Datart v letáku promuje produkty bez cien. Vraj má všetko skutočne zadarmo

  • Súčasná situácia v rámci papierových letákov na Slovensku pôsobiacich obchodných reťazcov sa zamotáva
  • Po tom, ako sa na papierové letáky valí kritika ekológov, začali platiť pravidlá o množstve propagovaných slovenských výrobkov
  • Spoločnosť Datart však v rámci svojej reklamy prekvapila trošku inak
zdroj: Štefan Polgári‎/Pexels
  • Súčasná situácia v rámci papierových letákov na Slovensku pôsobiacich obchodných reťazcov sa zamotáva
  • Po tom, ako sa na papierové letáky valí kritika ekológov, začali platiť pravidlá o množstve propagovaných slovenských výrobkov
  • Spoločnosť Datart však v rámci svojej reklamy prekvapila trošku inak

Značka Datart vo svojich letákoch nedávno predstavila nezvyčajnú reklamu. Tá sa objavila aj v uzavretej skupine na Facebooku, kde si svoje skúsenosti vymieňajú slovenskí marketéri. Aj ich zaujala fotografia stránky printovej reklamy, kde spoločnosť k svojim promovaným produktom neuviedla ceny a v hlavičke strany svieti veľký nápis kapitálkami – …„skutočne zadarmo“. Sú naozaj všetky produkty zadarmo? Nuž, spotrebiteľ by si to mohol myslieť.

zdroj: Štefan Polgári

„Uvedený leták je súčasťou našej aktuálne kampane, ktorej cieľom je predstaviť balík služieb, ktoré majú naši zákazníci skutočne k dispozícii. Ide o služby – Skutočne zadarmo, Skutočne rýchlo, skutočne odborne, skutočne pohodlne, skutočne výhodne či Skutočne kedykoľvek,“ vysvetľuje pre Startitup Sabina Boudová, špecialistka marketingu pre DATART.

„Nápis ‚skutočne zadarmo‘ umiestnený v hlavičke letáku teda odkazuje na službu bezplatného vyzdvihnutia objednávok na našich predajniach, čo ďalej vysvetľuje aj text uvedený pod ním – „Vyzdvihnite zadarmo v ktorejkoľvek predajni,“ dodáva a odkazuje nás na webstránku spoločnosti, kde kampaň propaguje.

Na prvý pohľad sa môže táto reklama zdať zavádzajúca a v prípade niektorých zákazníkov vôbec nemusí zafungovať. Reakcie marketérov, v ktorých skupine sa fotografia tohto letáku objavila, sa však rôznia. Nájdu sa negatívne: Toto je už o etike a morálke. Je to zavádzanie, čudujem sa, že firmy ako táto, sa na to dajú a neboja sa, že stratia dôveru zákazníkov.“

Avšak aj pozitívne: „Podľa mňa celkom kreatívne… poukázali na výdajne miesta, kde dostaneš tovar nakúpených online bez platby za dopravu a zároveň vzbudili prirodzenú zvedavosť zákazníkov, ktorí v tomto momente majú potrebu nakúpiť daný produkt v letáku + ako benefit tento ‚wtf efekt‘, ktorý sa tu rieši…rád by som videl čísla z analyticky produktov v letáku…mohlo by to byť zaujímavé aká konverzia tam vyšla…,“ hovorí jeden z diskutujúcich. 

Číta ešte vôbec niekto papierové letáky?

Český minister poľnohospodárstva Miroslav Toman v jednej zo svojich diskusií nedávno načrtol, že premýšľa o zákaze papierových letákov s aktuálnou cenovou ponukou obchodných reťazcov. U našich susedov je tento minister známy svojimi vyhláseniami o tom, že nechce, aby sa potraviny predávali za ceny nižšie, než sú náklady na ich produkciu. Na jednej strane sú papierové letáky pre reťazce nákladným marketingom a na strane druhej významne zaťažujú životné prostredie. Informoval o tom český portál Ihned.cz.

Zaujímavosťou je, že podľa prieskumu GfK Shopping Monitor v Česku tradičné papierové letáky číta približne 61 % obyvateľov a nakupuje podľa nich zhruba 30 %. Elektronické letáky si na internete prehliada 15 % domácností a nakupuje podľa nich 10 %. Ako je na tom Slovensko?

„Tretina spotrebiteľov tvrdí, že nakupuje podľa letákových akcii. Vyše dve pätiny spotrebiteľov (43 percent) deklaruje, že si letáky aspoň prezrie. Každý štvrtý spotrebiteľ si pozerá letáky predajní na internete a každý piaty nakupujúci dostáva a prezerá si letákové kampane, ktoré mu prichádzajú mailom,“ zistila spoločnosť GfK. A práve letáky sú dnes mimoriadne diskutovanou témou pre slovenského spotrebiteľa.

Prvého mája nadobudol u nás účinnosť zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami, s čím súvisí aj nové nariadenie pre obchodné siete. V letákoch musia byť potraviny a poľnohospodárske výrobky so slovenským pôvodom zastúpené minimálne v 50-tich percentách.

„Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV SR) sa dlhodobo snaží, aby podiel slovenských potravín na pultoch bol čo najvyšší. Keďže nezanedbateľné množstvo spotrebiteľov sa pri kúpe potravín rozhoduje podľa reklamných letákov, od obchodníkov požadujeme, aby v letákoch mali potraviny a poľnohospodárske výrobky so slovenským pôvodom minimálne polovičný podiel,“ povedala na margo novinky v našej legislatíve ministerka agrorezortu Gabriela Matečná (viac si prečítaš TU).

Zdroj: ihned.cz, gfk.com, gfk.com, YouTube, Datart

O autorovi
Mária Ambrozová