Čokoládovňa zo Slovenska dobýja svet: Má vlastné laboratórium a rastie dvojciferným tempom
- Slovenská čokoládovňa dosiahla v roku 2024 rekordné tržby nad 6,7 milióna eur
- Expanduje do nových krajín a investuje do výskumu
- Slovenská čokoládovňa dosiahla v roku 2024 rekordné tržby nad 6,7 milióna eur
- Expanduje do nových krajín a investuje do výskumu
Tržby nad 6,7 milióna eur, zisk cez 683-tisíc a medziročný rast o 19 %. To je výsledok, ktorý v roku 2024 dosiahla čokoládovňa Lyra, uvádza portál Finstat. Značka je známa najmä svojím dôrazom na kvalitu, udržateľnosť a vlastný výskum. Napriek inflačnému prostrediu a legislatívnym zmenám firma expanduje na nové trhy, spúšťa nové projekty a buduje si pozíciu partnera, ktorý zákazníkom ponúka viac než len produkt.
Vedenie Lyry vidí za úspešným rokom predovšetkým silnú tímovú spoluprácu a schopnosť prispôsobovať sa výzvam: „Každá kríza nás núti zomknúť sa, zamýšľať sa nad novými možnosťami. V minulom roku sme našli nových zákazníkov a pripravili nové riešenia pre tých súčasných. Našu spoluprácu sa snažíme budovať partnerským spôsobom.“
Kvalita aj efektivita
V roku 2024 spoločnosť opäť zvýšila svoj zisk, a to až o 13 %. Pod úspech sa podpísali aj nové produktové rady a investície do technologického vybavenia. Spoločnosť inštalovala nové zariadenia, ktoré umožňujú vyrábať ďalšie inovatívne produkty a zvyšujú konkurencieschopnosť nielen na slovenskom trhu, ale aj v zahraničí.
Okrem vlajkových produktov sa firma sústreďuje aj na výrobu privátnych značiek pre domácich a zahraničných partnerov. Tento model sa ukazuje ako dôležitý nástroj rastu – kombinácia kvality, flexibility a schopnosti prispôsobiť sa zákazníkovi pomohla firme získať nové kontrakty aj mimo Slovenska.
Inflácia a opatrní spotrebitelia
Firma otvorene priznáva, že rast nie je možný bez zdolávania prekážok. Inflácia, rast cien komodít či legislatívne zmeny v oblasti daní a podnikania vytvárajú prostredie, v ktorom je potrebné hľadať nové spôsoby, ako udržať efektivitu.
„Nové daňové zaťaženia a podobné legislatívne úpravy sú demotivujúce pre každého podnikateľa. Samozrejme, aj pretavenie nákladov do cien a opatrná atmosféra u spotrebiteľov negatívne vplývajú na predaj prémiových produktov,“ otvorene hovorí vedenie spoločnosti.
Lyra dnes exportuje takmer polovicu svojej produkcie. Kľúčovými trhmi sú Spojené štáty, Ázia, Írsko a Spojené kráľovstvo. V roku 2025 firma vstupuje aj na holandský trh, kde sa rozbieha spolupráca s novým partnerom.
Okrem toho sa firma stala súčasťou medzinárodnej siete, ktorá otvára dvere k novým zákazníkom v ďalších krajinách. V USA pripravila nové projekty, ktorých výroba sa spustí už v decembri tohto roka.
Investície do výskumu nemajú strop
Jednou z nosných oblastí Lyry je výskum a vývoj. Spoločnosť minulý rok otvorila výskumné laboratórium, ktoré patrí medzi najkomplexnejšie v Česku a na Slovensku. Slúži nielen vlastnej potrebe, ale aj zákazníkom: „Vieme tak ponúknuť aj našim partnerom rýchle riešenia skúšky prototypov.“
Konkrétne percento investícií do výskumu z tržieb však spoločnosť nechcela prezradiť. Považuje to totiž za dlhodobý záväzok, nie oblasť, kde by mali existovať limity.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Novinky, ktoré prichádzajú
V roku 2025 firma uviedla na trh nové produkty vrátane štyroch druhov LYRAtiek (čokoládových lízaniek). Okrem toho plánuje novú sériu plnených tyčiniek, nové druhy plnených tabuľkových čokolád a nové produkty v oblasti snacku. Pokračuje tiež s výrobou ikonického adventného kalendára, ktorý sa dočkal záujmu aj v zahraničí.
Tento model kombinovania čokoládového zážitku s moderným dizajnom a storytellingom sa stal úspešným formátom a firma plánuje jeho ďalší vývoj a export.
Čo sa týka udržateľnosti, nie je to pre Lyru len marketingový pojem. Spoločnosť v roku 2024 nainštalovala fotovoltickú elektráreň s 240 panelmi, plánuje rozšírenie kapacít a zavedenie nabíjacích staníc pre elektromobily. Okrem ekologických krokov sa venuje aj spoločenskej zodpovednosti: „Pokračujeme v našich projektoch v Južnej Amerike, kde sa pripravuje nový projekt, ktorý budeme čoskoro komunikovať.“
V rámci projektu Guardians of the Rainforest, ktorý podporuje boj proti odlesňovaniu, sa podarilo zapojiť viac ako 20 farmárov v Južnej Amerike. Ďalší podobný projekt je v príprave.
Výzvy a budúcnosť
Z pohľadu dlhodobého smerovania firma aktuálne pracuje na strategických plánoch, ktoré sú vo fáze schvaľovania. Medzi kľúčové výzvy patrí personálna otázka a klimatické zmeny. Práve tie budú podľa nej čoraz viac ovplyvňovať dostupnosť kvalitných surovín aj celkový ekosystém výroby potravín.
Lyra zároveň pokračuje v automatizácii a digitalizácii, aby bola schopná udržiavať konkurencieschopnosť aj pri rastúcich nákladoch a náročnom trhu práce.
„Snažíme sa podporovať inováciami a riešeniami, aby sme spoločne mohli rásť, a aby – ak sa darí nám – aby sa darilo všetkým.“
Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy