David Snášel je podnikateľ, od ktorého sa môžeme všetci učiť

  • Pred rokmi ho podrazil spoločník, dostal sa do dlhov a mal opletačky s políciou. Dnes je úspešným podnikateľom, ktorý spravuje sedem spoločností.
eska-105
JUDr. et Mgr. David Snášel, MBA
  • Pred rokmi ho podrazil spoločník, dostal sa do dlhov a mal opletačky s políciou. Dnes je úspešným podnikateľom, ktorý spravuje sedem spoločností.

Podnikanie je vo svojej podstate schopnosťou zabezpečiť živobytie prostredníctvom nejakej činnosti. Je to zaujímavý a odvážny spôsob života. Niektorí ľudia sa však podnikania boja, čo myslíte, prečo?

Všimol som si, že mnohí ľudia nevedia, čo robiť v živote a akoby stratili. Ich život pripomína zvláštny, neprerušovaný spánok. Áno, každý človek musí spať. Ale potom zazvoní budík. A ten narušujú komfort, tú pohodu určitej bezstarostnosti a zdanlivého bezpečia, ktorú poskytoval spánok. V takej chvíli mnohí ľudia budík zaklapnú a spia ďalej. Len niekoľko jedincov vyskočí z vyhriateho pelechu a urobí prvý krok. Ten krok je nepríjemný, pretože vstupujú do prostredia, kde na nich spravidla nikto nečaká, a kde je chladno. V takejto fáze niektorí odvážlivci stratia odvahu a radšej znovu zalezú do postele. Ale, našťastie, nie všetci. Teraz hovorím o tých, ktorí si povedali: Keď som dokázal urobiť prvý krok, urobím aj druhý. A naozaj ho urobia. Potom tretí, štvrtý, piaty. Zrazu zistia, že sa dokážu zahriať vlastným pohybom. Okolie im už nepripadá studené, ale čím ďalej zaujímavejšie, plné možností. Ich kroky sa zrýchľujú, až sa rozbehnú.

A takto potom bežia osem hodín denne alebo aj viac. A baví ich to. Večer idú spať ako všetci ostatní, ale ráno, keď zazvoní budík, znovu vybehnú svojím vlastným smerom. Dokonca sa tešia na to, kam pobežia, a čo všetko na svojej trati prežijú. Na rozdiel od väčšiny ľudí, ktorí budík zaklapli a zostali v pohodlí pelechu, kde je to pre nich veľmi jednoduché. Lenže, keď chce človek podnikať a niečo budovať, jednoduché to nie je. Taký človek bude mať starosti, bude sa aj trápiť, pretože nič nie je zadarmo. Ale kto sa naozaj snaží a bojuje, získa odmenu. Môžeme povedať, že vyhrá. Avšak je to zaslúžená výhra len pre ten deň. Nasledujúci deň sa musí snažiť znova. A potom zase. Deň čo deň. A rovnako ako to býva v športe, títo jedinci si zvyknú na pohyb. Aj na určitú záťaž. Pretože sa naučili, že každodenný život je plný problémov, z ktorých väčšina má riešenie. Kto tie riešenia nájde alebo vybojuje, vyhráva. A uživí sa. Tí najlepší dokážu zabezpečiť prácu aj ďalším ľuďom.

David Snášel

V minulosti ste zažili nepríjemnú skúsenosť s podnikaním, no neprestali ste. Čo vás motivovalo, aby ste pokračovali?

Dneska už viem, že som takú skúsenosť potreboval, aby som sa skutočne rozbehol. Ale popravde také niečo nikomu neprajem. Aby ste mi rozumeli – vždy som chcel podnikať, ale do svojich dvadsaťjeden rokov som robil len malé projekty, ktoré by človeka neuživili. Povedal som si, že potrebujem rozbehnúť niečo väčšie, nájsť nejakú oblasť, ktorá má potenciál. A tú som naozaj objavil. Išlo o výrobu oblečenia z konope. Málokto v Českej republike si v tej dobe uvedomoval, že konope je výborný a ekologicky šetrný materiál pre výrobu tkaniva. Konope nesmiete predávať, smažiť si z nej fašírky, ale použitie jej vlákien na výrobu oblečenia je legálne. Požičal som si pol milióna, ako vstupný kapitál, a zohnal som si spoločníka, ktorý mal celý proces zabezpečiť. Ten človek ma podrazil a vytvoril miesto na nelegálne pestovanie marihuany na húlenie. Prišla na to polícia a ja som sa s ním zviezol ako investor. Mať opletačky s políciou je nepríjemné, aj keď sa všetko časom vyriešilo. Ale môj hlavný problém bol, ako zohnať peniaze na uhradenie dlhu.

Keby som nastúpil niekam do fabriky a z každej výplaty odkladal časť na splátky, splácal by som tie peniaze ešte dnes. Musel som začať podnikať. Ale úplne inak ako predtým. Rozhodol som sa spoliehať len sám na seba. Všetko som si ustrážil. Starostlivo som si vyberal ľudí, s ktorými som sa rozhodol spolupracovať. Mojím prvým nápadom bolo vytvoriť celoštátne turné špičkám hip-hopu. Túto hudbu milujem a dáva mi energiu. Jej posolstvo by sa dalo vyjadriť slovami: Keď spadneš na dno, musíš sa zdvihnúť a ísť ďalej.

Turné sa vydarilo, z výnosu akcií som splatil dlh a ešte mi zostalo na ďalšie podnikanie. Tým som sa naštartoval. Ďalším z nápadov bolo vybudovať celoštátnu sieť vonkajšej digitálnej reklamy. Pre prvé LED obrazovky som šiel až do Číny. Jej inštaláciu sprevádzalo mnoho problémov a ja som ich vyriešil, pretože som ich jednoducho vyriešiť chcel. Tým vznikla spoločnosť Ledmultimedia, ktorá dnes prevádzkuje najväčšiu sieť LED obrazoviek vonkajšej digitálnej reklamy v Českej republike.

V súčasnosti prevádzkujete niekoľko odlišných spoločností, poviete nám o nich viac?

Tých spoločností v súčasnosti prevádzkujem sedem, z nich je jedna neziskovka pre podporu mladých hudobných talentov. Tie, ktoré aj zarábajú sa volajú: MafiaRecords, Ledmultimedia, Daily Reality, Swiss Energo, AgriBioTech a Európsko-azerbajdžanská obchodná komora. Neziskovka má názov Eximie. O zameraní jednotlivých spoločností napovedajú ich názvy – hudobné vydavateľstvo, predaj reklamy na veľkoplošných obrazovkách, realitný trh, energetika, výroba organických hnojív, podpora medzinárodného obchodu medzi Českom a Azerbajdžanom. Viac o jednotlivých spoločnostiach nájdu záujemcovia na weboch.

David Snášel

Máte blízky vzťah k niektorej z nich?

Srdcovou záležitosťou je pre mňa spoločnosť Mafiarecords. To je tá moja prvá spoločnosť, vďaka ktorej sa mi podarilo splatiť dlhy a postaviť sa na vlastné nohy. Vytvoril som ju celú od Á po Zet a zaoberá sa odborom, ktorý mám veľmi rád a rozumiem mu − hudbou. Ďalšou srdcovou záležitosťou je pre mňa spoločnosť Ledmultimedia. Aj tej som prešliapal cestičku od samého začiatku a všetko z odborných vecí som sa pre ňu naučil doslova za pochodu. Keby som mal rozprávať, ako som v Číne kupoval prvú obrazovku, ako som sa ju snažil umiestniť na námestí v Tábore, ako som zháňal prvých zákazníkov, vydalo by to na román.

S prevádzkovaním ďalších firiem mi už pomáhajú odborníci z daných odborov a ja sa na ich chode podieľam predovšetkým ako obchodník. Túto vec by som rád zdôraznil. Odborov, v ktorých podnikám, je veľa a ja sa opieram o tímy odborníkov. V niektorých spoločnostiach som stopercentným akcionárom, v niektorých čiastočným. Ale vo všetkých spoločnostiach využívam svoje dve kreatívne stránky – obchodníka a komunikátora. Dokážem zohnať zaujímavé obchody a viem viesť rokovania k výsledku prínosnému pre obe strany. V tom som silný, a to prinášam do všetkých svojich spoločností.

Myslím, že viem dať každému svojmu projektu špecifickú charizmu, a tá mu získa pozornosť na trhu a pritiahne záujemcov ku kúpe produktov či služieb. To je podstata mojej práce, v ktorej som si istý a svoju istotu už mám potvrdenú úspešnými výsledkami svojho podnikania. A preto sa môžem zaoberať rôznymi odbormi, pretože podstata každého obchodu je rovnaká – presvedčiť a predať kvalitnú vec. Odbornými záležitosťami jednotlivých odborov sa zaoberajú moji spolupracovníci.

Predstavíte nám jednu z vaších spoločností, a to konkrétne AgriBioTech?

Agribiotech sa zaoberá výrobou organických hnojív. A teraz vám poviem zaujímavosť, ktorá vám iste uviazne v pamäti. Základom na výrobu organických hnojív v AgriBioTechu sú ľudské výkaly. Technologický postup je ale tak odborne špecifický, že asi nemá zmysel ho tu popisovať. Každopádne ide o revolučný postup, ktorý bude mať určite budúcnosť, pretože výrobného materiálu sa nájde vždy dosť. Firmu Agribiotech prevádzkujem s partnermi z Azerbajdžanu, ktorí poskytli know-how. Moja účasť v tomto projekte je čisto investorská.

David Snášel

Na webovej stránke vašej spoločnosti Ledmultimedia sa prezentujete tým, že vaša sieť je nezávislá, čo to znamená pre vašich klientov?

Tá nezávislosť je dôležitá hlavne pre mňa, pretože si na svojej nezávislosti a slobode zakladám.

A zároveň ju každému prajem. Klienti, ktorí využívajú služby spoločnosti Ledmultimedia, majú základnú výhodu v dvoch veciach: v dokonalom servise a v okamžitej prezentácii ich reklamy na dôležitých miestach po celej republike. Prezradím vám, ako by ste museli postupovať, keby ste pre svoju reklamu chceli získať rovnakú účinnosť mimo služieb Multimedia. Museli by ste vyhľadať prevádzkovateľa jednotlivých obrazoviek a pre každú si nechať vyrobiť samostatný spot patričných parametrov, pretože ostatné obrazovky majú rozdielne východiskové rozmery a rozlíšenie, neexistuje v nich jednotnosť. Preto si spoločnosť Multimedia hneď vo svojich začiatkoch dala za cieľ vybudovať jednotnú sieť kvalitných obrazoviek, ktorými pokryje celú republiku. Čo sa nám darí. Sme najväčšia sieť veľkoplošných obrazoviek v Českej republike.

V čom je výhoda reklamy na LED obrazovke oproti reklame napríklad na veľkom billboarde?

Okamžite si ju vo vonkajšom prostredí všimnete a zapamätáte si jej dynamické zdieľanie. Umiestnenie vonkajšej digitálnej reklamy volíme vždy na miestach, kde je najväčšia koncentrácia ľudí, ktorí sa tam z nejakého dôvodu musia zastaviť a majú čas obsah digitálnej reklamy vstrebať. Billboard je statický, všedný a za tmy naň nevidíte. Zato LED obrazovka v tme svieti, jej zdieľanie má jednoduchý a účinný dej. Vonkajších digitálnych reklám nikdy nebude toľko ako statických billboardových, preto človeka vždy upútajú svojou vzácnosťou.

David Snášel

Vediete mnoho spoločností s odlišným zameraním, máte pre každú z nich konkrétnu stratégiu, aby sa udržala na trhu?

Samozrejme, ale podstata zostáva rovnaká, ako som už povedal. Môžem to odpovedať aj takto: Každá spoločnosť sa udrží na trhu, ak má jej prevádzkovateľ dobré väzby a kontakty. A vie urobiť dobrý obchod. Na tom to stojí. Česká republika je ešte stále veľmi kontaktný štát.

Ktorá spoločnosť si vyžaduje najviac času a prečo?

V každej spoločnosti organizujem raz týždenne poradu, kde ladíme konkrétne potrebné veci. Moja úloha spočíva v riadení a efektívnom delegovaní právomocí na jednotlivých odborníkov. Momentálne mi najviac času zaberá Swissenergo a Česko-azerbajdžanská obchodná komora, pretože majú ešte nevyužitý potenciál k tomu, aby fungovali na sto percent. Veľa úsilia venujem aj spoločnosti Ledmultimedia, s ktorou nám ostáva nainštalovať posledné obrazovky zo stanoveného počtu umiestnení. Nedám si pokoj, pokiaľ nebudú ešte v Pardubiciach, Brne, Zlíne a v Ostrave.

Aké sú vaše plány do budúcnosti?

Vytvoriť holding. Inými slovami sústrediť všetky firmy pod jednu strechu a dať im jednotnú štruktúru a poriadok. Základňu si vytvorím v Prahe, aby som stále nemusel behať medzi rodným Táborom, a pre obchodné záležitosti výhodnou, Prahou. Do hlavného mesta sa natrvalo presťahujem, pričom do bytu v Tábore budem jazdiť len odpočívať cez víkendy. A ohľadom ďalšieho investorského pôsobenia, chystám sa na vstup do IT firmy.

David Snášel

Čo robíte preto, aby sa vám darilo vo vašom podnikaní, máte nejaké konkrétne „zlepšováky“, alebo sú to roky praxe?

Roky praxe sú veľmi dôležité. Pretože prax získate len tvrdou prácou a tým, že neustále vyhodnocujete to, čo vás v podnikaní stretáva. Poučíte sa z prípadných chýb a zafixujete si podstatu správnych rozhodnutí. Tým si postupne nastavíte systém podnikateľského myslenia. Súčasne si vďaka praxi pestujete aj podnikateľskú intuíciu, ktorá dosť pomáha v ďalšom rozvoji. Já sám som si vytvoril šesť zásad, podľa ktorých podnikám: Verím sám v seba. Riešim problémy aj netradične. Nemám strach zo zlyhania. Ignorujem pochybovačov. Dávam do práce všetko. Vraciam späť.

Máte nejakú radu pre ľudí, ktorí by chceli začať so svojím vlastným biznisom, no majú strach?

Podnikanie nie je dobré pre ľudí, ktorí sa boja. Kvôli strachu nedosiahnete potrebný rozvoj a časom skrachujete. Ustrašenosť vás paradoxne môže hodiť do poriadne veľkého problému, pretože kvôli samým nepodstatným obavám prehliadnete niečo, v čom vám skutočne hrozí nebezpečenstvo. Kto má strach, by sa mal radšej nechať zamestnať. V podnikaní nie je istota. Ale istota zároveň zabíja vaše sny. Je vlastne jedno, v akom odbore podnikáte. Dôležité je, či vo svoje sny veríte a dávate maximum do ich prevedenia do skutočnosti. Pokiaľ máte sny, v ktoré veríte, a odhodlanie za ne bojovať, a pokiaľ ešte spíte v tom pelíšku, vyskočte z neho! A ako motivačnú pomôcku si prečítajte začiatok tohto rozhovoru.

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá