Chceš usporiadať párty bez odpadu? Vieme, koľko ťa to bude stáť

  • Zero waste, teda snaha o neprodukovanie zbytočného odpadu, je v súčasnosti aktuálnou témou
  • Párty bez odpadu sa pre klientov podarilo usporiadať digitálnej agentúre Basta Digital
  • Prinášame ti tipy, ako na to. Agentúra sa s tebou v našom článku podelila aj o to, koľko ťa to bude stáť
Zero waste party_Basta digital
zdroj: Zero waste party_Basta digital
  • Zero waste, teda snaha o neprodukovanie zbytočného odpadu, je v súčasnosti aktuálnou témou
  • Párty bez odpadu sa pre klientov podarilo usporiadať digitálnej agentúre Basta Digital
  • Prinášame ti tipy, ako na to. Agentúra sa s tebou v našom článku podelila aj o to, koľko ťa to bude stáť

Jednou z prvých firiem, ktorá sa rozhodla podstúpiť nástrahy bezodpadovej párty, je marketingová digitálna agentúra Basta Digital. Keď sa pustili do organizácie klientskej grilovačky na Železnej studničke, už od začiatku bolo cieľom usporiadať podujatie s čo najmenším objemom odpadu. Najväčšou výzvou bolo, že zvolené bezodpadové podujatie nemalo byť len pre zamestnancov firmy, ale pre klientov.

„Neformálne podujatia sú dôležitou súčasťou firemnej kultúry v mnohých spoločnostiach. Keď na nich pozývajú aj svojich klientov, treba vedieť udržať úroveň, hoci aj na grilovačke,“ vyjadrila sa office manažérka Ela Gemzová, ktorá firemnú akciu organizovala. Inšpiroval ju projekt Veroniky Hagovskej, ktorá vedie iniciatívu Less Waste v IBM a má s ňou viditeľné úspechy.

Grilovačka/Basta digital
zdroj: Grilovačka/Basta digital

Ani kompostovateľný riad nie je zero-waste

Ela začala najprv pracovať s myšlienkou, že na podujatí obmedzí najmä plasty. Nápad bol vymeniť plastové taniere a príbory za ekologickejšie varianty v podobe papierových či kompostovateľných riadov. Po viacerých diskusiách vo firme však usúdili, že aj takéto alternatívy skončia v komunálnom odpade. Kompostovateľný riad totiž nestačí hodiť na bežný kompost a potrebná priemyselná kompostácia nie je v Bratislave dostupná. Znečistený papierový povoskovaný riad sa zase nedá vytriediť do koša na papier. Riady boli teda najväčšou výzvou.

Kým ešte koncom týždňa pred grilovačkou, ktorá mala byť v stredu, počítali s 30 ľuďmi, v pondelok, len dva dni pred akciou zistili, že podujatie budú musieť v nastavenej kvalite usporiadať pre vyše 60 hostí. To je počet, s akým sa bežne stretnete pri svadobných hostinách.

„Adrenalín stúpol, ale nakopol motiváciu. V Basta digital sme oslovili známych a priateľov z Aliancie Stará tržnica a z kaviarne Mad drop, či nám vedeli poradiť. Z oboch strán prišla jednoznačná odpoveď: požičajte si riady z požičovne inventáru Senator Banquets,“ vyjadrila sa Ela, ktorá potvrdila, že najdôležitejšie je urobiť si prieskum a pýtať sa tých správnych ľudí.

Grilovačka/Basta digital
zdroj: Grilovačka/Basta digital

Skla sa báť netreba

Keďže z plastových pohárov pivo, víno ani limonáda nechutia tak dobre, Ela sa rozhodla plastové poháre úplne zamietnuť. A to vrátane tých opakovane použiteľných, aké poznáte napríklad z festivalov. Na výber teda ostalo len sklo.

„Objednali sme hotelový inventár: taniere, kovové príbory, sklenené poháre na prosecco, ďalšie na víno a hrubostenné poháre na pivo a limonádu, ako aj minichladničku, keďže vonku bolo v ten večer viac ako 30 stupňov,“ vysvetlila.

Pri každej položke, ktorú organizátorka Ela na grilovačku kupovala, zvažovala dostupné alternatívy. Kritériá boli stanované na lokálne a čo najkvalitnejšie potraviny v rozumnom obale. Ak premýšľate nad tým, ako to na grilovačke prežili sklenené poháre? Aj pri veselej zábave sa zo 186 kusov rozbitného inventáru (50 tanierov a 136 pohárov) rozbilo presne 10 pohárov, čo predstavuje len približne 5-percentnú stratu.

Grilovačka/Basta digital
zdroj: Grilovačka/Basta digital

Ako na to?

  • Zeleninu a ovocie nakúpte u miestneho trhovníka. Citrusy do limonád nenájdete lokálne, takže siahnite aspoň po bio kvalite.
  • Nápoje ako kola sa dajú zohnať vo vratných sklenených fľaškách.
  • Vodu si na grilovačku môžete priniesť v znovu naplniteľnom veľkom bareli.
  • Domáce limonády pripravte do sklenených nádob s výpusťou (čapovanie z nich poteší hlavne deti). Na ich výrobu použite sirupy v skle. Takéto predávajú napríklad Herbert sirupy či značka Natur farm.
  • Požičajte si chladiace a čapovacie zariadenie na kegové prosecco a pivo, ktoré tak nemusíte priniesť vo fľašiach alebo plechovkách. Čapované navyše chutí omnoho lepšie. Podmienkou je len prístup k elektrine.
  • Jednorazové grilovacie tácky nahraďte nerezovým znovupoužiteľným variantom.
  • Mäso a klobásky na gril kúpte v osvedčenom lokálnom mäsiarstve, vyhnete sa tak obalovým plastovým vaničkám z reťazcov.
  • Dresingy, kečupy, horčice, oleje, balzamikový ocot – to všetko sa dá kúpiť v sklenených fľaškách.
  • Siahnite po vínach z lokálnych vinárstiev. Vo Basta digital si potrpia na kvalitné víno, preto stavili na šenkvického vinára Jozefa Repu z Repa Winery. Vína vyberali priamo vo vinárstve a odporúčanie Sauvignonu a Modrého portugalu výborne korešpondovalo s  požiadavkou ľahšieho sviežeho letného pitia ku grilu.
  • Pečivo nakúpte od lokálnych výrobcov, prípadne to z bežných reťazcov kúpte nebalené.
  • Jednoduché a čerstvo upečené domáce koláče sú lepším variantom než objednávky z cukrární.
  • Ak treba niečo za prevádzky umyť, zabezpečte si ekologický prostriedok na riad. Nájdete aj druhy vhodné  na umývanie ovocia a zeleniny.

Grilovačka/Basta digital
zdroj: Grilovačka/Basta digital

Najproblematickejšia bola doprava

Napriek tomu, že zoznam sa zdá byť nekonečný, transport v konečnom dôsledku nebol problém, hoci bol náročný. „Najnáročnejšie bolo všetko na grilovačku nanosiť a potom to opäť odniesť naspäť. Zvládlo sa to jedným osobným autom. Výsledok dopadol nad očakávania a ohlasy boli perfektné ohlasy z každej strany. Klienti podujatie hodnotili ako vydarené a na vysokej úrovni a výrazne menej odpadu, ako by ste pri takejto akcii čakali. A aj ten sa dal veľmi efektívne vytriediť,“ potvrdila Ela pre redakciu Startitup.

Aké boli náklady?

Basta digital sa s tebou podelila o kompletné náklady na podujatie pre 60 ľudí. „Pre porovnanie sme zaradili aj ceny opakovane použiteľných plastových riadov. Tie však za stanovených podmienok, aby sme ostali pri množstve a typoch riadov, ktoré sme nakoniec aj mali, vystreľujú ceny celého podujatia neprimerane vysoko. Predpokladám, že takéto riešenie by nakoniec nezvolil nikto. Veď už kúpa klasických neplastových riadov by vyšla finančne lepšie,“ potvrdila Ela.

Náklady/Basta digital
zdroj: Náklady/Basta digital

Výhody všetkých možností si môžete pozrieť v tabuľke. Agentúra sa sústredila na porovnanie najbežnejších prístupov k organizácii podujatia.Prvý stĺpec je variantom, ktorý si vybrala agentúra a vyprodukovala tak najmenej odpadu a nezaťažila životné prostredie.

Náklady/Basta digital
zdroj: Náklady/Basta digital

Ako uviedla Ela, variant A je vhodnejší aj z hľadiska štýlu: „Pokiaľ vám záleží aj na tom, aby vaši hostia nepili prosecco z plastového kelímku a nejedli klobásky či grilovanú zeleninu z rozmočeného papierového taniera. A povedzme si na rovinu. Víno ani pivo z plastu nikdy nechutí tak dobre, ako zo skla. Nevýhodou bola náročnejšia logistika, potreba plánovania a vyššia cena,“ hovorí.

Výhody druhej a najkomfortnejšej možnosti sú v tom, že  nakúpite všetko priamo v jeden deň, v bežných obchodoch a nemusíte nič extra dopredu plánovať. Ráno v sobotu sa zobudíte a poviete si, že by večer mohla byť grilovačka, tak toto je presne riešenie na tento prípad. Stačí urobiť nákupný zoznam a vyraziť do najbližšieho obchodu. Budete však musieť počítať s náročnou logistikou, keďže bude treba odnosiť množstvo fliaš. Oproti ďalším dvom variantom nemáte k dispozícii chladenie nápojov a takisto zaplatíte najvyššiu sumu. Množstvo odpadu je pri tomto variante takisto najväčsou nevýhodou.

Variant C je výhodný najmä z hľadiska ceny, pokiaľ chcete na podujatí ušetriť, dá sa to urobiť touto cestou. Nevýhodný je množstvom vzniknutých odpadov z jednorazových riadov.

Nemusíte vyhadzovať ani zvyšné jedlo

Vytvárať odpad by nemalo ani jedlo, ktoré zostane- najmä ak je vpohode a dá sa ešte konzumovať. V Basta digital si z neho dvakrát urobili celofiremné firemné raňajky v kancelárii. „Ostatné jedlo, ktoré by inak ostalo, napr. posledný kúsok bábovky, klobásky z grilu a tým nemyslím nahryznuté, ale také, ktoré už nikto nechcel, lebo všetci už boli najedení si zobrali ľudia bez domova po dohode s nami – slušne,“ priznala Ela.

Ak organizujete svadbu a zostane vám veľa jedla aj napriek výslužkám, môžete jedlo venovať združeniu Vagus, ktoré vzniklo v roku 2011 a založili ho sociálni pracovníci, ktorí dlhodobo pracovali s ľuďmi bez domova. Hlavným cieľom vzniku združenia bolo vytváranie nových a inovatívnych služieb.

Podobne uvažoval aj standup komik Jakub Lužina, ktorý sa minulý mesiac ženil. „Jedlo, čo zo svadby zostane sme chceli venovať OZ Vagus, ale napokon nám to vyšlo na tesno a zostali asi tak dve porcie. Som megazavraždil rozpočet, ale odporúčam Vagus, ako možnosť keď neviete čo s jedlom,“ vyjadril sa pre Startitup.

 

Najnovšie video