Dieselové autá nepáchajú toľko škody ako sa hovorí. Nemecké veľkomesto sa vzoprelo radikálnemu zákonu

  • Mníchov sa postavil za dieselové autá
  • Ich zákaz vraj spôsobuje ešte väčšie emisie, lebo vodiči musia vyhradené územia obchádzať po dlhšej trase
BeFunky-collage (8)
Pixabay.com/Unsplash.com
  • Mníchov sa postavil za dieselové autá
  • Ich zákaz vraj spôsobuje ešte väčšie emisie, lebo vodiči musia vyhradené územia obchádzať po dlhšej trase

Dieselové autá sa stali väčším nepriateľom životného prostredia ako tie ostatné. Najmä na západe sú majitelia týchto áut nevítaní na mestských komunikáciach. Mnohé mestá dali dieselom zákaz vstupu, alebo obmedzili ich pohyb v niektorých častiach. Organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH) zameraná na ochranu životného prostredia postupne vyhráva súdne spory, pričom dosiahla, že po Hamburgu či Stuttgarte musia tento rok obmedziť premávku dieselových áut aj Berlín, Mníchov, Mainz, Frankfurt nad Mohanom, Darmstadt, Bonn, Kolín či Düsseldorf. O osude dieselov v ďalších mestách sa ešte rozhoduje.

Mníchov sa proti tomuto trendu postavil ostro a tvrdí, že má dobré dôvody. Ukázalo sa, že ovzdušie v tomto meste sa napriek prítomnosti dieselových áut zlepšilo. Respektíve, nie je na tom tak zle, ako sa pôvodne predpokladalo. Informoval o tom server Vaaju.com

Po pesimistických údajoch z piatich staníc na meranie škodlivých látok v ovzduší, začal Mníchov v roku 2018 svoje vlastné prieskumy. Počet meracích staníc zvýšil. Na 16 z 20 kontrolných staníc boli namerané zákonné ročné limity pre oxid dusičitý (NO2). Limitná hodnota bola výrazne prekročená len dvakrát, v obzvlášť rušných častiach. „Vďaka vlastným meraniam máme konečne spoľahlivé fakty,“ hovorí primátor mesta Mníchov Dieter Reiter (SPD) a zákaz dieselových áut je podľa neho neprimeraný a nepotrebný.

Reiter upozorňuje na to, že zákaz dieslov problém s ovzduším nevyrieši. Emisie sa iba presunú do okolitých štvrtí. Celková úroveň znečistenia by sa teda neznížila, ba dokonca skôr zvýšila. Po tom, ako v Hamburgu zakázali starším dieselom prechod cez dve ulice v centre, museli sa vodiči týchto áut do cieľa dostať dlhšou obchádzkou, pričom tým vyprodukovali ešte viac emisií, informuje denník Pravda

Reiter vyzýva na preskúmanie dokumentov a krokov Deutsche Umwelthilfe a verí, že po ich objasnení sa zruší zákaz dieslov aj v mestách, kde už platí. 

Ďalším argumentom je, že ovzdušie sa stále zlepšuje aj vďaka tomu, že majitelia áut postupne vymieňajú staré autá za nové, ktoré zanechávajú o niečo menšiu škodlivú stopu. 

Jürgen Resch, riaditeľ environmentálneho zdravia, sa tiež stavia proti „špinavým“ dieselom a nesúhlasí s ich voľným pohybom: „Existuje 70 000 vedeckých štúdií, ktoré dokazujú škodlivosť častíc z nafty a NO2.“ Preto by sa podľa neho ústupky robiť nemali. 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech