Dominika nechala kariéru v korporáte a pustila sa do sladkého biznisu. Makrónky ti donesie až ku dverám

  • Slovensko má prvý unikátny e-shop s makrónkami, za ktorým stojí ambiciózna Slovenka
  • Svoje podnikanie začala z vlastnej kuchyne a z korporátneho života ju dostala motivácia tvoriť zaujímavé a chutné dezerty
  • Kritizuje byrokraciu a ťažké podmienky pre začínajúcich podnikateľov
  • Rozhovor bol pôvodne publikovaný 1. januára 2020
archív Dominika
  • Slovensko má prvý unikátny e-shop s makrónkami, za ktorým stojí ambiciózna Slovenka
  • Svoje podnikanie začala z vlastnej kuchyne a z korporátneho života ju dostala motivácia tvoriť zaujímavé a chutné dezerty
  • Kritizuje byrokraciu a ťažké podmienky pre začínajúcich podnikateľov
  • Rozhovor bol pôvodne publikovaný 1. januára 2020

Dominika pochádza z malej obce pri Bratislave. Ľudia ju poznajú viac z Instagramu pod menom Domčine Laskonky a v súčasnosti sa živí pečením zákuskov, tort a sladkých makróniek. Pred niekoľkými dňami sa stala prvou Slovenkou, ktorá otvorila svoj e-shop s makrónkami, ktoré ti prinesie priamo k dverám.

Pečenie však nebolo vždy jej hlavnou pracovnou náplňou. Dominika študovala diplomaciu, pracovala v korporátnej firme, neskôr pôsobila ako lektorka anglického jazyka a zamestnala sa aj ako nákupca vo farmaceutickej firme.

Na tieto časy spomína ako na veľmi vyčerpávajúce a bez pochvaly. „Všetky tieto zamestnania ma psychicky vyčerpávali, ale čo je horšie, nemala som vidinu rastu a nikto ma nikdy nepochválil za dobre odvedenú prácu, bola to skrátka samozrejmosť a toto mi veľmi chýbalo. Pečenie bolo mojou formou psychohygieny a postupne som si uvedomila, že keď pečiem, ide mi to dosť od ruky a všetci ma chvália a ospevujú,“ hovorí pre Startitup.

zdroj: domcinelaskonky.sk

Toto bol zlom, kedy si povedala, že vie robiť aj niečo iné a chce sa tomu venovať. Navyše ju ľudia za to ocenia, a tak začala piecť svojim známym a postupne zistila, že to chce robiť ako svoje hlavné zamestnanie.

Dominika sa pečeniu oficálne venuje už tri roky. Na prvú objednávku si pamätá veľmi dobre. Pre kolegu v jazykovej škole piekla New York Cheesecake, ktorý má v ponuke dodnes. Svoju energiu momentálne dáva najviac do pečenia makróniek, čo je na slovenskom trhu nezvyčajná pochúťka.

„Kedže som dosť cieľavedomá a mám rada výzvy, hľadala som aj v pečení niečo, čo je vyššia méta. Veľmi rýchlo som natrafila práve na makrónky, o ktorých sa všade písalo, aké sú neuveriteľne náročné na zvládnutie. Článkov a rád, ako na ne, čomu sa vyhnúť, super tajných tipov a trikov bolo toľko, že som si povedala, že toto musím skúsiť, nie je možné, aby sa mi to nepodarilo,“ opisuje svoje začiatky Dominika.

zdroj: domcinelaskonky.sk

Byrokracia a hádzanie polien pod nohy

Makrónky boli postupne lepšie a lepšie, až sa nakoniec po odporúčaní a chválach známych rozhodla podnikať naplno.

Trh s markónkami na Slovensku nie je veľký a oficiálnych výrobní na zákusky je menej. Ak niekto pečie zo svojho domova bez licencie, riskuje mastnú pokutu kvôli nevytvoreným hygienickým podmienkam, ktoré určuje naša legislatíva. Dominiku mrzí, že sa týmto témam nevenuje viac pozornosti a situácia s domácimi „cukrárňami“ stále nerieši.

„Nie som proti pečeniu doma, každá z nás tak začínala, skôr ma mrzí to, že takýmto témam sa v štáte nevenuje viac pozornosti a namiesto pomoci sa tu podnikatelia aj v tejto oblasti dočkajú len ohromnej byrokracie a hádzania polien pod nohy. Neporovnávam sa, každý máme svoje smerovanie, svojich cieľových zákazníkov. Ja napríklad už nepečiem pre cukrárne, až na dve výnimky, je pre mňa oveľa zaujímavejšie predať produkt koncovému zákazníkovi,“ hovorí Dominika.

Neoficiálny trh s cukrármi môže byť tým pádom omnoho väčší, avšak všetci pečú bez reálne založenej firmy. Podľa Dominiky je legislatíva na Slovensku v kontexte pečenia prísna.

„Samozrejme mám cukrárenskú výrobu, na Slovensku je táto legislatíva snáď až príliš prísna, čo na jednej strane chápem a kvitujem, ale na druhej to veľa ľudí odradí a ostávajú v pozícii neoficiálneho pečenia vo svojej domácej kuchyni, čo tiež nie je žiadna výhra ako pre zákazníka, tak aj pre štát.“

zdroj: domcinelaskonky.sk
 

Použité suroviny sú základ úspechu

V súčasnosti má Slovensko prvý e-shop s makrónkami, kde si môžeš jednu makronku objednať už za 2 eurá. Príchutí je naozaj mnoho, od nugátovej, pistáciovej, až po makrónku s liči alebo jahodami. S tvorbou e-shopu jej pomáhalo kreatívne štúdio Melonberries.

Náklady na výrobu makróniek nie sú malé a všetko závisí od surovín, ktoré výrobca použije. Dominika sa rozhodla experimentovať aj s chuťami a čerstvo vyrábať nové a nové príchute. V súčasnosti vytvorila príchuť Horaliek alebo známych oblátiek Mila.

„Makrónky už dnes pečie veľa ľudí, veľa ľudí ich predáva. Ale vymýšľajú neustále nové a nové náplne? Používajú ingrediencie, ktoré sú kvalitné, ale o dosť predražia výrobok? Veľa kolegýň do tohto rizika nejde. Hľadajú lacnejšie spôsoby. Ja sa nebojím riskovať, aj preto som teraz zdvihla cenu. Vymenila som čokoládu. Je drahšia ako tá, čo som mala doteraz. Aj mandľová múka. Ale je hladšia, makrónky sú lesklejšie. Stojí mi to za to? Áno, stojí! A vie, že môj zákazník to ocení,“ prezrádza o cenách Dominika.

Práve použité suroviny považuje za jednu z najdôležitejších faktorov k tomu, ako bude konečný výsledok chutiť. Podľa Dominiky je budúcnosť gastrobiznisu práve v kvalitných surovinách a perfektných službách pre zákazníka.

Snom je vlastná kaviareň

Dominika sa so svojím biznisom zúčastnila aj projektu Začínajúce podnikateľky pod hlavičkou Slovenskej sporiteľne, ale svoj biznis začala sama z vlastnej kuchyne bez investorov.

„Dostala som neskutočné množstvo impulzov, stretla som sa s viacerými mentormi a napokon som sa odhodlala pre ten veľký krok vymeniť status zamestnanca za status podnikateľa,“ hovorí Dominika.

V súčasnosti má jedného zamestnanca a do budúcna si chce otvoriť vlastnú kaviareň, kde by chcela svoj tím naďalej rozšíriť.

Makrónky by chcela rozvážať sama po celom Slovensku. „Postupne chceme naozaj obsiahnuť všetky kúty, aj keď na začiatok to bude isto náročné. V prípade potreby ešte poslúži kuriérska služba. Makrónky sme posielali už aj doteraz, ak sa správne zabalia, je takmer 100%-ná šanca, že prídu neporušené. S naším šoférom to už bude vždy tých 100%,“ uzatvára s úsmevom Dominika.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá