšie v jedálničku ľudí. Je totiž považované za bohatý zdroj vlákniny, zdravých tukov a živín ako draslík, horčík, či vitamín A a E. A hoci si pravdepodobne zvyknutý na toast s maslom, vyskúšaj ho niekedy nahradiť roztlačeným avokádom.

Zobraziť celú galériu (6)
zdroj: unsplash.com / Rachel Lees
  1. Biele pečivo vymeň za celozrnné

Celozrnné pečivo má vyšší obsah vlákniny, preto ťa aj rýchlejšie zasýti ako obyčajné biele pečivo. Navyše je vláknina považovaná za dobrého pomocníka pri trávení, keďže okrem iného prispieva aj k pomalšiemu vstrebávaniu cukrov.

  1. Jedlo si naservíruj na farebných tanieroch, ktoré sú s ním v kontraste

Ak si si za cieľ stanovil menej jesť a znížiť svoj príjem kalórií, môže ti pomôcť aj takýto navonok bezvýznamný trik. Toto odporúčanie však vychádza z výsledkov štúdie zverejnenej v Journal of Consumer Research z roku 2012, podľa ktorej majú ľudia tendenciu naservírovať si viac jedla, pokiaľ sa jeho farba stotožňuje s farbou taniera.

  1. Pi veľa vody

„Hlad je prezlečený smäd“ – určite si sa už niekde stretol s touto formulkou. Či sa s tým dá úplne stotožniť je otázne. Isté však je, že dostatočná hydratácia je pre ľudský organizmus veľmi dôležitá. Okrem toho, že dostatok vody ťa dokáže nabiť energiou, niektorí fitness tréneri tvrdia, že pokiaľ si ju dopraješ pred každým jedlom, môže ti pomôcť v chudnutí.

  1. Zlepši svoj pohyb

Či už si na ceste do školy alebo práce, skús zrýchliť svoju chôdzu a udržať si lepšie tempo. Štúdia z roku 2013, ktorej sa zúčastnilo takmer 40 000 dobrovoľníkov venujúcich sa pravidelne chôdzi, totiž uvádza, že u pomalších chodcov je väčšia pravdepodobnosť úmrtia ako u tých, ktorí sa pohybujú rýchlejšie.

  1. Zaparkuj auto ďalej od svojho cieľa

Ak nie si autom, skús niekedy vystúpiť z autobusu, prípadne vlaku o zastávku skôr. Pozitívnym účinkom chôdze sa venuje čoraz viac štúdií. Nie je sa ani čomu čudovať – veď je to jeden z najjednoduchších spôsobov, ako dostať viac fyzickej aktivity do každodennej rutiny a môže ju praktizovať takmer každý. Chôdza pomáha posilňovať kosti, nakopnúť metabolizmus a dopriať tvojej zaplnenej mysli trocha oddychu.

  1. Choď po schodoch

A to nielen vtedy, keď nefunguje výťah! Svižné vybehnutie po schodoch je ďalší jednoduchý spôsob, ktorý podporí spaľovanie kalórií a posilní tvoje svaly na nohách.

  1. Počas čistenia zubov stoj na jednej nohe

Nie, toto nie je vtip. Tento jednoduchý trik dokáže zlepšiť tvoju rovnováhu, ktorá tvorí nenahraditeľnú súčasť tvojho dobrého zdravia. Oceníš to najmä vtedy, ak sa ocitneš v pokročilejšom veku.

  1. Umývanie a osušenie rúk zaraď medzi pravidelné aktivity

Baktérie sa nachádzajú skutočne takmer všade. To, že umývanie rúk by malo byť pre teba akousi „alfou omegou“ tu asi nie je potrebné pripomínať. Zároveň, aj okamžité vysušenie rúk zabraňuje šíreniu baktérií, a preto je táto kombinácia považovaná za jeden z najefektívnejších spôsobov prevencie pred infekciou. Vedel si však, že aj na umývanie rúk je určená konkrétna technika, ktorá sa vo všeobecnosti považuje za správnu?

  1. Nezabúdaj na pranie posteľnej bielizne

Možno si to málokto uvedomuje, ale záhyby na posteľnej bielizni môžu byť plodným priestorom pre všelijaké baktérie a huby. Philip M. Tierno, mikrobiológ pôsobiaci na Univerzite v New Yorku, odporúča výmenu posteľnej bielizne raz za týždeň. Túto skutočnosť potvrdili aj výsledky štúdie z roku 2017, ktorá bola zverejnená v Journal of Allergy and Clinical Immunology.

  1. Používaj opaľovací krém

Veľa ľudí si myslí, že používanie opaľovacích krémov zabráni lepšiemu opáleniu pokožky. Treba si však uvedomiť, že nech to znie akokoľvek neuveriteľne, je to jeden z účinných spôsobov prevencie pred rakovinou kože.

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie