Čiližrút: Slováci, neuspokojte sa s polotovarom z fritézy a nevrlou obsluhou len preto, že je to lacné (1. časť)

  • Mala by aj najlacnejšia prevádzka variť bez polotovarov a z čerstvého či je to len výsada luxusných prevádzok?
  • Je prirodzené očakávať pri nižšej cene nižšiu kvalitu jedla?
na snímke je syr a guláš
  • Mala by aj najlacnejšia prevádzka variť bez polotovarov a z čerstvého či je to len výsada luxusných prevádzok?
  • Je prirodzené očakávať pri nižšej cene nižšiu kvalitu jedla?
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Možno by stačilo napísať len jednu jednoduchú vetu. To by však platilo jedine vtedy, keby sme vyžadovali prinajmenšom kvalitné suroviny a ich perfektné spracovanie. Alebo napríklad servis, ktorý je prinajmenšom usmiaty a ovláda jedlá a nápoje v ponuke. Rovnako by stačilo, keby sme sa správali k ľuďom v prevádzkach tak, ako by sme chceli, aby sa naši blízki, rodina, kolegovia či zamestnanci správali k nám.

Ale ok, takto jednoducho to asi nepôjde, tak sa skúsme na to pozrieť bližšie.

Ja by som sa v prvom diele rád zamyslel nad tým najzákladnejším. Čo by vlastne mala byť reštaurácia, kantína či bistro a v čom vlastne spočíva rozdiel medzi ľudovejšími (lacnejšími) a drahšími, až fine diningovými reštauráciami na opačnej strane spektra.

Jedno by mali mať spoločné. Dať zákazníkovi dobré jedlo a servis. Či sa podnikateľ rozhodne mať najlacnejšiu kantínu na stojáka (ktoré milujem) alebo trojhviezdičkovú Michelinskú reštauráciu s 32-chodovým degustačným menu, bude musieť zvažovať kopec rozdielnych aspektov, zamestnať odlišný aparát (veľkosťou aj rozsahom znalostí) a aj pripraviť si diametrálny rozpočet na zriadenie prevádzky, zariadenie či inventár.

Jedno však musí byť vždy rovnaké. Spracovávať čerstvé a podľa možnosti kvalitné suroviny tým najlepším možným spôsobom. Tu by sa ponúkol protiargument, že ako si má kantína s menu za 5,9 € dovoliť kvalitnú sviečkovú, panenku či lososa.

Veď to by ekonomicky nevyšlo a musí siahnuť po menej kvalitnej či mrazenej, alebo spracovanej surovine. Blbosť. Proste nemá robiť sviečkovú, panenku či lososa. Sú iné druhy bielkoviny v násobne lacnejších pásmach. 

A to je práve ono. Ako zákazník máš právo na chutné a kvalitne spracované jedlo z čerstvých surovín v každom jednom type podniku. Mal by si na tejto kvalite striktne trvať a neuspokojiť sa fritézou kremovaným polotovarom a nevrlou obsluhou, lebo veď to stálo len 5,9 €.

Aj za túto cenu má reštauratér ponúknuť kvalitné jedlo. Veď on tú cenu nastavil. A pravdou je, že do tejto ceny musí vtesnať nájom, hygienické potreby, zamestnancov, čistenie, upratovanie, účtovníctvo, DPH, opotrebenie strojov, leasing či úver a aj zo zákona vyplývajúci zisk.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Čiližrút (@cilizrut)

Práve preto nemôžeme čakať panenku s roquefortom za takúto cenu. Ale pokojne skvelé strukoviny, pastu či bôčik, prívarky alebo kuracie stehná. Je viacero prevádzok, ktoré to už pochopili, a funguje to fantasticky. Musíme však na tom trvať my zákazníci. Nikto iný túto kvalitu nemá šancu ovplyvniť. Tomu sa budem viac venovať v ďalšej časti.

Hneď počujem protiotázku – tak prečo sú potom niektoré reštaurácie drahšie? Alebo ako si má právo niekto vypýtať za degustačné menu 40 či 90 €, keď čerstvosť surovín a poctivosť spracovania má byť rovnaká?

Odpovedí bude viac – ponúknu drahšie či ťažšie dostupné suroviny, iné rezy mäsa, čerstvé ryby či produkty striktne od malých farmárov. Taktiež cenovo a časovo náročné procesy spracovania jedla, rozsiahlejšiu vínnu či nápojovú kartu, množstvo personálu v prevádzke, spracovanie a kvalitu prostredia, inventár, energie, počet miest na sedenie a celkové zameranie.

Toto všetko musí byť zohľadnené. A zákazník rozhodne, kam sa vyberie a kde minie svoje peniaze.

Preto je v poriadku a absolútne na mieste pečené kura s ryžou a kompótom pod 6 € v Gastre u Jakuba, menu za 9,9 € u Otta, hlavné jedlo za 20 € v Bistronomy či 90 € za multichodové menu v Eck. Všetko však musí spĺňať kvalitatívne a chuťové parametre a hlavne by to mal kuchár hosťovi uvariť a nie prihriať v mikrovlnke. To nesmieme tolerovať.

Nabudúce sa skúsim zamyslieť, či a prečo by sme sa ako zákazníci mali vyjadrovať ku kvalite servisu a jedla, keď sme boli či neboli spokojní. Či by sme o tom mali písať dodatočne na internete alebo by to mala byť len výsada odbornej verejnosti.

Čítaj viac z kategórie: Food biznis

Najnovšie videá

Trendové videá