Mint, Unsplash/Vince Fleming
Mint, Unsplash/Vince Fleming

Do Bratislavy prichádza nový koncept reštaurácií. Postavený bude na remeselných výrobkoch z vlastnej pekárne

  • V našom hlavnom meste už čoskoro otvorí svoje brány celkom nové bistro, kaviareň a remeselná pekáreň v jednom
  • Jej názov je Mint a postupne sa má rozšíriť do rôznych lokalít Bratislavy
  • V našom hlavnom meste už čoskoro otvorí svoje brány celkom nové bistro, kaviareň a remeselná pekáreň v jednom
  • Jej názov je Mint a postupne sa má rozšíriť do rôznych lokalít Bratislavy

V Bratislavskom Ružinove na Herlianskej ulici 6 vyrastá nové bistro, ktoré sa bude špecializovať na remeselnú výrobu potravín, využívajúc skúsenosti vlastných pekárov, kuchárov, barmanov a baristov.

Jeho názov je Mint a je prepojením talianskej a mediteránnej kuchyne s ohľadom na lokálne chute a tradície. Za celým projektom stojí najväčšia gastro spoločnosť na Slovensku – skupina Medusa.

Mladých Slovákov živí predaj čapovaného prosecca, od farmárov z Talianska majú výrobky, aké inde nenájdeš

Spoločnosť Medusa, predtým známa ako Medusa Group, ohlásila za rok 2020 pokles tržieb o viac ako 10 miliónov eur. Pandémia už viac ako rok limituje aj jej prevádzky, no svojich stanovených plánov sa zjavne nechce vzdať. Dôkazom toho je aj Mint.

Ako pre Startitup potvrdil šéf marketingu spoločnosti – Ján Laš, ide o dlhodobo chystaný projekt, ktorý bol v pláne už pred pandémiou o rok skôr. Všetky naše investície sú z ušetrených finančných prostriedkov z minulosti,“ objasnil a doplnil, že v prípade bistra Mint očakáva skupina návratnosť v horizonte pár rokov. 

zdroj: Mint

V čom je však tento projekt unikátom? Cieľom je priniesť koncept, kde sa človek zastaví na dobrú kávu, no kúpi si tu aj kvalitnú domácu limonádu, či priamo v bistre vyrábané cestoviny. Nájdeš tu však aj kváskový chlieb upečený v tamojšej pekárni ako aj bagety, focaccie, croissanty a koláče. Tešiť sa môžeš aj na kávu praženú na ich vlastnej pražičke.

„V Minte si budete môcť dať aj pizzu pripravenú na dreve alebo zdravý šalát a posedieť si s rodinou, alebo si dopriať večer pri víne s kamarátmi. Kladieme dôraz naozaj na domácu a ručnú výrobu.“

zdroj: Mint

Aj samotný názov Mint je zvolený preto, lebo sa najviac hodil k pripravovanému konceptu. Názov Mint totižto odkazuje na čerstvosť a sviežosť.

Tím bistra taktiež sľubuje, že ich ceny nebudú prestrelené ale prispôsobené lokalite, a teda Ružinovu. Nepôjde však o jedinú časť mesta, kde bistro privíta zákazníkov.

Projektu veríme, ale nie je to pre nás len o tejto lokalite. Mintov plánujeme v Bratislave viac a už v tomto momente pracujeme na flag shipe, ktorého lokalitu čoskoro oznámime.“

zdroj: Unsplash/ Louis Hansel

Pri otázke týkajúcej sa prípadného neúspech podniku Ján Laš priznáva, že pri otváraní každej novej prevádzky je na mieste rešpekt.

„Aj keď je Medusa najväčšia gastro skupina, tak v histórii sme mali projekty, ktoré neboli až tak úspešné, alebo nám jednoducho nevyšli. V roku 2019 a ešte pred pandémiou sme ale nemali žiadnu prevádzku, ktorá by nebola zisková.“ 

zdroj: Mint

Určite to je aj vďaka know-how, ktoré Medusa za roky pôsobenia na trhu nadobudla.

„Know-how je v gastrobiznise kľúčové. Navonok sa môže zdať prevádzkovanie kaviarne, bistra alebo reštaurácie ako jednoduché a až romantické, ale opak je pravdou a pre dosiahnutie úspechu a návratnosti je nutné biznis veľmi dobre poznať.“

zdroj: Mint

Podnikanie v tejto sfére navyše markantne poznačila pandémia.

„V apríli 2020 a v januári až apríli 2021 sme mali úplne zatvorenú drvivú väčšinu prevádzok. Hudobné kluby a bary máme zatvorené už od septembra 2020. Okienkový výdaj mal na tržby minimálny dopad, bolo to skôr o udržiavaní aspoň niečoho, určite to nebolo plusové pre biznis, resp. na pokrytie nákladov.“

zdroj: Mint

Podľa Laša celkom padli aj korporátne kantíny v biznis centrách. Kantíny vo Volkswagene, Amazone a Jaguar Land Rover fungovali v rámci nastavených opatrení. Okienkový predaj a rozvoz mali podľa jeho slov zase zmysel iba v niektorých reštauráciách.

„Napríklad nedávalo zmysel mať otvorené okienka a variť vo všetkých našich Klubovniach, Rio, Kubu, La Pala či Primi.“

zdroj: Mint

Skupina Medusa v roku 2020 dosiahla tržby vo výške 32,04 milióna eur. Ide o značný pokles oproti roku 2019, kedy sa mohla pochváliť celkovými tržbami vo výške 42,5 milióna eur.

Po odznení súčasnej krízy Medusa očakáva fungovanie v novom režime, ktorý bude predstavovať akýsi „nový normál“.

zdroj: Mint

„Pokiaľ nebude väčšina ľudí zaočkovaná, tak očakávame, že to bude problematické, i keď po uvoľnení opatrení sa ľudia budú snažiť socializovať. Odhadujeme, že veľa gastro prevádzok neprežije a aj keď otvoria, tak tí, čo to zvládnu, budú svoje záväzky ešte nejaký čas tlačiť, ale bez adekvátnej štátnej pomoci a aj zníženia DPH to bude veľmi ťažké pre celý segment,“ hovorí Laš.

Nové prevádzky

Aj keď Medusa momentálne bojuje s dôsledkami pandémie, svojich plánov na nasledujúce roky sa nevzdáva. „V Bratislave máme do konca roka 4 nové projekty, ktoré chceme spustiť. Ďalšie sme z dôvodu pandémie museli presunúť na roky 2022 a 2023.“

Má ísť o výnimočné a dlhodobé projekty s pridanou hodnotou, na významných miestach či v historicky alebo architektonicky hodnotných stavbách. 

zdroj: Peter Štecko, CEO Medusy

„Bratislava sa mení a my chceme byť pri tom,“ hovorí Peter Štecko, CEO Medusy a dodáva: „Kým koncom deväťdesiatych rokov a začiatkom storočia sme chceli byť čo najsilnejšie zastúpení v centre Bratislavy, dnes sa presúvame do výnimočných historických objektov v novom centre Bratislavy.“

Peter Štecko zdôrazňuje, že Medusa má aj po 16-tich rokoch fungovania odvahu experimentovať a prichádzať s novými nápadmi tak, aby zákazníkom ponúkala viac, ako ich konkurencia.

„To však so sebou prirodzene prináša aj uzatváranie časom vyčerpaných konceptov a s tým spojené odhodlanie a silu na správne a vhodne načasované dôležité rozhodnutia. Naďalej chceme zotrvať aj pri závodnom stravovaní, kde sa nám v uplynulých rokoch podarilo získať do portfólia nových klientov globálnych rozmerov,“ uzatvára Peter Štecko.

Najnovšie