Covid to celé urýchlil, metaverse prekryje digitálny a fyzický svet. Startup Yord vylepšuje galérie a múzeá virtuálnou realitou

  • V posledných mesiacoch sa virtuálna realita a rozšírená realita stali čoraz obľúbenejšími
  • Nie sú to len hry či zábava, vďaka virtuálnej realite sa môžeš aj vzdelávať
  • Startup YORD to chce zmeniť
  • Virtuálna realita (VR) a rozšírená realita (AR) umožňujú exponátom a displejom v múzeách ožiť
YORD, Adam Rajnoha
YORD, Adam Rajnoha
  • V posledných mesiacoch sa virtuálna realita a rozšírená realita stali čoraz obľúbenejšími
  • Nie sú to len hry či zábava, vďaka virtuálnej realite sa môžeš aj vzdelávať
  • Startup YORD to chce zmeniť
  • Virtuálna realita (VR) a rozšírená realita (AR) umožňujú exponátom a displejom v múzeách ožiť

Dnešná mladá generácia, keď má možnosť výberu, radšej zájde do obchodného domu, ako by mala zájsť do múzea či galérie. Dôvody sa rôznia, no dôležité je, aby prichádzali moderné trendy, ktoré naštartujú zmenu.

Tú by mohol priniesť zaujímavý startup YORD. Prišli s unikátnym nápadom, vďaka virtuálnej a rozšírenej realite umožňujú exponátom a displejom ožiť. To nielen zvyšuje zážitok návštevníkov, ale tiež umožňuje múzeu či galérii prilákať širšie publikum.

„AR/VR je stále pre určité percento ľudí technológia, s ktorou sa nestretávajú bežne, takže si ľahko môžete získať ich pozornosť,“ hovorí Adam Rajnoha, CEO a co-founder spomínaného startupu. „To znamená, že keď už niekoho zaujmete, musí byť táto skúsenosť presvedčivá, zábavná a užitočná,“  dodáva.

Využitie interaktívnych prvkov a nových technológií v prostredí múzea možno nazvať prirodzeným vývojom.

„Myšlienka a rozhodnutie založiť YORD vznikla v roku 2018 na cestách po Ázii a Amerike. Predtým som pracoval pre rakúsko-americký startup a ako technologického nadšenca ma už v tej dobe veľmi zaujímala virtuálna realita. Veril som a stále verím, že to prinesie väčšiu transformáciu ako čokoľvek iné,“ vyjadril sa pre Startitup.

 

V priebehu rokov sa využívali nové technológie – zvukové nahrávky s vysvetlivkami, interaktívne zobrazenia, videozáznamy technológie a virtuálna a rozšírená realita tento trend posúva na vyšší level.

„Páči sa nám výzva pomôcť múzeám využiť nové možnosti, ktoré ponúka nová generácia rozšírenej reality, a dúfame, že modernizácia múzeí u nás bude pokračovať, pretože to má zmysel,“ vraví Rajnoha.

Ako opisuje samotný startup, výhoda používania VR v múzeách znamená to, že návštevníci sa môžu cítiť, ako keby boli súčasťou a zapojili sa do týchto interakcií namiesto toho, aby len pozorovali exponát v tradičnom prostredí.

zdroj: YORD, Adam Rajnoha

Startup YORD pracoval rovno na troch zaujímavých múzeách, kde využili virtuálnu a rozšírenú realitu.

Jeden z projektov bola premena starého múzea v Bruntále, ktoré po 20 rokoch vymenilo exponáty živočíchov za moderné technológie, a tak návštevníci môžu prírodu spoznať interaktívnejšiou cestou vďaka mobilnej aplikácii.

Ďalším zaujímavým príkladom je interaktívne múzeum vozidiel značky Tatra v Kopřivnici.

„Múzeum sa dizajnom i konceptom uberá cestou inovácií, poskytuje rozšírenú realitu či videomapping a je zamerané výhradne na úžitkové a nákladné automobily. K videniu je niekoľko desiatok exponátov, pokrývajúcich celú históriu slávneho výrobcu,” vysvetľuje Rajnoha.

zdroj: YORD, Adam Rajnoha

Keďže sa AR/VR stáva čoraz populárnejším trendom vo vzdelávacích prostrediach, ako sú múzeá a galérie, Rajnoha dúfa, že sa technológia začne využívať viac, aby sa zvýšila angažovanosť a ponúkla interaktívny spôsob učenia.

Aké sú ciele Yordu v budúcnosti? Globálne. „Startup sme zakladali s víziou, že firma chce a bude fungovať globálne. Je pre nás gro byť globálne najlepšie XR štúdio a chceme napevno ukotviť globálnu štruktúru. Založili sme pobočku v UK, kde sme získali prvých zahraničných klientov,“ povedal pre Startitup CEO Rajnoha. 

„Momentálne sa nám tiež veľmi páči trh v Emirátoch a vnímame, že je tam pre nás veľký potenciál. Veríme, že ak bude všetko pokračovať podľa plánu, v budúcom roku budú vznikať nové pobočky, či už v US alebo v ďalších regiónoch,“ dodáva jedným dychom.

Čo sa týka tržieb, spoločnosti sa v roku 2021 darilo, narástli o 200 %, konkrétne čísla však startup neprezradil.

„Sme radi, že plníme náš plán exponenciálneho rastu. Čo sa týka investícií, YORD vytvára nové iniciatívy a projekty, jednou z nich je Startup MAINWARE, ktorý používa smart údržbu – tam jednáme o investíciách. Úplnú novinku zameranú na B2C segment so svetovým potenciálom predstavíme budúci rok.“

Startup plánuje expandovať aj na Slovensko. Tak ako v Česku, tak aj v UK plánujú pomáhať v odvetviach ako automobilový priemysel,  fashion & maloobchod, múzeá, galérie, marketing a ďalšie. 

Virtuálna a rozšírená realita sa podľa Rajnohu v nasledujúcich rokoch absolútne zmení a pretransformuje chápanie sociálnych sietí.

„Najlepším dôkazom je zmena Facebooku na spoločnosť Meta. Covid do veľkej miery zrýchlil celkovú tematiku virtuálnych svetov – metaverses. Či už vo virtuálnej realite, rozšírenej realite alebo jednoducho na obrazovke, metaverse je prísľubom umožniť väčšie prekrytie nášho digitálneho a fyzického života v oblasti socializácie, produktivity, nakupovania a zábavy,“ zakončil.

Zdroj: YORD TS

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá