Dizaj­nér­ka, bio­tech­no­lo­gič­ka a zvá­rač­ka v jed­nom. Ako spo­jiť ume­nie, vedu a tech­no­ló­gie?

Veronika Švecová / 31. augusta 2015 / Business

Zuza­na Gom­bo­šo­vá je tex­til­ná dizaj­nér­ka. Minu­lý rok úspeš­ne skon­či­la pre­stíž­nu Cen­tral Saint Martin’s Col­le­ge of Arts and Design v Lon­dý­ne, v odbo­re Mate­rial Futu­res. Ten­to rok ste ju už moh­li zažiť na TEDx pódiu v Bra­ti­sla­ve.

 

Zuzaninu tvorbu charakterizuje interdisciplinárny prístup, chuť experimentovať a skúmať veci do hĺbky. To vidno aj na jej aktuálnom projekte Invisible Resources (neviditeľné zdroje). Zuzana pracuje so skupinou mikroorganizmov, ktoré sú schopné produkovať hmatateľný materiál. Stredobodom jej záujmu je Acetobacter Xylinum – a výsledok jeho pôsobenia, bakteriálna celulóza.

Nechať si narásť doplnky? Vykašlať sa na fabriky a spoľahnúť sa na prírodu? Tak to už vôbec nie také sci-fi ako by sa mohlo zdať.

 

Zuzka, tvoja prednáška na tohtoročnom TEDx-e mi vyrazila dych, ako si sa cítila pred tak veľkým publikom?

„Ďakujem. Myslím, že som to zvládla viac menej bez ujmy aj keď musím priznať, že som v daný deň vôbec nič nejedla keďže môj žalúdok bol tak zovretý. Rozprávať pred väčším publikom je však úžasná a cenná skúsenosť a ak sa vám podarí nadviazať súlad s publikom, tak to môže byť aj celkom príjemný zážitok.“

 

 

Pamätám si, že na začiatku prednášky dostali všetci v publiku do rúk vzorky. Vtedy sme si mysleli, že obyčajných látok. Potom si zahlásila: „Tak, práve držíte v rukách bakteriálnu celulózu,“ a podľa mňa polovica ľudí ich pustila na zem. Stretávaš sa často s nedôverou v materiály, na ktorých pracuješ? Neboja sa modelky nosiť veci z bakteriálnej celulózy?

„Ja si myslím, že modelky sú od štádia, kedy by bakteriálnu celulózu nosili ešte trochu vzdialené. Ja sa zameriavam skôr na doplnky alebo úžitkové predmety než na šaty. Materiály s ktorými pracujem, sú pre ľudí často neznámym pojmom. Nevedia, čo si majú napr. pod bakteriálnou celulózou predstaviť. Skôr než s odporom sa stretávam s veľkým záujmom a ľudskou zvedavosťou. Ľudia chcú vedieť, čo práve držia v rukách a veľmi radi si to nechajú vysvetliť.

Občas však nad otázkami s ktorými ma oslovia sama žasnem. Trebárs sa mi pár krát stalo, že sa ma ľudia spýtali či tie baktérie musia zomrieť, keď už materiál vyrastie… No, ono keď sa na to pozriete z tohto uhla pohľadu tak áno, zrejme pácham pri každom zbere celulózy masívnu genocídu. Ale viete koľko mikroorganizmov "zomrie" vždy keď sa osprchujete?

 

 

Koľko to trvá, kým sa z módnej návrhárky stane amatérsky biotechnológ a zvárač? Prečo si to chcela podstúpiť?

„Vôbec nešlo o nejaký plán, alebo či som to chcela podstúpiť. Jednoducho sa to takto vyvinulo a na začiatku celého procesu som netušila, čo všetko budem musieť podstúpiť. Ak je vašim záujmom vyvíjať a skúmať veci nové a nepoznané, často musíte prekročiť vlastné limity a vzdať sa predsudkov. Ono v mojom prípade to až tak hrozné nebolo. Neutrpela som žiaden úraz a ani som sa nestretla s neochotou ľudí pomôcť pri realizácii. Nadšenie a pozitívny prístup búrajú mnoho prekážok.“

 

 

 

Je navrhovanie oblečenia z alternatívnych materiálov lukratívnym biznisom? Alebo je to tvoja misia záchrany životného prostredia?

„Navrhovanie oblečenia z alternatívnych materiálov môže byť lukratívnym biznisom asi iba v prípade, že pracujete pre módne domy ako Dior alebo Givenchy :-)

Moja motivácia má dosť ďaleko od snahy vytvoriť nový luxus. Skôr naopak, snažím sa prezentovať myšlienku, že tento materiál je veľmi jednoduché pestovať a preto je dostupný každému, kto je ochotný sa o to pokúsiť. Záchrana životného prostredia je tiež zaujímavý pojem aj keď pravdu povediac neviem či je možné životné prostredie zachrániť. Či je ho možné zakonzervovať v stave pred nárastom ľudskej populácie, pred zvyšovaním podielu priemyselnej produkcie.

Verím ale v to, že je možné veci robiť viac uvedomelo a s dôrazom na zachovanie rovnováhy v prostredí. Materiál, s ktorým pracujem, ponúka návrh alternatívy, nie záchrany. Alternatívy, ktorá je šetrnejšia k životnému prostrediu, má pozoruhodné vlastnosti a potenciál nahradiť materiály vyrobené agresívnejšími procesmi.“

 

 

 

Spolupracuješ s návrhármi filmových kostýmov. V akých filmoch sme mohli vidieť alebo uvidíme tebou dodané materiály?

“Tento projekt spolupráce s kostýmovými dizajnérmi je veľmi nový a zatiaľ tieto kostýmy nie sú vo veľkých komerčných filmoch. Musíš si uvedomiť, že toto celé je ešte v dosť experimentálnom štádiu a bude trvať nejaký ten čas, kým sa to posunie do štádia funkčnosti.“

 

 

Znamená to, že si už prerazila na zahraničnom trhu? Aké je tvoje odporúčanie pre budúce podnikateľky? Ísť študovať za hranice? Nebáť sa technológií? V čom je tvoje tajomstvo úspechu?

“Myslíte tým, či už "som za vodou"? Nie, nemyslím si. Mojej práci sa však za posledný rok dostalo veľa pozornosti, čo výrazne pomohlo tomu, aby som projekt posunula ďalej. Takisto by som sa nenazvala podnikateľkou, ale skôr dizajnérkou. Neviem či existuje niečo ako tajomstvo úspechu, ale vedieť to, by ušetrilo mnohým z nás kopec času a úsilia.

Myslím, že dôležité je mať v hlave cieľ a ísť si za tým. Je normálne, že sa vám na vašej ceste občas (alebo aj častejšie) nedarí. Je dôležité sa toho nezľaknúť a pokračovať ďalej, až stretnete tých správnych ľudí, správne publikum, správne prostredie.“

 

 

Je možné na Slovensku študovať udržateľnú módu? Čo tak návrat na akademickú pôdu? Chcela by si vyučovať podobné predmety u nás? Myslíš, že by bol o ne záujem?

„Myslím, že s dnešným prístupom k internetu je možné študovať udržateľnú módu naozaj kdekoľvek. Na Slovensku, keďže nemáme veľký módny a textilný priemysel, ide viac menej o individuálnu a lokálnu tvorbu, ale myslím že aj pri tejto veľkosti je dôležité vedieť, aké sú princípy udržateľnej módy.

Robiť udržateľnú módu často zahŕňa to, že človek musí navrhovať a tvoriť veci s dôrazom na transparentnosť zdrojov, výrobných procesov a kolobehu systému. To znamená- nie som len článok v systéme, ktorý navrhne peknú kolekciu a ide sa ďalej, ale mám na mysli a zohľadním celý kolobeh života produktov, ktoré navrhnem pre reálny svet.“

 

 

 

Plánuješ založiť aj vlastné štúdio? Máš už svoju značku? Ako a kde ťa môžeme sledovať, prípadne vidieť tvoje modely?

„Stále tvorím a pracujem. Moje štúdio je stále funkčné avšak často sa presúva z miesta na miesto. Som tak trochu nomád. Zatiaľ som nedozrela na to, aby som mala vlastnú značku. Myslím, že je to veľká zodpovednosť. Takisto si nemyslím, že mať vlastnú značku, je to najdôležitejšie v živote dizajnéra. Momentálne ma zaujímajú iné aspekty môjho povolania.

 

 

Aké si mala plány na leto? Odísť na dovolenku a nechať svoje látky rásť? Myslím, že tak nejako to začalo...

„Ja stále niečo pestujem". Naposledy som skúšala niečo doma, na Slovensku, kde trávim letné mesiace. Je to zaujímavé - ono v každej krajine a teda klimatických podmienkach vám vyrastie niečo trochu iné. Materiál ma trochu lokálny aspekt.“

 

Pridať komentár (0)